Tuesday, September 09, 2008

Bijaksana.. di sana.. di sana..

Jadilah orang yang bijaksana.

Dalam hadis kata, pada bulan Ramadhan
1 amalan sunat dapat pahala 1 amalan fardu.
1 amalan fardu dapat pahala 70 amalan fardu.

Oleh itu;
20 rakaat sunat terawih berjemaah (20 rakaat x 1 pahala fardu),
dapat pahala 20 rakaat fardu berjemaah.

3 rakaat fardu maghrib berjemaah (3 rakaat x 70 pahala fardu),
dapat pahala 210 rakaat fardu berjemaah.

Tak ke gitu?

Lepas selesai solat terawih berjemaah di masjid, cuba kita pergi kedai mamak dan order teh tarik satu dan roti canai sekeping. Bila dah habis makan, pergi kat kaunter kedai tu dan cakap pada mamak;

"Oh mamak yang ku kasihi.. berapakah harga itu teh sama roti?"

Mamak akan kata; "Mune, rende.. aaa.. satu ringgit lapan pulo sen."

Kita pun dengan muka serius kata kata mamak; "Mamak, tadi saya sudah sembahyang terawih 20 rakaat. Itu pahala 20 fardu saya ada dapat, saya bayar pada mamak untuk itu roti sama teh, boleh ka?"

Mamak akan kata; "Cit, mana boleh la! Sini duit juga pakai la. Itu pahala awak kasi simpan la. Nanti di sana... di sana...di sana... boleh pakai la." (berapa banyak la.. la!)

Habis!

Cerita lain. Lepas mati. Dalam kubur.

Sanak saudara dah balik lepas kebumikan jenazah kita. Malaikat datang...
Datang nak tanya soalan. Keluarga dan sanak saudara semua dah balik!

"Woi, jangan balik dulu la. Tolong aku!"

Kata kat malaikat; "Wahai encik malaikat. Kat dunia aku ada banyak tinggalkan harta. Korang berdua pergi ambik semua harta aku. Tak pe. Aku bagi. Asal lepaskan aku dan jangan tanya soalan kat aku, boleh tak?"

Habis lagi!

Jadilah orang yang bijaksana.

UMRAH dan ZIARAH bersama EMRAZ Travel & Tours Sdn Bhd

PROMOSI DISKAUN RM1000 UNTUK SEMUA PAKEJ UMRAH EMRAZ‼️ (tertakluk kepada baki stok) PAKEJ MUSIM 1445 HIJRAH KAMI MENGGUNAKAN HOTEL SAFWAH SE...