Friday, November 15, 2019

Meminang Anak Dara Tampin

Alhamdulillah segala puji bagi Allah..

Dah lama tak update blog.. dari dibiarkan bersawang, tulis la sikit2..

Ni cerita 27 Oktober 2019..

Kami sekeluarga, mak, abah dan adik beradik serta family masing2 dengan 3 kereta bergerak ke Tampin, Negeri Sembilan dengan misi meminang anak dara untuk anak teruna kami yang sulung.. rasa dah tua dah.. dah nak bermenantu.. huhu

2 jam jugak perjalanan

Kami sampai di rumah perempuan dalam 11 pagi.. ingatkan biasa2 je.. rupanya dah siap khemah bagai.. sedare-mare diorang punyalah ramai.. ada berbelas2 kereta.. ahaks

Jadi kisah selanjutnya, korang tengok video aje lah ye.. hehe





Sekian dimaklongkan.


Baharui takaful dan roadtax kereta dari smartfon anda.
1. WhatsApp geran kereta anda ke no www.wasap.my/+60166827679
2. Kami akan beri harga
3. Jika setuju dengan harga, anda bayar online
4. Roadtax dihantar dalam 2 hari bekerja InsyaAllah

๐Ÿšฉ Bantuan jalanraya 24jam.
๐Ÿšฉ Towing percuma untuk 100km (Takaful Ikhlas) & 50km (Takaful Malaysia)
๐Ÿšฉ Cas pos untuk roadtax hanya RM2 sahaja (untuk premium RM350 ke atas)

Bisnes takaful dan roadtax kami beroperasi sejak 2006. InsyaAllah.

AGENSI AZHAR JAAFAR (MP0001917-U)
AGEN KOD :
GG09825 (TAKAFUL IKHLAS BHD)
GCA03673 (SYKT TAKAFUL MALAYSIA BHD)

Friday, August 16, 2019

Afamosa Resort Melaka 2019

Cuti-cuti keluarga kami kali ni ke Afamosa Resort Melaka.. mak abah dan family adik-beradik semua ada sekali.. gerak ke Melaka pada raya haji kedua 12/08/2019.

Aku dan awekku.. ahaks

Rumah luas dengan harga berpatutan

Inilah keluarga kecil kami

Aktiviti utama selama 3 hari

Sampai hari ni terinngat-ingat asam pedas tu

Family aku je dah 3 meja

Alhamdulillah

14/08/2019 check out

Balik tu kami hantar anak ke 4 balik madrasah di Sabak Bernam.. memang letih woo drive.. walaupun isteri dan 2 anak lagi boleh drive, aku rasa elok aku sorang aje lah yang drive.. kalau diorang drive pun aku bukan dapat tidur.. huhu

Campur berhenti solat, makan, tandas dan urusan madrasah, total 8jam perjalanan
Info resort yang kami masuk; https://abnb.me/31J2TTYgCX   

Sekian dimaklongkan.


Baharui takaful dan roadtax kereta dari smartfon anda.
1. WhatsApp geran kereta anda ke no www.wasap.my/+60166827679
2. Kami akan beri harga
3. Jika setuju dengan harga, anda bayar online
4. Roadtax dihantar dalam 2 hari bekerja InsyaAllah

๐Ÿšฉ Bantuan jalanraya 24jam.
๐Ÿšฉ Towing percuma untuk 100km (Takaful Ikhlas) & 50km (Takaful Malaysia)
๐Ÿšฉ Cas pos untuk roadtax hanya RM2 sahaja (untuk premium RM350 ke atas)

Bisnes takaful dan roadtax kami beroperasi sejak 2006. InsyaAllah.

AGENSI AZHAR JAAFAR (MP0001917-U)
AGEN KOD :
GG09825 (TAKAFUL IKHLAS BHD)
GCA03673 (SYKT TAKAFUL MALAYSIA BHD)

Tuesday, June 18, 2019

Cerita dari Tennesse, USA


Pada tahun 1985, Hadraji Maulana Innamul Hassan telah amanahkan kepada Pakistan untuk hantar 10 jemaah setahun jalan kaki pada setiap tahun ke USA. Jadi mereka mula hantar jemaah setahun jalan kaki hingga 1995. Mereka berjalan kaki dari timur ke barat, dari utara ke selatan, bandar ke bandar, tak kira musim sejuk atau panas. Khemah-khemah didirikan pada setiap tempat mereka berhenti untuk mereka menetap dan buat amal selama beberapa hari. Kemudian mereka jalan lagi. Kesannya ribuan orang dapat hidayat.

Karkun tempatan di Maryland menceritakan pada satu mlm pada tahun 1991, beliau terima panggilan dari balai polis di bandar berhampiran Memphis, Tennesse. Pihak polis bertanyakan adakah beliau kenal jemaah Pakistan yang sedang bergerak di sana. Karkun tu kata ya dia kenal. Polis maklumkan bahawa jemaah ni sedang terperangkap dalam salji di satu kawasan berbukit. Jadi nak buat apa dengan mereka ni? Karkun tempatan tu kata berilah mereka tempat perlindungan sehingga salji reda.

Jadi pihak polis telah tempatkan mereka di balai polis. Jemaah boleh pilih nak menetap di mana-mana bilik dan jemaah telah memilih utk menetap di dewan utama balai polis. Jemaah telah menetap di sana selama seminggu dan 3 pegawai polis telah memeluk Islam.

Bila ditanya kenapa kamu masuk Islam? Mereka kata selama seminggu mereka telah memerhati pergerakan dan amal jemaah melalui CCTV. Pada waktu malam mereka lihat jemaah bangun untuk solat dan menangis dalam doa-doa mereka. Jadi polis ni tanya apa yang kamu doakan? Jemaah kata kami doa untuk kamu supaya kamu dapat hidayat dan selamat di kehidupan akhirat. Polis tanya kenapa kamu doa utk kami? Jemaah kata sebab kita bersaudara kerana datang dari bapa yang sama iaitu Nabi Adam a.s. Allahu akbar.

Wallahuร lam.



¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

InsyaAllah bisnes takaful dan roadtax kami beroperasi sejak 2006.

Baharui takaful dan roadtax kereta dari smartfon anda.
1. WhatsApp geran kereta anda ke no 0166827679
2. Kami akan beri harga
3. Jika setuju dengan harga, anda bayar online
4. Roadtax dihantar oleh MYEG dalam 2 hari bekerja InsyaAllah

#Bantuan jalanraya 24jam.
#Towing percuma untuk 100km (kos maksima RM300).
#Cas pos untuk roadtax hanya RM2 sahaja (untuk premium RM350 ke atas)

AGENSI AZHAR JAAFAR (MP0001917-U)
AGEN KOD :
GG09825 (TAKAFUL IKHLAS BHD)
GCA03673 (SYKT TAKAFUL MALAYSIA BHD)


Layari; http://takaful-am.blogspot.com

Sunday, March 03, 2019

Muzakarah tentang mesyuarat


(1) Mesyuarat akan menzahirkan kelebihan seseorang.
(2) Mesyuarat boleh mengislahkan seseorang.
(3) Mesyuarat akan membuka jalan penyelesaian kepada sesuatu masalah.
(4) Mesyuarat boleh memajukan usaha agama.
(5) Melalui mesyuarat, kebolehan dan kepandaian umat ini akan digunakan untuk perkara yang betul (Agama)
(6) Kepentingan mesyuarat sama dengan kepentingan solat jemaah. Jika kita tidak menunaikan solat berjemaah maka kita tidak dapat ganjaran daripada solat. Begitu juga, jika kita tidak bermesyuarat maka kita tidak dapat ganjaran daripada usaha kita.
(7) Solat jemaah boleh menyatukan umat, wujud kasih sayang, ada kekuatan amal dan amal tersebar. Seperti juga mesyuarat boleh menyatukan hati dan umat ini.
(8) Mengambil bahagian dalam mesyuarat dan membuat kerja berdasarkan keputusan mesyuarat adalah perkara fardu ain dalam membuat usaha agama ini.
(9) Barangsiapa yang terputus dalam mesyuarat maka dia terputus hubungan dalam usaha agama.
(10) Barangsiapa yang membuat kerja berdasarkan keputusan mesyuarat maka dia sentiasa dalam membuat pekerjaan agama dan menjadi mahir dalam membuat kerja agama.
(11) Orang yang berpengalaman dan mahir dalam membuat kerja agama wajib taat dengan keputusan mesyuarat.
(12) Tiada siapa yang bebas dalam mesyuarat.
(13) Rasulullah s.a.w. sentiasa bermesyuarat dengan sahabatnya dalam hal-hal agama.
(14) Rasulullah s.a.w. sentiasa berpendirian dengan keputusan mesyuarat.
(15) Setelah keputusan mesyuarat dibuat, kita jangan ada syak atau ragu-ragu dengan keputusan mesyuarat sebaliknya kita kena yakin dengan bantuan Allah s.w.t dan bertawakal dengan Allah s.w.t.
(16) Selepas keputusan mesyuarat diibuat, kita jangan anggap kita sudah bebas daripada tanggungjawab kerja agama.
(17) Selepas keputusan mesyuarat dibuat, kita kena banyak fikir risau dengan takaza agama yang belum disempurnakan lagi.
(18) Selama mana takaza agama belum disempurnakan, selama itu kita kena banyak fikir risau.
(19) Apabila kita melakukan kesilapan ketika menyempurnakan takaza agama setelah diputuskan dalam mesyuarat, maka Allah s.w.t. akan memaafkan kita dan membetulkan kesilapan kita, kerana kita buat takaza agama dalam mesyuarat.
(20) Selepas keputusan mesyuarat dibuat, semua diberi tugas untuk diselesaikan, maka semua orang akan dapat ganjaran yang sama daripada Allah s.w.t.
(21) Jika kita melakukan kerja agama melalui mesyuarat maka kita bebas daripada sifat takabur dan nifak.
(22) Melalui mesyuarat, Allah s.w.t. buangkan sifat-sifat buruk kita.
(23) Melalui mesyuarat, Allah s.w.t. tanamkan sifat-sifat baik dalam diri kita.
(24) Rasulullah s.a.w. tidak akan membuat keputusan mesyuarat dalam keadaan tergesa-gesa sebaliknya baginda s.a.w. akan memberi peluang kepada para sahabat r.a. untuk berfikir.
(25) Amir mesyuarat tidak perlu memberi cadangan.
(26) Amir hanya dengar cadangan.
(27) Amir hanya fikir tentang cadangan yang diberikan.
(28) Amir hanya tumpu tawajuh kepada Allah.
(29) Amir hanya melihat manfaat sesuatu cadangan.
(30) Allah s.w.t. memberi ilham kepada amir untuk membuat keputusan.
(31) Amir membuat keputusan tanpa terikat dengan suara majoriti dan minoriti.
(32) Amir boleh membuat keputusan berdasarkan seorang sahaja yang memberi cadangan.
(33) Mesyuarat bukan sekadar membuat keputusan sesuatu takaza agama.
(34) Mesyuarat adalah satu medium untuk menyatukan kepelbagaian fikir kepada satu fikir risau.
(35) Berbeza pendapat adalah rahmat dari Allah s.w.t., beza pendapat akan membuka pelbagai jalan penyelesaian.
(36) Jika berbeza pendapat menyebabkan pecah hati maka ia akan menarik azab daripada Allah s.w.t.
(37) Pada hari ini, kita yakin bahwa pendapat kita betul. Kalau pendapat kita tak diterima maka kita cepat marah dan melenting. Apabila sesuatu takaza agama gagal untuk disempurnakan maka kita akan mengungkit tentang pendapat kita yang dulu telah ditolak mentah-mentah. Inilah tanda orang yang tidak beriman kepada Allah s.w.t.
(38) Tidak ada mesyuarat sebelum mesyuarat dan juga tidak ada mesyuarat selepas mesyuarat.
(39) Jika kita ada membuat mesyuarat sebelum mesyuarat dan mesyuarat selepas mesyuarat maka kita telah khianat dalam mesyuarat.
(40) Mesyuarat adalah amanah.
(41) Dalam mesyuarat tidak ada kumpulan.
(42) Dalam mesyuarat, kita kena anggap semua adalah kawan kita.
(43) Kita jangan beri cadangan untuk menaikkan nama kawan kita.
(44) Kita jangan beri cadangan dengan anggapan bahwa cadangan kita paling bagus.
(45) Kita beri cadangan dengan anggapan bahwa apa-apa sahaja keputusan mesyuarat yang telah dibuat maka kita kena taat.
(46) Kita jangan tekan cadangan kita.
(47) Mesyuarat akan mewujudkan sifat taat dalam dirik kita dan bukannya sifat takabur.
(48) Barangsiapa yang cadangannya ditolak maka dia perlu ada sifat takut kepada Allah s.w.t.
(49) Barangsiapa yang cadangannya diterima maka dia perlu ada sifat lebih-lebih lagi takut kepada Allah s.w.t.
(50) Apabila ada perbezaan pendapat dikalangan para sahabat, Rasulullah s.a.w. ada juga mengunakan uslub membuat keputusan berdasarkan suara majoriti.
(51) Sebelum mengadakan mesyuarat, amir kena pastikan semua orang telah hadir dalam mesyuarat.
(52) Jika seseorang dipelawa untuk menghadiri mesyuarat kemudian menolak atas alasan tertentu maka dia seorang yang takabur.
(53) Amir jangan menganggap ketidakhadiran seseorang tidak memberi kesan kepada mesyuarat.
(54) Seorang yang tidak hadir dalam mesyuarat berkemungkinan dia akan menjadi pengkhianat atau penfitnah.
(55) Amir dan fikirman jangan menganggap bahawa mereka adalah besar. Maka ia akan wujud sifat takabur, bangga diri dan riak.
(56) Jika Amir dan fikirman mempunyai sifat buruk maka orang yang hadir dalam mesyuarat akan duduk dalam keadaan pecah hati.
(57) Orang yang hadir dalam mesyuarat hendaklah duduk kerana Allah s.w.t. dan bukannay kerana amir atau syura'.
(58) Setiap orang kena hadir dalam mesyuarat samada amir, makmum, fikirman, orang kampung, orang bandar, orang bijak atau orang yang buta huruf.
(59) Mesyuarat bukannya memerlukan idea yang hebat-hebat.
(60) Mesyuarat hanyalah memerlukan fikir risau yang banyak.
(61) Mesyuarat menyatukan fikir risau.
(62) Mesyuarat memikirkan tentang takaza agama.
(63) Mesyuarat menyempurnakan takaza agama.
(64) Mesyuarat memajukan takaza agama.
(65) Mesyuarat memajukan setiap orang atas pengorbanan mereka dalam menyempurnakan takaza agama.
(66) Mesyuarat akan menggunakan kebolehan dan kepandaian setiap orang yang hadir.
(67) Mesyuarat akan menggunakan diri, harta dan masa kita untuk menyempurnakan takaza agama.
(68) Melalui mesyuarat, sifat-sifat baik akan datang dalam diri kita seperti taat, mujahadah, khidmat, tawaduk dan sentiasa menangis kerana Allah s.w.t.
(69) Semasa mesyuarat, kita kena fikir alami.
(70) Semasa mesyuarat, mulakan dengan takaza agama yang besar kemudian takaza agama yang kecil.
(71) Mulai hari ini kita kena buat keputusan bahawa kita tidak akan melakukan sesuatu tanpa mesyuarat.
(72) Semua perkara kita kena buat mesyuarat.

Wallahua'lam.

#copypasteje

*************


ุงู„ุณู„ุงู… ุนู„ูŠูƒู…
*Baharui takaful dan roadtax kereta dari smartfon anda.*
☝WhatsApp geran kereta anda ke no www.wasap.my/+60166827679
✌Kami akan beri harga
๐Ÿ‘ŒJika setuju dengan harga, anda bayar online
๐Ÿ‘Roadtax dihantar oleh MYEG dalam 2 hari bekerja InsyaAllah
๐Ÿšฉ Bantuan jalanraya 24jam.
๐Ÿšฉ Towing percuma untuk 100km (kos maksima RM300).
๐Ÿšฉ Cas pos untuk roadtax hanya RM2 sahaja (untuk premium RM350 ke atas)
๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ Bisnes takaful dan roadtax kami beroperasi sejak 2006. InsyaAllah.
*AGENSI AZHAR JAAFAR (MP0001917-U)*
AGEN KOD :
GG09825 (TAKAFUL IKHLAS BHD)
GCA03673 (SYKT TAKAFUL MALAYSIA BHD)

Testimoni Penyimpan Emas

Dikongsikan di sini beberapa testimoni para penyimpan emas. Semoga bermanfaat. Pengalaman penulis sendiri cagar emas untuk keluar bertabligh...