Tuesday, August 21, 2007

Tips Untuk Dapat HIDAYAH

Kena MUJAHADAH (mim, jim, ha, dal, ha)

mim = malun (dengan harta)
jim = jasadun (dengan diri)
ha = hijratun (berhijrah pada jalan Allah)
dal = dakwatun (ajak kepada makruf, cegah mungkar)
ha = hidayatun (baru dapat hidayat)

Mafhum firman Allah :
Dan orang-orang yang berMUJAHADAH (berusaha dengan bersungguh-sungguh) kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Hidayah Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredhaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.
Al Ankabut 69

Untuk dapat hidayah, kena mujahadah seperti Nabi & sahabat (tertib yang tak berubah hingga kiamat) dengan mengorbankan diri (masa) & harta pada jalan agama. Selain itu perlu ada Tolab (keinginan) pada hidayah.

Ceramah, kaset2 agama, forum2 agama di internet, buku2 agama hanya bermanfaat kepada orang yang sudah ada keinginan dalam hati untuk hidayah. Bagaimana dengan yang tak ada keinginan untuk hidayah?

Kita kena mujahadah jumpa mereka dan terangkan fadilat2 dalam mengamalkan agama sehingga timbul keinginan dalam hati mereka untuk amal agama. Dan kita kena bangun malam untuk doa hidayah untuk diri dan seluruh manusia. Mudah2an dari itu Allah beri hidayah.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...

UMRAH dan ZIARAH bersama EMRAZ Travel & Tours Sdn Bhd

PROMOSI DISKAUN RM1000 UNTUK SEMUA PAKEJ UMRAH EMRAZ‼️ (tertakluk kepada baki stok) PAKEJ MUSIM 1445 HIJRAH KAMI MENGGUNAKAN HOTEL SAFWAH SE...