Daripada Saidina Tsauban r.hu menceritakan bahawa Nabi SAW bersabda :
“Akan
muncul dua kumpulan dari umatku yang kedua-duanya dipelihara Allah
dari neraka; satu kumpulan yang berjihad/berdakwah di India dan satu
kumpulan lagi yang akan bersama Nabi Isa bin Maryam as."
Ahmad
[Musnad 5/278 no.22759], al-Bukhari [Tarikh al-Kabir Tarjamah Abd
al-A'la bin 'Adiy al-Bahrani], al-Nasai [al-Mujtaba' no.3175] Tiada
komen, al-Tabarani [Mu'jam al-Awsath 7/23-24] Komen: Tidak diriwayatkan
(La Yurwa) hadis ini dari Tsauban melainkan dengan sanad ini. Tafarrud
padanya al-Zubaidi, Ibn 'Adiy [al-Kaamil 2/161], al-Haitsami [Majma'uz
Zawaaid no.9452] Komen al-Albani [Sahih al-Jami' no.4012,Silsilah
as-Sahihah no.1934] Sahih, al-Arnaouth [Tahqiq Musnad Ahmad 37/81
no.22396] Komen(ringkasan) : Hadis hasan dan sanad ini dhaif kerana
Baqiyyah bin al-Walid,Rijal yang lain tsiqah kecuali Abu Bakr bin
al-Walid al-Zubaidi majhul halnya, Imam As-Suyuti menghasankan hadith
ini,lihat Kitab Tanzilul Isa Ibnu Maryam.
|
India 1940 (India, Pakistan, Bangladesh) |
Komentar-komentar para ulama Hadith berkenaan hadith ini.
Seorang
Ulama Hadith dari benua Hindustan, Syiekh Wahiduzzaman Al-Laknawi rah
di dalam komentarnya yang ringkas di dalam kitabnya“Ar-Raudhur-Raba
Fi Syarhi Sunanil Mujtaba” (Sunan Nasai),manakala Imam Sayuti rah di
dalam kitabnya, “Zahr al-Raba’Ala al-Mujtaba” (Sunan Nasai).
Komentar mereka adalah seperti berikut:
1-
Hadith ini Sahih,kerana tiadanya komen oleh al-Imam Al-Nasai rah
berkaitan hadith ini di dalam kitab “Al-Mujtaba” menunjukkan ia Hadith
Sahih disisi Al-Iman Al-Nasai rah,sekiranya terdapat sanad atau isnad
yang tidak benar,Al-Imam Al-Nasai rah,akan menjelaskan sebab dan punca
kecacatannya.Untuk itu di dalam Sunan Al-Nasai terdapat hadith
sahih,Hasan dan dhoif.Walaupun,di dalam kitab Sunan Al-Nasai terdapat
hadith dhaif,namun hanya segelintir sahaja hadith dhoif yang yang di
kumpulkannya.
2-. Ia juga dinilai sahih/hasan oleh
al-mutaakhirin seperti Al-Imam Al-Suyuthi rah dan al-mu'assirin seperti
Syiekh Nasiruddin Al-Albani rah dan Al-Arnaouth rah.
3-
Komen Al-Imam Al-Tabarani rah bahawa hadith ini padanya Al-Zubaidi yg
tafarrud tidak semestinya menjadikan hadith ini dhaif,tafarrud adalah
salah satu petunjuk dari banyak-banyak petunjuk untuk mendhaifkan
hadith,ia bukannya bermaksud secara tidak langsung menjadi dhaif.
Pendapat Ulama mengenai Al-Imam Al-Nasai rah.
Imam
Al-Nasai rah cukup dikenali oleh para ulama hadith kerana beliau
merupakan seorang ulama hadith terkenal yang mana kitab karangan beliau
terdapat di dalam “Sahih Sittah”.Seorang Ulama Hadith,Imam Subkhi rah
berpendapat,Imam Al-Nasai rah adalah lebih banyak menghafaz hadis-hadis
berbanding Imam Muslim rah.Sunannya menduduki tempat yang ketiga
selepas Sahih Bukhari dan Sahih Muslim dari segi kurangnya bilangan
hadith dhaif.Menurut pendapat Imam Al-Hakim rah dan Imam Al-Khatib
rah,syarat perawi pada hadis di dalam sunannya lebih kuat berbanding
dengan syarat perawi di dalam Sahih Muslim.
Dalam konteks
lain,Bab Haji yang terdapat di dalam Sunan al-Nasai adalah dalam mazhab
al-Syafie kerana beliau juga adalah berpegang kepada mazhab Al-Syafie.
Hadith
ni diletak oleh para ulama' di bawah tajuk, tanda-tanda kecil Kiamat
yang telah berlaku, yang sedang berlaku dan yang akan berlaku.
Penjelasan hadith ini.
Maksudnya,Selepas
kedatangan British 15 Ogos 1947,benua India telah dipisah kepada
dua,iaitu India dan Pakistan,dan di awal 80-an,Pakistan telah dipisah
menjadi dua,iaitu Pakistan dan Bangladesh. Islam telah menakluk benua
India dan memerintahnya selama 800 tahun. Kata Dr Sulaiman al-Asyqar
seorang ulama Jordan, ianya merupakan tanda-tanda Kiamat kecil yang
telah berlaku,yang sedang berlaku dan yang akan berlaku.
Menurut para ulamak; peperangan India telahpun berlaku di mana India telah beberapa kali dibuka oleh tentera Islam;
1.
Kali pertama,tahun 92-97 hijrah, iaitu pada zaman pemerintahan Khalifah
Al-Walid 1 rah (salah seorang khalifah Bani Umawi) yang menghantar
rombongan tentera Islam dipimpin oleh panglima al-Qasim bin Muhammad
as-Saqafi rah.Telah berjaya menguasai wilayah India dari daerah Sind
hingga Qanuj.
2. Kali kedua,pada zaman pemerintahan Bani
Abbas (al-Abbasiyah) di bawah kepimpinan panglima Mahmud bin Sabuktikin
rah pada tahun 396 hijrah dan 406 hijrah. Telah berjaya menguasai banyak
kota utama benua India.
3. Menurut pendapat Prof Dr Yusof
Qardhawi,di dalam kitabnya Fiqh Jihad,katanya beliau mentakrifkan
maksud jihad Fisabillah bukan sahaja di atas jalan peperangan,bahkan
beliau menjelaskan bahawa berdakwah itu juga termasuk di dalam kategori
jihad Fisabillah.
Sebelum,berjihad,berdakwah adalah
lebih utama,kerana maksud Nabi-Nabi Allah di utuskan adalah pembawa
rahmat,bukan untuk melakukan pertumpahan darah sesama manusia.
Pendapat yang sama juga di kemukakan oleh Syiekh Mohamad Saad Al-Kandahlavi di dalam kitab al-malfuzatnya.
Allah SWT berfirman:
"Dan tiadalah Kami mengutusmu melainkan sebagai rahmat kepada sekalian alam."(Al-Anbiya': 107)
“Dan
sesungguhnya Kami telah mengutus para Rasul kepada setiap umat (untuk
menyerukan), “Sembahlah Allah sahaja dan jauhilah taghut”.” (An-Nahl, 16: 36)
Kesimpulannya,
Usaha
dakwah dan tabligh membuat ajakan supaya datang benua India (negara
India,Pakistan dan Bangladesh) bertujuan untuk mempelajari
tertib-tertib dan uslub-uslub dakwah.Jesturu itu,tidak ada lagi
sebarang pertikaian berkaitan ajakan mereka ini,bahkan mereka-mereka
yang datang ke benua India dengan tujuan di atas ini akan termasuk di
dalam golongan umat Islam yang di maksudkan oleh Nabi SAW di dalam
hadith di atas.
Alim ulama berkata"barangsiapa yang diberi keberkatan oleh Allah SWT,maka ikutilah mereka".
Pada
hemat saya,usaha dakwah dan tabligh ini,sudah Allah SWT zahirkan
keberkatannya,di seluruh dunia,hari ini akibat pergerakan usaha dakwah
dan tabligh,sudah menunjukkan perubahan kearah kebaikan.
Peperangan/jihad
di atas menjadi dalil kebenaran nubuwah (kenabian) Nabi SAW di mana
baginda SAW mendedahkan kepada para sahabatnya peristiwa yang akan
berlaku pada zaman selepas kewafatannya. Sudah tentu yang memberitahu
baginda ialah Allah kerana tidak mengetahui yang perkara ghaib melainkan
Allah SWT sahaja.
**************************
Cilok dari sini;
http://wirapendang.blogspot.com/2011/03/dakwah-di-indiaada-dalilhadith.html
*dalam komentarnya, penulis blog menulis;
sy dgr hadith ni lama dh. kebetulan tahun lepas masa kuar 4 bulan, dpt p
ziarah madrasah mazahirul ulum, shaharanpur. minta izin dr ulama sana
utk semak status hadith ini..
Wallahua'lam..