Wednesday, August 07, 2013

40 Hari di Sik Kedah

22 Jun 2013
8mlm.. gerak ke masjid Sri Petaling.. tumpang kawan..

Langkah ini terasa terhenti-henti..
Depan kelabu pedih memilu..
Masa bukan lagi temanku..
~ ye lah.. bukan senang nak keluar ke jalan Allah ni..
~ jerebu teruk kat KL, pedih mata aku..
~ masa gembira dengan family aku pause jap..

punya lah ramai manusia kat masjid ni.. berbondong² nak keluar ke jalan Allah..

23 Jun 2013
lepas subuh ada bayan.. dalam bayan pembayan ada sebut;
"kita bukan nak jadi orang lama tapi nak jadi orang yang sentiasa ke depan dalam agama.. kain yang kita pakai.. lama² akan jadi kain buruk dan buat lap kaki saja.. kita tak nak jadi macam tu.."

9.30 pagi.. proses pembentukan jemaah bermula.. aku memang suspek respek la dengan jemaah tashkil yang bertungkus lumus nak menyesuaikan jemaah.. setiap jemaah dihadkan kepada 12 orang sahaja.. di dalamnya kena ada orang lama dan baru termasuk 5 hingga 7 orang pelajar madrasah..

kepala aku pening.. jerebu teruk sangat ni.. sedut nafas sampai bau asap macam orang bakar sampah.. akhirnya dalam pukul 11.30 pagi, aku dicampur dengan 11 orang dari Kota Bharu, Kelantan termasuk 5 pelajar madrasah.. lepas tu tunggu giliran jumpa syura untuk lantik amir..

jerebu kat Kuala Lumpur pada 12.15 tgh, 23 Jun 2013..
Masih juga aku mengharap cahaya..
Biarpun terus meredah belukar..
Pecahan kaca menusuk tubuh berdarah..
Sakitnya tiada terkira..
~ harap² jerebu ni cepat hilang..
~ biarpun korang tetap nak bakar hutan belukar..
~ dan aku terpaksa jadi amesab hingga badan rasa luka²..
~ sakit untuk pikul tanggungjawab..

lepas lantik amir, aku berkenal²an dengan ahli jemaah.. perkara pertama yang aku sebut adalah; "harap tuan² cakap melayu sestandard yang boleh sebab saya tak berapa paham kecek klate.." diorang sengeh je.. ahaks..

24 Jun 2013 (15 Sya'ban 1434)
9.30 pagi.. bayan hidayat.. 90-100 jemaah akan keluar hari ni.. mudah² Allah angkat musibah jerebu ni dan pandang umat ni dengan kasih sayang.. selesai bayan, jemaah aku diputus untuk keluar ke Sg Petani..

gambar aku pirate dari
http://zkeretapi.blogspot.com/2009/09/signboard-part-13.html
lepas solat zohor serta jamak asar, kami gerak.. 8 orang naik 2 kereta, aku dengan 3 pelajar madrasah naik bas.. alhamdulillah sebelum tengah malam jemaah aku selamat sampai dan berkumpul di madrasah Sg Huda (markas tabligh di Sg Petani)..

25 Jun 2013
9.30pagi.. lepas sarapan, ada taklimat sket oleh syura Sg Petani.. kemudian kami gerak ke route yang diberi.. jemaah aku ni diputus ke kawasan utara Sik iaitu Nami, Kota Aur dan Gulau kira² 100km dari Sg Petani..


B=Nami, C=Kota Aur, D=Gulau

ringkasnya, selama hampir 40 hari di sana, jemaah aku telah;
  1. buat usaha di 12 masjid dan surau..
  2. tak dapat jemaah tunai..
  3. tak dapat hidupkan beberapa amal masjid yang baru..
  4. hari² makan durian sebab masa kami sampai sana, durian baru mula gugur..
  5. tak dapat menyebut perkataan pelam dengan senonoh sebab diorang dari Kelantan..
  6. diminta jadi imam tarawih di beberapa masjid & surau sebab kami ada hafiz quran..
  7. mendapat amir yang suka lepak dan tak joss..
  8. menyebut dalam adab gash; "jale di kane jale denge menunduk ke pandange.."
  9. ditengking oleh seorang gila yang tiba² hadir ke satu masjid dengan menyuruh kami pindah dari situ..
  10. menyembahyangkan 4 jenazah orang tempatan pada waktu yang berlainan..
  11. diziarahi syura Sg Petani beserta 8 orang ahli rombongannya termasuk 2 peminat blog ni, Fauzi & Abd Shafiq..
  12. tak bergaduh.. sama² pegi, sama² balik..

29 Julai 2013
10pagi.. gerak balik KL.. 7 orang dalam 2 kete dan 5 orang naik bas..

Istana menanti bertakhta hati berseri..
Istana menanti tempat kita pasti..
~sebuk nak balik rumah la tu..
~tak sabar nak buat usaha tempatan sebenarnya..

5.30ptg.. alhamdulillah semua jemaah dah berkumpul di masjid Sri Petaling.. berbuka puasa dan tarawih bersama.. malam tu malam 23 ramadhan.. suasana aman sekali..

tarawih ni dibuat berasingan dari yang
dibuat di dewan utama masjid..
dari status FB Mat Rock;
ya Allah !!!!..mahu atau xmahu...nak atau pon xnak..sedia mahu pon xsedia...sume ny past akan berakhir....

berakhir suda sesi 10juzu'-20 rakaat tarawih tahun ni...diakhiri dgn tangisan...Wallahi !!!..dewan solat berderum dgn esakan tangisan hidayah oleh ahli jemaah ....

maulana amir hamzah al hafiz mengimamkan 2 rakaat terakhir utk juzu' 30 bersama2 solat witir...maulana amir hamzah mghbiskan 1 juzu'(juzu' 30) pd rakaat ke 19 dan mnyambung sedikit permulaan surah al baqarah di rakaat ke 20...xsedar da 40 minit berdiri..Allah3...seterusny maulana amir hamzah mengetuai bacaan doa y penuh tangisan...penuh tangisan !!!!!

ya Allah!!!!...sedih sngt!!!!...sngt2 sedih...basah jubah dgn tangisan..basah pipi dgn air mata y mngalir...Allah3!!!..moga Allah berkati n terima kesumua ahli jemaah...

sedih sesi kali ni da hbis...xdpt lg nk dngr bacaan2 para hafiz alim muda kite...muda2 Allah da pilih jd alim hafiz daie...Allah3...

*lepas ni solat tarwih sesi y biasa je la...1juzu'-20 rakaat..di dewan solat utama..
*salah satu sbb kenapa wa nk blik msia...sbb bnda2 mcm ni la..xthu mane nk cari suasana mcm ni..Allah3..  , bukan nk blik kawen je..hmm
*wa nk sngt sume dpt rasai nikmat ni..hmm
*dr melaka wa naik moto, nk kejar suasana mcm ni..hmm..moga Allah terima.. 

Ya Allah , terima la kami, pilih la kami utk dtg pd mentaati pd MU n pd perkara y menggembira kan Mu..Allah... 


01 Ogos 2013
lepas asar ada karguzari.. dibuat di 15 tempat berasingan di dalam masjid.... 6-7 jemaah bagi setiap tempat..

berbuka puasa terakhir aku dengan ahli jemaah yang aku kasihi..
02 Ogos 2013
10pagi.. bayan wafsi..
12tghari.. bersurai..

Getar jari-jemari bertaut pada harapan ini..
Aku membilang hari..
Apa akan datang hari ku nanti..
Istana menanti pasti..
~suspen bro.. gegar lutut sampai ke jari kaki..
~bilang pakai jari tangan le..
~nak balik siang hari ke, balik malam hari..
~nak buat usaha masturat sekali..

lepas maghrib, aku dah sampai rumah.. ahaks..

sekian..

anak² makan setalam..
abah & umi diorang makan di tilam talam yang lain..

dikesempatan ni, aku dan keluarga ingin ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitiri kepada semua pembaca blog ni.. terkasar bahasa, teraba, terskodeng dan berbagai² ter lagi, aku mintak mahap..







Insuran & Road Tax Online

UMRAH dan ZIARAH bersama EMRAZ Travel & Tours Sdn Bhd

PROMOSI DISKAUN RM1000 UNTUK SEMUA PAKEJ UMRAH EMRAZ‼️ (tertakluk kepada baki stok) PAKEJ MUSIM 1445 HIJRAH KAMI MENGGUNAKAN HOTEL SAFWAH SE...