Saturday, May 14, 2011

Hati Seorang Perempuan

‎~ Ada bini org inbox kat FB bini aku.. (bukan bini aku yg inbox kat FB bini org lain..)
"salam kak, maaf saya ni memang x kenal kak tp nak minta pendapat kak, laki saya dah ada hajat nak kawin lain dan calon nya pun dah ada , sekarang saya dlm dilema walaupun ya, di mulut saya menerima keyataan tp dalm hati masih kata tidak, tolong bg nasihat kpd saya.."
berat mata memandang..
~ Bini aku tanya pendapat aku.. ntah, aku pun tak tau..

Tapi Nabi SAW kawin banyak hanya lepas Khadijah r.ha. meninggal.. Ali r.hu nak kawin dua masa Fatimah r.ha hidup & Nabi SAW kata lebih kurang maksud; "Fatimah adalah sebahagian daripadaku. Sesiapa yang menyedihkannya adalah seperti menyedihkanku.." menyebabkan Ali r.hu tak jadi kawin sorang lagi.. dan antara isteri² Nabi, hanya Aisyah r.ha aje yang dinikahi ketika masih anak dara.. dan lagi.. kesemua pernikahan Nabi adalah dengan maksud mengembangkan agama..

Tapi hadis² ni bukanlah sebagai satu hukum.. Hukum poligami adalah seperti yang telah diberitahu oleh ulama.. Cuma aku pernah duduk dalam majlis ustaz yang cerita bab poligami secara detail.. antara kebaikannya adalah menghindarkan zina dan membantu ibu² tunggal.. dan pada pendapat aku tanggungjawabnya memang berat.. dan tak payah la nak buat kalau tak belajar hukum.. Wallahua'lam..

ada sanggup?

~ bini aku akhirnya jawab kat bini org tu..
"w'salam..maaf lmbt reply sb akak khidmat masak utk jmh 4b yg bru blk dr Arab Emerate..errmm sebenarnya akak pun xtau nak bg nasihat aper..cuma akak minta awak byk bersabar dan doa minta Allah bg kekuatan utk menghadapi segala kemungkinan. Hati2 manusia ni di tangan Allah. Berdoa, merayu, merintih dan menangis la depan Allah..sesungguhnya Dia Maha Mendengar rintihan dan rayuan hambaNya. Manusia merancang, Allah juga merancang..tetapi hanya perancangan Allah shj yg berjaya. Jadi jgn putus asa dgn Allah..sentiasa sangka baik Allah menerima doa kite."
"Akak nak bg doa pelembut hati (utk kasih sayang)...Surah Ali-Imran, ayat 200, baca dan tiup pd ubun2 suami...insyaAllah semoga kasih suami hanya pd isterinya yg sorang ni jer...amin"

~ uhh.. bermakna.. ubun² aku dah kena tiup.. perghh..


*bini adalah perkataan lain bagi isteri, ahlia, orang rumah & mak andeh. Harap bersabar maklum..



25 comments:

  1. salam,
    ermm....berat mata memandang, berat lagi bahu memikul...lebih dekatkan diri dengan Allah, hanya Allah yg boleh ubah hati suami tu....sedihlah pulak baca n3 ni...sabar banyak2 ye...

    ReplyDelete
  2. orang kata kalau lelaki tak ada niat nak kawin lebih lelaki tu tak normal. apa pendapat saudara?

    ReplyDelete
  3. ada sorang hamba Allah ni bagitahu, kalau semua lelaki sibuk nak kawin lebih maka akan sibuklah mereka dgn bini2 baru mereka dan apabila mereka sibuk dgn bini2 baru mereka maka mereka akan lupa akan tujuan utama mereka untuk dakwah di jalan Allah......Allahuallam...

    ReplyDelete
  4. Dah kena tiup dah tu.. mungkin lagi sekali dua tiupan, cukup seribu kali..(",)..

    Tapi takpelah.. itu namanya tiupan kebahagiaan.. (",)

    ReplyDelete
  5. Norsha;
    1.isteri kena sabar & suami pun kena sabar..
    2.sibuk tu bergantung pd diri sendiri mengatur masa dan tempat.. kalau bini sorang kat KL & sorang kat Golok memangla sesangat sibuk..
    *ada kawan yg berbini dua tapi duduk dlm satu tmn perumahan.. dan tiap² thn klr 4bln..

    seri;
    Allah maha mengetahui.. tu sebab dibolehkan kawin sampai empat.. (tapi aku dah kena tiup kat ubun²..)

    Abang Ben;
    kau buat je iklan kat blog krenmaut tu.. buh tajuk; "mencari sorang lagi.." atau "nak kawin ngan aku?" atau "isteriku mencari madu.." dsb..

    fuad ansari;
    patutla mata ni sedap je bila tengok bini..

    ReplyDelete
  6. yang msj tu bukan isteri karkun kot...

    ReplyDelete
  7. Anak Pendang Sekeluarga;
    karkun!

    ReplyDelete
  8. selesaikan masalah dgn perantaraan amal.

    ReplyDelete
  9. 3 perkara yang allah dah tentukan...ajal...rezeki.jodoh...redha dengan ketentuannya..

    ReplyDelete
  10. Bab poligami ni memang sensitif, hanya yang mengalaminya sahaja yang mengetahui pahit manisnya, adil tu subjektif , karkun yang istiqamah pun sukar nak laksanakannya, always pray for guidance from ALLAH TAALA, isteri2 pun kena bantu remind suami tentang tanggungjawab nya sebab kalau berat sebelah, suami kita juga kena jawab di hari kemudian nanti. Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  11. hurm btoi jugak dari kisah nabi tu.. nabi kahwin untuk kembangkan agama.. kita nak kahwin lebih dari satu untuk apa? renungkan sebab kenapa nak kahwin lebih dahulu baru buat keputusan..

    ReplyDelete
  12. pernikahan adalah lebih baik daripada berzina....pernikahan membawa kepada keredhaan ALLAH swt manakala perzinaan membawa kepada kemurkaan ALLAH swt.....suami kakak tu kena tambahkan ilmu mengenai munakahat supaya hak isteri2nya dapat disempurnakan......nie kes dah terjebak....bukan baru nak terjebak...kalau dihalang kes bahaya....

    kat tempat aku pun ada org yg nikah 2...hak kedua2 isterinya disempurnakan dgn baik...tiba2 bocor rahsia....isterinya meradang sampai pck tu kena tumbuk,belasah dek isterinya yg 1st hampir di tikam dgn pisau...tp pck tu penyabar betul....sikit pun x lawan...dia kata arwah atuk saya pesan jgn pukul perempuan...kalau mu pukul perempuan sama mcm mu pukul kucing...(makna nye = bukan lelaki sejati la pukul org yg lemah)...so dia x lawan.....

    Alhamdulillah pck tu nikah...selamat dari zina....lelaki nie memang kalah ngan perempuan...sebab tu kena puasa/manahan diri dr buat perkara yg mendekatkan kita kepada fitnah wanita.....

    sapa2 yg dah terjebak tu tapi belum nikah.....samada putuskan hubungan atau cepat2 nikah.....

    dalam mentaati ALLAH swt perlu kesabaran....setiap ujian harus di hadapi dengan hati yg penuh ngan iman....

    macam isteri2 baginda RASULULLAH saw....semua mereka ada perasaan cemburu tetapi iman, ilmu mengatasi perasaan cemburu....ketika 'Aishah r.ha di fitnah semua madu2nya menyebelahi 'Aishah r.ha....

    dlm quran ALLAH swt berfirman mengenai sifat org2 iman....bila mereka marah, mereka manahan kemarahannya, memaafkan kesalahan org yg buat zalim pdnya dan dia membalas dgn kebaikan...dalam ktab fadhilat sedekah ada ayat quran tu....

    kalau hang nak tanya aku nak nikah 2 x? niat utk mengikut sunnah RASULULLAH saw sentiasa ada dalam hatiku.....kalau ALLAH swt beri aku terima tp nak sengaja2 usha2 perempuan utk nikah x lah!...kena faham tambah isteri bermakna tambah byk hak2 yg perlu d tunaikan....kalau kita x dpt tunaikan hak2 makhluk maka d akhirat kita akan binasa....tp kalau ALLAH swt yg memberi pasti akan diberi juga oleh ALLAH swt taufiq utk menyempurnakan hak2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. (terdelete lak) sebaik2 wanita boleh jadi derhaka kerana dimadukan. isteri solehah adalah anugerah yang besar bg seorang lelaki. isteri yang baik memudahkan suami untuk membimbingnya ke syurga. hargailah dia. janganlah isteri yang sudah baik dibinakan potensi kejahatannya dengan memberinya kesakitan dimadukan.

      Delete
  13. Ummu Wafi,

    kata ulama, 'adil yg disebut oleh ALLAH swt dlm quran tu bermaksud MENYEMPURNAKAN HAK2....

    mcm mana nak tau hak2 isteri/suami etc....kenalah luangkan masa utk belajar ilmu mengenainya dgn para alim ulama....

    kata kiyai saya (KH Uzairon)ketika sy duduk dlm majlis beliau ramadan lepas; punca perbalahan/perpecahan dlm keluarga,umat adalah kerana kita masing2 tidak saling menyempurnakan hak2...

    ReplyDelete
  14. kalau ada isteri 4 sekali pun, jika suami, isteri, madu2 menyempurnakan hak2 antara satu sama lain maka akan wujud kasih sayang,mahabbah,mawaddah

    ReplyDelete
  15. Ziarah76;
    yess.. dgn amal Allah selesaikan masalah..

    jatt;
    dan manusia x boleh lari dari rezeki spt mana manusia x boleh lari dari ajal..

    Ummu Wafi;
    ya.. suami KITA kena jawab..

    Wafi;
    walau apa pun niat poligami tetap sah kalau ikut syarat.. tapi sendiri mau ingat la..

    Abu Abdurrahman;
    kenapa pakcik tu x elak? mcmana nak elak..

    ReplyDelete
  16. apa nak sedih2...salleh yaakob tak buat usaha agama pun relax je kawen 4...is3 is3 dia faham belaka.....

    ReplyDelete
  17. wanita2 karkun ni walaupun blum jadi mcm sahabiyah...kenalah faham....suami ni bukan milik kita....tapi milik ALLAH...abih tu apa kita punya...ALLAH KITA PUNYA....suami mana boleh sempurnakan hak...dia berusaha je...tapi yang bagi taufik&hidayat nak sempurnakan hak ni Allah je....is3 is3 ni yang byk kecik hati dah sempurnakan hak suami ke???...nabi kata kalau is3 jilat nanah kat kaki suami dia pun belum tertunai lagi hak suami dia....

    ReplyDelete
  18. Karkun The Legend;
    mcm klr 4 bln tiap thn jugak la.. bunyik senang.. tapi cuba buat tengok..
    *muka legend.. tapi hati kiut..

    ReplyDelete
  19. yg akak ni tanya dekat orang yg x poligami mana la dia faham, cuba suruh akak tu minta pendapat dan nasihat daripada abang Salleh kita.

    ReplyDelete
  20. Malaysian Epic;
    ahaks.. itu macam ka?

    ReplyDelete
  21. karkun pun kadang2 bengap gak...sunnah kahwin lebih dari satu ni cepat je nak ikut..agak2 aku le kalau karkun ikut pesanan elders 100% mmg takde masa nak fikir kahwin lain...elders pon ada yg masih bujang..yg dah kematian bini pon tak kahwin2 lg....Nabi saw kahwin lebih dari satu mmg tak disangkal la...baginda hebat mulia dan suci...kita ni hebat jauh sekali,mulia belum tentu lagi, suci mmg konfirm tak suci..dosa byk...entah le labu..ingatkan dgn takaza2 yg menimbun makin sebokkan karku dgn kerja dakwah, tp chettt....

    ReplyDelete

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...

UMRAH dan ZIARAH bersama EMRAZ Travel & Tours Sdn Bhd

PROMOSI DISKAUN RM1000 UNTUK SEMUA PAKEJ UMRAH EMRAZ‼️ (tertakluk kepada baki stok) PAKEJ MUSIM 1445 HIJRAH KAMI MENGGUNAKAN HOTEL SAFWAH SE...