Wednesday, September 03, 2008

Nostalgia Solat Terawih

Yang berikut ni siaran ulangan posting tahun lepas. Terawih di Sri Petaling.

*Ya la.. cerita Mr Bean yang ulang ribu kali pun kita boleh tengok dan gelak bagai nak rak setiap kali diulang siaran.


Siaran Ulangan 1. (lambat sikit - imeem)


http://www.imeem.com/people/2M5Lyf9/playlist/P6i_Zs8L/terawih-sri-petaling-music-playlist/

Siaran Ulangan 2.
Jemput saudara semua ke perhimpunan mingguan umat Islam KL/Selangor di masjid Sri Petaling (berdekatan Stadium Bukit Jalil) pada setiap Sabtu malam minggu.

Program bermula dari Asar (Sabtu) hingga 8.00 pagi (Ahad). Penerangan2 tentang usaha agama dibuat oleh Ulama Masjid Sri Petaling dan dari ahli jemaah yang datang dari luar negara.

Kepada para alim ulama, ustaz & imam; ada program khas (jamuan & ramah mesra) untuk tuan selepas isyak, dibilik hujung sebelah kanan masjid.

Bila ingat-ingat balik, macam-macam kenangan dalam solat terawih ni.

1973 - Tahun aku lahir. Mana pergi solat terawih.
1974 hingga 1980 - Pun tak pergi sebab kecik lagi.
1980 hingga 1985 - Terawih di surau lama Desa Jaya. Sekarang surau tu dah tak ada sebab dah terbakar dalam tahun 90an.
1986 hingga 1990 - Masjid al Faizin, Desa Jaya baru di bina. Terawih kat sini. 1990 tahun aku ambik SPM.
1991 hingga 1994 - Zaman kegelapan. Dah lupa masjid. Kadang-kadang je pergi terawih. Tapi puasa tetap puasa!
1995 - Tahun bernikah. Alhamdullillah dah kembali berterawih. Tapi sebulan Ramadhan aje la muka kat masjid. Lepas tu kembali solat kat rumah.
1996 hingga 1998 - Masih macam tahun 1995.
1999 - Terawih di Kemaman masa keluar 40 hari.
2000 - Terawih di Kota Semarahan, Kuching, pun masa keluar 40 hari.

2001 - Kembali terawih di taman sendiri. (Tak dapat cuti 40 hari.)
2002 - Terawih dengan raya sekali kat Miri. Keluar 40 hari jugak.
2003 - Terawih kat India. Musim sejuk. Jadi berbungkus dengan selimut.
2004 - Kat Kuala Lipis.
2005 - Kat Zurich.
2006 hingga 2007 - Kat tempat sendiri semula. Keluar 40 hari sebelum Ramadhan.
2008 - Dah tiga malam aku terawih kat surau taman sebelah. Pakai 2 orang imam hafiz dari Myanmar. Satu malam satu juz Quran. Pukul 9 mlm start, pukul 10 mlm habis. Tak ada selawat panjang-panjang, tak ada tahlil dan sebut nama setiap arwah dan tak ada ceramah hingga terpaksa solat terawih 8 rakaat.

No comments:

Post a Comment

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...

Daftar Beli Emas Public Gold

ADA 2 JENIS PEMBELIAN EMAS DI PUBLIC GOLD Cara 1  - Beli Emas Fizikal (dinar emas atau gold bar) secara tunai atau bulanan 4x atau bulanan 1...