Monday, July 27, 2009

Pesakit HIV di Gereja

Masjid markaz Tabligh di Amsterdam
(gambar hiasan)

"Ustaz, boleh tak sampaikan sedikit kuliah dalam 10 minit pada saudara-saudara kita di sini" minta kak Liza.

Mmm, eee, kita taaruf dahululah ye, Nama saya…..

Inilah pertama kali dalam hidup saya, sejak bergelar ustaz, tidak mampu mengeluarkan apa-apa perkataan.

Bersama pesakit HIV

Hari ini 23 Jun jam 12.30 tengah hari, saya bersama pesakit HIV positif. Pada hal ketika ini, penghuni semua sedang tidur, berehat setelah makan ubat. Tetapi mereka semua bangun kerana mendapat tahu seorang ustaz datang melawat mereka.

Saya tidak mampu mengeluarkan apa-apa perkataan bukan kerana mereka pesakit HIV. Tetapi, tempat kami menyampaikan kuliah agama ini ialah di dalam sebuah gereja.

Tetapi inilah hakikatnya. Tempat perlindungan pesakit HIV bagi orang dewasa adalah di gereja. Orang bukan Islam yang menaungi mereka, dan sudah beberapa yang mati di sini.

Menurut Kak Liza, bagi pesakit HIV dewasa, tidak ada tempat perlindungan yang dibuat oleh orang Islam.


Gambar Jesus di sana sini.

Mxxx pernah bercadang untuk membuatnya, tetapi hingga sekarang belum menunjukkan apa-apa perkembangan.

Saya malu pada diri saya saat ini. Seolah-olah, saya diberi tahu,

"Apa lah kamu orang Islam ni, cakap aje pandai, saudara seIslam yang sakit pun tidak dihiraukan".

Kemudahan ambulans

Dewan kuliah di gereja ini

Selesai taaruf, salah seorang dari mereka memberi tahu,

"Imam masjid sebelah selalu datang"

Hati saya menyapa:-

Kenapa tidak dibuat di masjid sahaja tempat perlindugan ini, bukannya tak ada tanah…"

"Pihak Mxxx ada jugalah jengok kami, tapi jarang-jarang. Dalam sebulan sekali lah."

Hati saya menyapa:-

"Kena sampaikan ni, pada sahabat-sahabat dari Mxxx. Kena buat sesuatu."

Saya masih kelu dan tidak mampu mengeluarkan apa-apa perkataan. Tajuk apa yang saya nak sampaikan?

Tajuk Ukhuwah? Tajuk berkasih sayang sesama Islam? Tajuk "semua perkara ada hikmah"? Tajuk apa? Tajuk apa yang sesuai?

"Aduhai Tuhan.. kenapa aku di sini hari ini.." rintih hati saya atau lebih tepat:-

"Kenapa sekarang baru dapat tahu, kenapa tidak peka, kenapa tidak dari dulu lagi aku datang menjenguk sahabat-sahabat seIslam di sini.."

Akhirnya saya menyampaikan sedikit tazkirah, tak sampai dua minit. Saya hanya membicarakan mengenai kasih sayang Allah pada manusia. Semakin banyak saya berkata, semakin banyak hati saya berkata:-

"Ah… pandai cakap aje, apa yang kamu buat hah…"

Tazkirah di akhiri dengan sedikit ucapan dari kak Liza.

Majlis berakhir dengan bersalaman. Salah seorang penghuni, dengan suara yang rendah, berkata pada saya:-

"Ustaz.. terima kasih sebab datang ye.."

Nak menitik air mata saya melihat mereka. Dari mata mereka, mereka seolah-olah memberi tahu saya,

"Ustaz, keluarkanlah kami dari gereja ini"



Dari mata mereka, mereka seolah-olah memberi tahu saya,
"Ustaz, keluarkanlah kami dari gereja ini"

Saya melangkah keluar dari dewan kuliah. Di sebelahnya terdapat salib. Yang masih boleh berjalan, menghantar saya hingga ke kereta.

Mereka melambai ke arah kami serombongan sambil berkata:-

"Nanti datang lagi ye.."

Kenangan bersama penghuni

Van yang kami naiki menuruni cerun kawasan gereja. Hati saya tak putus-putus berdoa:-

"Ya Allah, selamatkan iman mereka. Ya Allah, beri kami kemampuan, dalam tahun ini insyaAllah, kami akan usaha mengeluarkan mereka dari gereja ini Ya Allah."

Kami meninggalkan tempat ini. insyaAllah, selepas saya pulang dari Turki nanti minggu depan, kita akan usahakan sesuatu, bisik hati saya.

Pada saya, mewujudkan tempat perlindungan ini dah taraf fardhu ain dah, ini kerana tidak ada lagi tempat perlindungan bagi orang dewasa seperti ini yang dibuat. Selagi ada orang Islam yang masih duduk di gereja ini, selagi itulah tanggung jawab ini tidak terlepas dari setiap bahu orang Islam.

Saya menyeru pada semua pembaca. Mari sama-sama kita usahakan. Jika ada niat, maka, insyaAllah, pasti ada jalan.

InsyaAllah, saya akan mewar-warkan pada semua jika ia akan dimulakan. InsyaAllah, dalam tahun ini juga, kita akan keluarkan mereka dari gereja ini. InsyaAllah, dalam tahun ini juga, kita akan usahakan rumah penjagaan bagi orang Islam.

Semoga sedikti niat ini mendapat bantuan ilahi, amin…

"Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Hayat"

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
24 Jun 09, jam 2.15 pagi


Sumber; http://www.ustazamin.com/2009/06/universiti-kehidupan-85-mari-semua.html

********************************************************

Ada sebuah masjid kat tempat aku (nama masjid dirahsiakan..), buat renovation
untuk mimbar dan mehrab SAHAJA, belanjanya kira2 rm100,000...
(yang mana aku rasa dengan renovation tu bilangan ahli jemaah yang datang masjid x akan bertambah..)

Tapi untuk pengurusan jenazah (fardhu kifayah), cas dikenakan rm500 - rm600.

Baru2 ni ada buat kutipan baju2 terpakai untuk anak yatim/fakir miskin...

Aku sekadar meluahkan perasaan..
Kita sebenarnya bukan tak de duit tapi tak pandai menguruskan duit.

Semoga Allah ampunkan kita dan lepaskan kita dari hisab kerana salah guna harta..
(terutama diri aku sendiri).

azharjaafar

6 comments:

  1. semoga manusia sedar apa yang silap dan di mana salahnya...semoga Allah celikkan mata kita semua. HIV bukan takde harapan tapi, orang putus harapan...sampaikan jadi macam ni pula pesakit2 nih...

    'ya Allah...hati-hati ini meminta pada-Mu agar Kau memberi ruang taubat dan kekuatan untuk kami sentiasa menyampaikan apa yang Kau izinkan...'

    ReplyDelete
  2. asy_syakirin;
    macam nama satu masjid kat kepong..
    jgn marah ha..

    ReplyDelete
  3. ye ke? huhu xpe kot...sebab saya nak jadi hamba yang selalu ingat untuk bersyukur dalam semua hal...amieenn...

    ReplyDelete
  4. Assalamu'alaikum ... saya minta alamat lengkap gereja tersebut. Buat masa ini tidak ada alamat di mana penghuni pesakit HIV ditempatkan .. alamat gereja. Susahlah untuk kami nak melawat dan cuba cari jalan keluar utk tempatkan mereka ini di tempat yang sesuai.

    Ustaz Kamaruddin Kassim
    Biro Bimbingan Jawatankuasa Pemulihan Dadah AADK
    0194782708 ..

    ReplyDelete
  5. Sumber; http://www.ustazamin.com/2009/06/universiti-kehidupan-85-mari-semua.html

    ReplyDelete
  6. ustaz ushakan kuarkan umat islam yg dalam gereja 2...umat dalam 2 menderita ustad...

    ReplyDelete

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...

Daftar Beli Emas Public Gold

ADA 2 JENIS PEMBELIAN EMAS DI PUBLIC GOLD Cara 1  - Beli Emas Fizikal (dinar emas atau gold bar) secara tunai atau bulanan 4x atau bulanan 1...