Saturday, June 15, 2013

Mazhab Tak Cukup Soheh Ke?

Azhar Jaafar
June 11 at 10:37pm via mobile ·
tadi ustat ngajar hadis soheh berkenaan setiap rukun dlm solat..
*aku rasa baik panggil ustat yg mahir mazhab syafie & ajar bab tu kpd org awam..

Safwan Seth
semua dia sentuh ke...walaupun dlm mazhab lain?

Wan Mohamad Zuhdi
dgr word 'soheh' tu tau dah..soheh aje depa,mazhab letak tepi

Hanzlah Ibnu Othman
Caca marba solat kalau tiada mazhab

Azhar Jaafar
dia x kondem mazhab.. tapi ajar cara yg paling soheh dlm solat berpandu hadis soheh..

Ansar Agis
mazhab baru kot

Wan Mohamad Zuhdi 
Belah2 pantai barat boleh ngajar ustaz jenis ni..kalo dtg teganu,kelantan dia ngajar kpd tiang masjid je la

Aal Nashruddin Aal Mujer 
Kena tanya Maulana di Sri Petaling jer, insyaAllah soheh.

Khairy Tajudin
sy pernah duduk dlm majlis ilmu di SARAWAK ... ustaz mengajar rukun2 solat dengan cara SUNNAH yang SOHIH mengikut mazhab SYAFIE

Muhammad Azan
adakah mazhab syafie tidak menggunakan hadis soheh??? knape apabila ust tu ajar hadis soheh dalam menunaikan solat kita x berapa suka?? sekadar bertanya..

Khairy Tajudin
mazhab syafie juga guna hadis soheh ... kalau x caya, mengajilah

Azhar Jaafar
utk org awam, baik x campur adukn mazhab.. tu saja..

Aal Nashruddin Aal Mujer
Sebenarnya semua mazhab menggunakan hadis soheh dalam hujah Para Imam Mazhab. Cuma kita jgn campur adukkan mazhab.

Muhammad Azan 
ooo, setuju jgak tuh, takut org awam pening jer... hehehe, jangan sampai campur aduk mazhab sudah kan..

Erman Abdurrahman
Alhamdulillah.

Mohammad Yunus Dion Sahari 
Kalau seri gombak kami gelar ustaz nang yang siang pau....suka rujuk nasi campur...

Khann Da'ie 
org awam mncampur adukan mazhab tnpa ilmu yg jelas,berada dlm lmbah kesesatan....

Sheikh Syukairy Al-Habib
Benar sheikh Khann Da'ie al madani!

kotak tisu yg hancur walaupun isi ada separuh lagi..
(gambar hiasan)


Azhar Jaafar
June 12 at 1:10pm ·
teringat tak berapa lama dulu, masa nak keluar 4bulan ke india, pakistan & bangladesh.. antara perkara yg dimuzakarahkan di masjid sri petaling sblm ke sana adalah bab masail dlm solat.. rata² di benua india mengamalkn mazhab hanafi.. jadi ada sedikit sebanyak beza dgn kita yg dtg dr nusantara ni yg bermazhab syafie..
yg aku ingat sgt adalah bab baca fatihah dlm solat fardhu.. dlm mazhab hanafi, cukuplah imam shj baca fatihah, makmum xyah.. sedangkn dlm mazhab syafie makmum wajib baca fatihah..

ustaz yg beri muzakarah kata; "walaupun pendapat yg mengatakan makmum x wajib baca fatihah tu soheh, kami di sri petaling xkan benarkan tuan² ke benua india & solat tanpa baca fatihah.. kalau kami benarkan, maka keadaan akan jadi caca marba.. bacalah fatihah dan latihlah dgn bacaan sekali nafas..

*(kena latih baca senapas sbb kdg² imam kat sana lps fatihah akn baca surah pendek.. org sana yg x faham akan kata solat kita batal sbb kita rukuk lps imam berdiri dr rukuk..)
wallahua'lam..

Asbullah Abdullah 
kalau imam terlalu pantas ada kemaafan hingga 2 rukun panjang. bangun dari sujud kedua.

Azhar Jaafar
bagi kita ok.. tapi kat sana kwsn kampung² ramai org x pham.. lps solat dia dtg kat kita & cakap solat kamu batal.. haruuu..

Fuad Akmal
Saya pernah menjadi imam ketika di masjid sana.
saya solat taqliq dengan mazhab Syafie,alhamdulillah mereka memahaminya.

Azim Jammy ·
yup. hari pertama smpi amr sab dah marah sebab jemaah x solat asar. Huhu! kami dah jama' la amr sab.
kadang2 dpt taskil masjid yg mazhab syafie. time tu rindu sgt nak baca qunut bersama imam.

Asbullah Abdullah
diaorg mazhab hanafi....ada yg tak tahu mazhab shafie....tapi org2 lama biasanya tahu dan faham .

Azim Jammy ·
setakat ni belom pernah lg kne marah. dorg lembut dlm menegur. lepas explain ingat kan dah paham. tgk2 esok nye tegur lg. Hahaha! x bleh lupa la.

Amin Ledang
berapa saat kita boleh habiskan surah al fatihah dengan satu nafas?

Asbullah Abdullah
10 saat...

Wan Mohamad Zuhdi 
org2 kampong rata2 xtau ada mazhab laen di dunia ni..takbir intiqolat pun depa terkejut tgk..

Azhar Jaafar
kelakar bg yg baru smpai sana kata AMIN kuat2 lps imam baca fatihah, padahal org lain amin senyap je..

Md Haniff
rindu kat Markas nizamuddin....

Asbullah Abdullah
ha...ha....tapi itulah indahnya 4 mazhab....
tapi aku rasa hebat tgk jemaah srilangka...kulit hitam mcm mazhab hanafi...tau2...shafie.

Wan Mohamad Zuhdi 
sri lanka sama mcm malaysia.makan durian.udang,tepi laut,ada kuih manis2,ada bubur..org jawa pon ada sana

Asbullah Abdullah
mcm mana ada shafie di tengah2 negara hanafi? takjub....mcm mana org dulu2 buat dakwah....

Wan Mohamad Zuhdi
kata molana abu bakar,allah swt takdirkan mazhab wujud di suatu negara sesuai dgn geografi,budaya dan cara idop masyarakat..kawasan tanah pamah,dataran-m.hanafi,kwsn laut,pantai-m.syafie,kwsn gunung ganang-m.maliki,kwsn pdg pasir-m.hambali...W'a

Md Haniff ..
benar org sri lanka juga ramai yg pandai ckp melayu

Nor Isham Ismail
Belajar cara solat shafie dgn maulana abd hadi sewaktu di kurja india. Banyak dapat... masael solat kena belajar.

Mohammad Yunus Dion Sahari 
Orang hanafi marah sebab aku beli udang 15 kilo murah gila.....lepas tu cuci bersih2 letak serbuk kari dan cili+kunyit goreng sampai warna merah......aroma. ..parah limau mkn nasi dgn kicap tamin.....imam bilal dan lain lain hanafi....dah tukar shafie.

Adha Alhafiz
Jom kur 4 bulan

Ali Sabardin
pengalaman indah.

Azhar Jaafar
aku keluar kat kerala, india.. bangsa malabar ni rupanya mazhab syafie.. imam baca fatihah ada bismillah dgn kuat.. subuh ada qunut.. kalau musafir boleh jamak & qasar..

Johari Joe
Yang baca Al fatihah laju tuh boleh ke kita baca Alfatihah ketika imam baca "iyya kanak budu wa iyya kanastain"?....kalo tunggu imam abis al fatihah lps tu imam baca 3 ayat penghujung surah as-saffat..mmg x sempat nk baca fatihah...macamana tuan Azhar Jaafar??

Azhar Jaafar
benarrr

Johari Joe
Kalo syafie..ikutlah syafie...lalo nk ikut hanafi...ikutlah hanafi bermula dari mandi wajib,istinjak,wudhu dan solat...wahhabi dan salafi mungkin takkan ikut mazhab syafie...

Azhar Jaafar
xleh loncat2 tanpa belajar dr akar umbi..

فارس علوي 
rindu Markaz Nizamuddin..solat belakang Maulana Saad..

para rehal yg dah x sabar menunggu ramadhan..
(jangan buat hiasan)
sekadar sembang² aku dengan kengkawan di FB..
wallahua'lam..

Bonus Track; Ceramah Isra' Mi'raj..







Insuran & Road Tax Online

UMRAH dan ZIARAH bersama EMRAZ Travel & Tours Sdn Bhd

PROMOSI DISKAUN RM1000 UNTUK SEMUA PAKEJ UMRAH EMRAZ‼️ (tertakluk kepada baki stok) PAKEJ MUSIM 1445 HIJRAH KAMI MENGGUNAKAN HOTEL SAFWAH SE...