Tuesday, June 12, 2012

Bole tolong ke? Tolong la gua...

~ Ada makhluk email aku dan tanya soalan.. tapi masa tu aku tengah keluar 4 bulan dan tak balik lagi..

From: Mentadak Kecik <mentadakkecik@yahoo.com.my>
To: Azhar Jaafar <ikhlas114@yahoo.com>
Sent: Friday, May 11, 2012 4:22 AM
Subject: Bole tolong ke? Tolong la gua...

Assalaamualaikum... Saya mael (bkn nma sbenar). Saya pernah terlibat dgn tabligh (zaman belajar), dh kuar 4 bln. Tp saya kua 4 bln sbab ada duit je kot.. Taktau la, tp msa tu 2006 mmg saya paksa diri utk 4 bln, batalkan niat nk bli moto. Saya xpernah 'nampak' jalan nak buat tabligh bila kerja. Sekarang saya senyap dari tabligh, sejak balik dari 4 bln pada Nov 2006. Saya rasa mcm xde sifat ikhlas masa buat tabligh kot. Saya takot sebab ketika buat tabligh dulu saya tak jugak baik & byk buat dosa yg org blh nampak & dosa senyap2 lagi byk. Saya amat takot jadi fitnah kepada tabligh, tp saya x berubah pun. Pakai jubah, serban, tapi amal xda sebenarnya. Amal wajib saya terpaksa buat, yg sunat malas.. Sekarang dah kwen, bini baru sorang & anak sorang dah setahun. Amal mkin buruk, setakat solat (tp xkhushuk, selalu khayal).. Sekarang mcm nk belajar buat tabligh semula, tapi mcm susah sgt... Perasaan takot buat tabligh, takot jadi fitnah sbab akhlak buruk, dan mcm org munafik la pulak. Dah la xpandai nak ajak org2 di sekeliling mcm jiran & kwn tmpt krja. Nak ajk solat pn takot, dr zaman terlibat dgn tabligh cmtu la jgak. Entah lah, saya pun pening dengan saya. Saya selalu pikir, kalau saya bukan org Islam & pernah knal tabligh dah lama saya tamatkn riwayat saya ni. Hidup pn xda keyakinan, dah malas.. Cmtu la dari dulu. Sekian.


*******

~ Setelah seminggu aku balik barulah aku jawab surat makhluk tersebut..
(jangan tanya kenapa lepas seminggu baru aku jawab..)

From: Azhar Jaafar <ikhlas114@yahoo.com>
To: Mentadak Kecik <mentadakkecik@yahoo.com.my>
Sent: Monday, June 4, 2012 11:54 AM
Subject: Re: Bole tolong ke? Tolong la gua...

Salam tuan mentadak kecik.. harap tuan dah besar skrg..

Mula² kena pegi iktikaf pada setiap malam markas.. jgn miss..
itu aje.. kalau ni tak dapat buat, aku tak dapat tolong lagi..

ingat.. layang² terbang jgn putus talinya..

wallahua'lam..

Mohd Azhar Mohd Jaafar

*****

  • Wahai orang yang berselimut!
  • Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia).
  • Dan Tuhanmu, maka ucaplah dan ingatlah kebesaranNya!
  • Dan pakaianmu, maka hendaklah engkau bersihkan.
  • Dan segala kejahatan, maka hendaklah engkau jauhi.
  • Dan janganlah engkau memberi (sesuatu, dengan tujuan hendak) mendapat lebih banyak daripadanya.
  • Dan bagi (menjalankan perintah) Tuhanmu, maka hendaklah engkau bersabar (terhadap tentangan musuh)!
Terjemahan Surah Al-Muddaththir 1-7





UMRAH dan ZIARAH bersama EMRAZ Travel & Tours Sdn Bhd

PROMOSI DISKAUN RM1000 UNTUK SEMUA PAKEJ UMRAH EMRAZ‼️ (tertakluk kepada baki stok) PAKEJ MUSIM 1445 HIJRAH KAMI MENGGUNAKAN HOTEL SAFWAH SE...