Monday, July 11, 2016

Sya'ban, Ramadhan & Syawal 1437



18 Sya'ban 1437..
Aku daftar diri untuk keluar bertabligh 40 hari dalam negeri.. akhirnya jemaah aku 12 orang diputus ke kawasan Batu Pahat.. dari Batu Pahat kami diputus keluar di Sri Medan..

No 2 dari kiri adalah blogger Krenmaut.. 1st time 40 hari..

Santai dengan org tempatan..
Orang kuat khidmat..


29 Ramadhan 1437..
Aku daftar diri di rumah.. huhu.. kejap je dah habis 40 hari..
Sesiapa yg 'menghari-rayakan' dunianya, maka Allah akan mempuasakan akhiratnya.. sesiapa yg mempuasakan dunianya, maka Allah akan 'menghari-rayakan' akhiratnya..

Dua dulang utk 10 orang..
*juadah selepas solat maghrib


30 Ramadhan 1437..
Solat subuh kat masjid aku menjangkau 5 saf.. 
1 saf = 50 orang
Semoga kekal pada syawal sehingga bertemu ramadhan tahun depan..

Petangnya berbuka puasa kat rumah Mak Abah.. hari akhir ramadhan tahun ni..
Mak masak ketupat, kuah kacang, rendang ayam dgn sayur masak lodeh..

Adik beradik aku 4 orang je..

1 Syawal 1437..
Malam raya.. macam biasa ada baraan dari rumah ke rumah..
Takbir raya pd baraan tahun ni dipimpin oleh anak sulung aku.. orang tua2 sini dah uzur dan ramai yg dah pergi..

.


Pepagi lepas solat raya, sessi fotografi cam biasa.. huhu
Lepas tu ziarah beberapa rumah jiran hingga ke petang..
aduss.. kesian kat perut..

Ini la keluarga kami..


2 Syawal 1437..
Malam raya kedua, balik rumah arwah atuk dan nenek (belah mak) kat Kg Batu 30, Ulu Yam, Hulu Selangor..
Siangnya ziarah lagi beberapa rumah.. dan makan lagi..

Kami pun ada kampung.. heheh


3 Syawal 1437..
Balik kampung arwah embah (nenek belah abah) di Kg Jawa, Kerling, Hulu Selangor..
Baru 20% anak cucu cicit berkumpul, parking dah penuh.. terima kasih kpd makcik dan keluarga yg menghuni rumah pusaka.. tiap2 tahun layan rombongan2 kami dgn baik dan lapang dada..

Rumah arwah embah.. semoga Allah merahmati kedua2 almarhum..

Ni baru rombongan kami.. ada lebih 10 rombongan lagi yang sebanyak ni juga..

Ziarah lagi.. makan lagi..

Meja style jawa..

Masihkah kita termangu di bawah pepohon itu
Ketika hujan melunturi danau yang terusang
Tidak pernah dibilang hari
Hanyalah debar yang terasa… terasa


4 Syawal 1437..
Malam raya keempat, balik Kepong..
On way balik Kepong, pekena tomyam dulu..

Mus'ab ni lauk x sampai lagi, air dah habis separuh..

Siangnya berjalan ke rumah abang ipar di Rawang dan kakak ipar di Bangi..
dan makan dan makan dan makan lagi..


5 Syawal 1437..
Hari ni mula puasa 6.. sahur pun ringan² je..

Berat badan masih 65kg.. sama macam masa baru kawen dulu..

Blood Pressure tak berapa cantik..
tapi ni kira normal utk yg umur 40an macam aku..


Ujian darah hari ni..

Kolestrol : 5.32, [normal <5.20]
Gula : 5.1, [normal 4.4 - 6.1 (puasa)]
Asid Uric : 7.3, [normal <7.0]

Sekian..









Insuran & Road Tax Online (klik logo)

No comments:

Post a Comment

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...

UMRAH dan ZIARAH bersama EMRAZ Travel & Tours Sdn Bhd

PROMOSI DISKAUN RM1000 UNTUK SEMUA PAKEJ UMRAH EMRAZ‼️ (tertakluk kepada baki stok) PAKEJ MUSIM 1445 HIJRAH KAMI MENGGUNAKAN HOTEL SAFWAH SE...