Wednesday, May 30, 2012

Ghana.. part 1

Allah dah beri pd kita mahkota segala kerja.. iaitu kerja dakwah.. Kerja ni dulu hanya diberi kpd nabi².. Maknanya.. kita bukan nabi tapi diberi tanggungjawab yg sama spt nabi².. X caya? X caya sudah..  Sendri mau ingat.. Jadik.. perjuangan umat ni mesti sama spt perjuangan nabi².. jln pun mesti sama.. x leh ambik jln lain.. Dlm quran Allah berulang kali ceritakn kisah perjuangan & jln kerja nabi² sbg contoh pd kita.. bukan saje² nak cerita mcm buku sejarah tingakatan 5..

Millah.. ye.. millah nabi Ibrahim.. bukan millah yahudi atau millah nasrani atau si milah apo kono eh jang tu..

Millah Nabi Ibrahim adalah buat dakwah di negeri sendiri dan merantau ke negeri orang dgn meninggalkn anak bini, kg halaman & pekerjaan.. bahkan inilah millah semua nabi² termasuk nabi kita dan sahabat² baginda.. X caya gak lagi? Jangan tunggu sampai tanah masuk ke mulut baru nak caya.. gua caya lu..


Allah HANYA AKAN BERI HIDAYAT kpd manusia melalui perantaraan kerja nabi².. sekarang nabi dah xde.. camne? Nabi je yg xde.. tapi kerja nabi masih ada.. Laaa.. x caya gak lagi.. lantaklah.. ehh.. tapi mana boleh main lantak².. Tak sempurna iman kalau x kasih sedare Islam spt kasih diri sendiri.. Tu yg aku nk bgtau ni..

Habih camno nak buek? Kita buat je lah kerja kita yg Allah suruh tu.. hidayat tu Allah yg bagi.. Pada sape Allah nak bagi, kat mana Allah nak bagi, bila Allah nak bagi.. tu terpulang pada Allah.. yg pastinya janji Allah untuk beri hidayat pd org yg buat kerja ni..

Jadi.. xde pilihan.. kita kena belajar dan buat kerja.. klr 4bln, 40hari atau 3hari bukan la maksud sebenar.. tapi sbg satu latihan.. latih² diri utk korban sikit harta dan lapang sikit masa..

gelap hanya akan hilang bila cahaya dtg..
Alhamdulillah aku dan beberapa org kengkawan tlh dpt klr selama 50 hari di Ghana.. klr 4bln, tapi 70 hari lagi di Kuala Lumpur shj.. (jenguk² le 3 entri sblm ni..)

Kumpulan kami seramai 5 org.. 4 dari KL dan 1 dari Trengganu.. Kami menamakan kumpulan kami sbg Rimba Bara.. Azhar Jaafar sbg vokalis kumpulan berkata.. oppss.. sori ek.. melalut lak..

..taip semula..

Jemaah kami seramai 5 org.. 4 dari KL dan 1 dari Trengganu.. terbang dari KLIA pd 30 Mac 2012, jam 11mlm.. transit di Bangkok & Cairo.. mendarat di Accra pada 31 Mac 2012, jam 2ptg Ghana (10mlm Malaysia).. 3ptg kami sampai di markas Accra.. usaha kat sini dah mula sejak thn 80an.. tapi xle maju cam Malaysia.. mlm markas ada la 300-400 org..

akwaaba = selamat datang..

Jemaah² luar, biasa dtg sini.. jemaah India, Pakistan, Bangladesh silih berganti.. jemaah dari negara jiran di Afrika pun biasa dtg.. jemaah Arab kalau dtg, xlebih 30 hari.. xtahan mujahadah.. jemaah kami adalah jemaah ke 2 dari Malaysia.. yg dulu thn 2006.. dan seorang pakcik dlm jemaah tu meninggal dunia sbb malaria.. suspen woo.. tapi maut Allah dah tentukn.. korang nyorok bawah ketiak member pun tetap maut kalau dah sampai masa..

Ghana ni berapa juta penduduk dia? Islam berapa peratus? Tanah berapa luas? Orang dia camne? Makan ape? Buat kerja ape? Cun ke awek dia? Ahhhh.. byk tanya la korang.. baca kat sini.. senang.. http://en.wikipedia.org/wiki/Ghana#Demographics

Lepas mesyuarat dgn syura Ghana, jemaah kami diputus ke Western Region.. 40 hari disana.. 3 org rakan tabligh Ghana bersama kami sehingga habis 40 hari..

Ghana Regions


Route Ghana

A - Accra - markas
B - Tarkwa - 4 masjid
C - Bogoso - 2 masjid
D - Prestea - 2 masjid
E - Anakum - 1 masjid
F - Manso Amanfi - 1 masjid
G - Enchi - 1 masjid
H - Takoradi - 3 masjid

Kami meninggalkan markas Accra pada 04 April 2012, jam 9.45 pagi dan sampai di Tarkwa jam 3.45 ptg..

..dan kembali ke Accra pada 15 Mei 2012.. dengan membawa malaria pd 3org Malaysia & 2org Ghana.. heheh.. Allah kuasa.. belum ada ketentuan utk syahid di sini..

Azan Ghana dan markas Accra + 14 masjid yg kami berusaha..



Err kalau rajin nanti aku sambung lagi ek..



 

Saturday, May 26, 2012

Alhamdulillah.. I have kum bak.. (I have come back..)

..aku bersyukur kepada Allah kerana telah selamat kembali ke tanahair tercinta pada 22 mei 2012..

..kepada isteriku.. bersyukurlah kerana aku telah kembali ke pangkuan sisi mu pada 25 mei 2012..

..kepada rakan² seusaha.. bersyukurlah kerana dipilih untuk buat usaha agama di Malaysia ni.. buatlah usaha bersungguh².. rakan² seusaha di Ghana buat usaha dalam keadaan serba kekurangan..


azharjaafar313
markas tabligh di Accra, Ghana..
sebuah masjid di Bondaye, Prestia..
..kepada muslim di Malaysia.. bersyukurlah kerana korang masih beragama Islam.. ramai muslim di Ghana telah menjadi Kristian semasa British menjajah mereka bermula dari kurun ke 18..

..kepada rakyat Malaysia.. bersyukurlah kerana diberi pemerintah yang prihatin akan pembangunan rakyatnya.. tahap kehidupan di Ghana masih seperti kita di tahun 60an walaupun mereka mendapat kemerdekaan pada bulan Mac 1957..

anak² di Ghana
ini bukan sarkas..
buah mangga Ghana.. buah²an kat sini memang besar²..
ia membuatkan aku resah.. ahh..

..supaya korang duduk lama sikit kat blog aku ni, aku share le video ni dengan korang.. perjalanan ke sebuah kampung di Anakum.. agar video 11 minit ni dapat menjelaskan perjalanan selama sejam tu..
so.. enjoy the ride!



..insyaAllah kalau rajin, aku akan tulis lagi pasal khuruj di Ghana nih.. almaklum sekarang ni sebuk sikit.. uhuk uhuk (buat² batuk..)




UMRAH dan ZIARAH bersama EMRAZ Travel & Tours Sdn Bhd

PROMOSI DISKAUN RM1000 UNTUK SEMUA PAKEJ UMRAH EMRAZ‼️ (tertakluk kepada baki stok) PAKEJ MUSIM 1445 HIJRAH KAMI MENGGUNAKAN HOTEL SAFWAH SE...