Thursday, March 24, 2011

Azan Bangladesh


Nostalgia!






5 comments:

  1. Assalamu'alaikum.

    Sungguh nostalgic azan ni. Lepas azan, berlama-lama mereka akan solat sunat sementara menunggu solat fardu. Lepas dua rakaat, dua rakaat lagi, begitulah seterusnya sehinggalah mentol merah di mimbar tu menyala. (menandakan isyarat kena berhenti solat sunat sebab solat fardu berjemaah akan dilaksanakan sebentar sahaja lagi.)

    Naik kagum kita melihat adat di tempat mereka solat sunat boleh berlama-lama. Kalau di Malaysia, tempoh menunggu solat sunat dan solat fardu cuma sekadar kira-kira dua rakaat solat sunat sahaja.

    Satu keunikan lagi ialah melihat kepada papan board di masjid-msjid mereka sebab yang penting mereka tandakan adalah waktu iqamat, bukan waktu azan (masuk waktu) seperti di Malaysia. Jarak waktu azan dan iqamat mereka pula agak panjang supaya para jemaah ada banyak ruang dan masa serta sempat membuat persiapan untuk datang ke masjid setelah mendengar azan. Yang telah berada di masjid pula boleh solat sunat lama-lama.

    Ikut pengalaman sepanjang empat district berbeza yang saya singgahi sewaktu di Bangladesh dahulu, boleh dikatakan hampir kesemua muazzin dan imam di setiap masjid adalah di kalangan hafiz al-Quran. Hanya sebuah masjid sahaja yang saya ketemu imamnya bukan hafiz, itupun imamnya adalah 'alim.

    Banyak lagi rasanya perkara yang boleh diceritakan mengenai masjid-masjid di sana. Kita tunggu bro Azharjaar sambung update lagi pasni insyaAllah.

    ReplyDelete
  2. Ishak Zaini;
    dah abis kot citer kat Bangla nih..

    ReplyDelete
  3. masjid tu jemaah sy pernah masuk....

    ReplyDelete
  4. nostalgia sungguh..dah lama x gi bangla

    ReplyDelete
  5. Anak Pendang Sekeluarga;
    kita serupaa..

    syuk;
    kalau ko pergi, aku kena hantar gi airport la pulak..

    ReplyDelete

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...

Testimoni Penyimpan Emas

Dikongsikan di sini beberapa testimoni para penyimpan emas. Semoga bermanfaat. Pengalaman penulis sendiri cagar emas untuk keluar bertabligh...