Sunday, December 30, 2007

Mimbar Cahaya

Al-Baihaqiyy dan An-Naqoosy telah mentakhrijkan di dalam mu'jamnya dan Ibn An-Najjaar daripada Waaqid bin Salaamah daripada Yaziid Ar-Riqoosyiyy dari Anas ra. Bahawa Rasulullah SAW telah bersabda (mafhumnya) :

"Mahukah aku kabarkan kepada kamu akan kaum-kaum yang mana mereka itu adalah bukan para anbiyaa` dan buka pula para syuhadaa`, (walhal) pada hari qiyaamat (nanti) para anbiyaa` dan para syuhadaa` merasa ghibtoh (iri hati) terhadap mereka itu lantaran manaazil (kedudukan) mereka (begitu dekat) dengan Allah, di atas minbar-minbar daripada nuur (cahaya) mereka dapat dikenali?"

Lalu mereka (para Sahabat r.ahum) bertanya : "Siapakah mereka itu wahai Rasulullah SAW? "

Baginda menjawab : "al-ladziina yuhabbibuuna `ibaadaloohi ilAllahi, wa yuhabbibuunAllaha ilaa `ibaadihi, wa yamsyuuna `alal-ardhi nushan;
artinya: (yaitu) orang-orang yang menjadikan para hamba Allah dicintai oleh Allah SWT , dan menjadikan Allah SWT dicintai oleh para hambanya, dan mereka itu berjalan kaki di atas (permukaan) bumi dalam hal keadaan memberikan nasihat."

Maka aku berkata : "Ini menjadikan Allah SWT dicintai oleh para hambanya, maka bagaimanakah mereka menjadikan para hamba Allah SWT dicintai oleh Allah SWT?"

Jawab baginda Rasulullah SAW : "Mereka itu menyuruh para hamba Allah dengan apa yang Allah SWT suka dan mereka itu mencegah para hamba Allah SWT daripada apa yang Allah SWT benci, maka apabila para hamba Allah SWT itu mentho'ati mereka lalu Allah `azza wa jalla menyintai mereka itu (yakni para hamba Allah itu)."

Hayaatus-Shohaabah, juzu` 3, halaman 288 dan 289.

Thursday, December 27, 2007

11 September, 2001


Teringat masa keluar di Bangladesh pada bulan Februari 2004. Pada hari-hari akhir semasa di markas Kakrail, Dakka; seorang tanggungjawab markas datang kepada kami jemaah Malaysia (kami dilayan macam raja, tak dapat nak balas jasa mereka) dan beri targhib dalam bahasa Inggeris. Di akhir targhibnya beliau cerita tentang pengalamannya keluar di New York, US pada masa Twin Tower dilanggar kapalterbang. (ini cerita first hand tau).

Pada masa tu beliau merupakan amir kepada jemaah yang terdiri dari 7 orang. Mereka buat usaha di sebuah masjid yang berdekatan dengan Twin Tower. Pada malam tu beliau telah mendapat mimpi yang meminta jemaah ni kena pindah ke tempat lain seawal pagi esoknya. Jadi keesokkan harinya, awal2 pagi jemah ni berkemas dan pindah dengan menyewa teksi. Pemandu teksi tu tak habis2 cerita tentang kehebatan dan kemahsyuran Twin Tower tersebut. Amir Bangladesh ni kata, 'Ini bangunan sekarang ada dan bila2 boleh tak ada. Allah kuasa, makhluk tak ada kuasa.'

Selang beberapa minit, tepat seperti yang dikata, dua biji kapalterbang dah langgar Twin Tower tu menyebabkan ianya roboh. Maka dipendekkan cerita semua ahli jemaah tu kena tangkap dengan polis yang lengkap bersenjata. Mereka dibawa ke satu tempat dan disoal siasat bertubi2. Sebelum tu amir jemaah dah pesan, apapun yang mereka tanya, kita cakap 6 perkara saja. Jangan cakap perkara2 lain. Akhirnya yang tukang soal tu pun jadi bosan.

Tak lama kemudian, seorang polis yang senior (mungkin ketua FBI la kot..) datang untuk soal siasat. Masa dia tengah bercakap dengan amir jemaah, si amir ni menyeluk2 pokenya untuk ambil sesuatu. Apalagi, polis yang ramai2 tu angkat senjata mereka dan hala kepada jemaah. Ketua polis tu suruh orang2nya check poket amir tu dan sebatang kayu sepanjang 1½ jengkal dikeluarkan dan dimasukkan ke dalam bekas plastik. Setelah pemeriksaan dibuat, ketua polis tu tanya, tu kayu apa. Jadi amir jemaah jawab tu KAYU SUGI yang kami guna untuk berus gigi mengikut sunah Nabi kami.

Lepas tu ketua polis tu kata kepada orang2nya, mereka ni nak berus gigi pun guna kayu, takkan la nak buat rancangan runtuhkan Twin Tower. Tak masuk akal langsung. Satu surat dikeluarkan mengatakan jemaah tu bebas dan diberi kebenaran duduk kat US sebulan lagi.

Kesimpulannya.
1. Kerja dakwah ni kerja kita, jadi kita buat aje. Nak ubah keadaan, tu hak Allah. Tak payah la kita nak mengamuk dan tunjuk perasaan sana sini.

2. Dalam sunah ada kejayaan dunia dan akhirat.

3. Jom la kita sungguh2 belajar & buat kerja ni.

Wednesday, December 26, 2007

Cuti Sekolah Dah Nak Tamat

Hmm.. Cuti sekolah dah nak habis. InsyaAllah minggu depan budak2 dah start sekolah. Jadi sunyi semula la rumah. Maklumla, sekolah pagi petang. Bila balik dah letih dan pukul 10 malam dah tido. Kalau time cuti tu, pukul 12 malam meriah lagi.

Saya cadang kepada ibu bapa semua, anak2 yang dah habis darjah 6, masukkan mereka ke madrasah hafiz.
Tapi biar la dengan kerelaan mereka. Kita cuma pujuk dan beri kelebihan jadi hafiz Quran. Habis hafal Quran, baru le tanya mereka nak sambung ambil alim atau nak sambung akademik. Saya pernah jumpa pelajar kedoktoran yang hafiz Quran. Dan orang yang hafiz Quran ni, bila belajar bab dunia memang kacang la sebab Quran dah dok dalam hati.

Video kat bawah ni adalah projek anak2 masa cuti. Tah bila tah diorang main kamera h/p abah dia. Masa abah dia tido kot...

video

Kwang kwang kwang..

Sunday, December 23, 2007

Raya Korban vs Korban Raya

Raya Korban
Kira raya terbesar bagi orang Islam. Sempena mengingati peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim as dan keluarga baginda. Semua orang dah maklum kisah baginda yang sehingga umur lanjut masih tak dapat anak. Bila dah dapat anak kena tinggalkan pulak di tanah Mekah yang tandus pada masa tu. Sedih sebenarnya cerita ni kalau dihayati betul2. Lepas tu bila dah boleh jumpa anak, diperintah untuk sembelih pulak. Adus, bapa mana yang sanggup sembelih anak hidup2? Sadis, sadis...

Jadi Allah dan RasulNya cerita kat kita kisah ni untuk apa? Suruh sembelih anak ke? Sebenarnya Allah suruh sembelih nafsu kita dan buat pengorbanan untuk menegakkan agama Allah di muka bumi. Tinggalkan lah sekejap anak isteri, rumah tangga, kedai, ladang & pejabat tu. Bukan nak suruh tinggalkan terus, sekejap aje! Nabi dah tunjuk cara, sahabat dah ikut 100% dan berjaya.
Kita? Tak kan nak ambil jalan lain ikut kepala dan nafsu kita.

Firman Allah;
Katakanlah (wahai Muhammad):
“Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, -

(jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya," maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).
(Surah At-Taubah, Ayat 24)

Korban Raya
1. Ayam (awal2 lagi dah kena korban untuk jamu sedara mara yang balik beraya)
2. Kambing
3. Lembu (seronok tul join gotong-royong sembelih lembu)
4. Unta (ada setengah tempat sembelih unta. Yang kelakar tu diikatnya kaki unta tu dan ditumbangkan macam lembu juga. Kan ke tak senonoh. Unta ni sembelih sambil dia berdiri aje lah bang oii..)
5. Solat Zohor berjemaah (termasuk lah 'otai' masjid dan pejuang2 yang melaungkan Islam)
6. Pahala aku (sebab nampak buruk saudara Islam)

Thursday, December 20, 2007

Dakwah Orang Bisu

video

Bulan Disember tahun lepas satu jemaah orang bisu dari Pakistan datang ke Malaysia. Mereka buat usaha ke atas orang-orang bisu supaya mereka juga dapat amal agama seperti kita. Laporan mengatakan orang-orang pekak & bisu selalu hidup terpinggir dari masyarakat dan mereka kurang dalam amalan agama.

Dengan izin Allah, hasil dari usaha mereka, satu jemaah 40 hari orang-orang bisu telah dikeluarkan. Tidak lama kemudian usaha semakin meningkat dan jemaah 40 hari orang bisu dihantar ke Pakistan. Sehingga kini, ada terjemahan untuk orang-orang bisu pada setiap malam minggu di masjid Sri Petaling. Sebelum ni tiada 'sign language' yang khas untuk menerangkan tentang kebesaran Allah, kisah Nabi dan lain-lain. Alhamdulillah, sekarang dah ada.

Setiap dari umat ini dihantar untuk buat kerja dakwah. Tak kira apa keadaan mereka. Orang-orang bisu pun boleh buat dakwah. Apa jawapan kita yang normal ni nak beri depan Allah bila ditanya tentang kerja ni. Ya Allah ampunilah kami. Terimalah kami untuk kerja ni. Amin!!!

Monday, December 17, 2007

Selimut Putih





Harta kata, 'Aku bukan milik mu lagi.'
Projek kata, 'Orang lain kena ambil alih.'
Isteri kata, 'Aku redho.'
Anak kata, 'Abah dah pergi.'
Saudara mara kata, 'Pak Long kau dah tak de!'
Jiran dan kawan kata, 'Kita sama2 uruskan arwah.'

Apa yang tinggal???
Iman dan amal.
Orang pandai; banyak ingat maut dan buat persiapan.

Friday, December 14, 2007

Tiru Macam Saya

Diriwayatkan oleh Abu Nu'aim,
Abdullah ibnu Umar Radhiyallahu Anhuma berkata:
"Barangsiapa yang ingin meniru, hendaklah ia meniru perjalanan orang yang sudah mati, yaitu perjalanan para sahabat Nabi Muhammad SAW, karena mereka itu adalah sebaik-baik ummat ini, dan sebersih-bersihnya hati, sedalam-dalamnya ilmu pengetahuan, dan seringan-ringannya penanggungan.

Mereka itu adalah suatu kaum yang telah dipilih Allah untuk menjadi para sahabat NabiNya SAW dan bekerja untuk menyebarkan agamaNya. Karena itu, hendaklah kamu mencontohi kelakuan mereka dan ikut perjalanan mereka. Mereka itulah para sahabat Nabi Muhammad SAW yang berdiri di atas jalan lurus, demi Allah yang memiliki Ka'bah!"

(Hilyatul-Auliya' 1:305)

Sunday, December 09, 2007

Elders Datang!

Alhamdulillah, dengan kehendak Allah, satu jemaah elders dari Raiwind seramai kira2 20 orang telah datang ke Kuala Lumpur dengan diketuai oleh Hj Abdul Wahab pada Rabu malam Khamis lepas @ 5 Disember. Jur untuk fikirman2 dari seluruh Malaysia telah dibuat bermula Subuh Khamis dan berakhir 12.15 tgh sebelum solat Jumaat. Kehadiran adalah diluar dugaan. Setiap ruang masjid dipenuhi sehinggalah ketingkat atas.

InsyaAllah, banyak manfaat rohani diperolehi dari kedatangan jemaah elders ini. Jemaah ini dalam rangka ziarah ke kawasan nusantara yang mana sebelum ini telah ke Yala, Thailand dan Jakarta, Indonesia. Hj Abdul Wahab telah mula buat usaha dakwah semenjak zaman Maulana Ilyas ini tidak pernah datang ke Malaysia sebelum ini. Walaupun keadaan beliau sangat uzur yang mana berjalan dengan dipapah dan bercakap dengan suara yang perlahan tapi masih mampu memberi bayan selama 3 jam. Ini kerana ruh dakwah sudah meresap kedalam setiap urat dan sendi.

Kesimpulan dari pesanan2 beliau adalah;

1. Kita kena buat keputusan untuk jadikan dakwah sebagai maksud hidup. Ini hanya akan tercapai jika kita mendepankan usaha dakwah dan mengkemudiankan segala urusan2 keperluan kita yang lain.

2. Kita kena taubat dan istighfar kerana telah tinggalkan maksud kita dihantar dan telah jadikan kerja lain sebagai maksud hidup kita. Hari2 kena solat taubat dan hajat supaya Allah ampunkan kita dan terima kita dalam usaha dakwah ini. Sentiasa baca 'Laa ilaha illa anta, subhanaka inni kuntu minazzolimin' dan istighfar2 yang lain.

3. Kita kena ajak dan ingatkan semua orang Islam pada kerja dakwah. Umat telah lupa kerja ini dan tak tahu pun kerja ini kerja kita. Umat sangka berniaga, bertani, makan gaji itulah kerja.

4. Kita kena ajak dan ingatkan semua orang Islam untuk bertaubat atas kezoliman kita ini.

5. Kita kena fikir sebagaimana fikir Nabi saw untuk selamatkan umat dari azab di akhirat.

6. Kita kena keluar 4 bulan setiap tahun untuk belajar agama dan usaha agama.

7. Kita kena atur untuk beri masa setiap hari di masjid. Bila nak buat dakwah, bila nak belajar agama, bila nak solat, baca quran,
zikir, doa dan bila nak buat khidmat.

Oleh itu kita kena belajar usaha dakwah ini dengan keluar di jalan Allah selama 4 bulan setiap tahun. Kemudian bila balik, buat usaha di kampung sendiri dengan istiqomah. Saya sedia, tuan macam mana?

*KL dah berapa hari panas dan tak hujan. Dengan kehendak dan perintah Allah hujan telah turun sepanjang siang dan malam dari pagi Khamis hingga ke tengahari Jumaat iaitu sepanjang jur dibuat. Subhanallah.

Wednesday, December 05, 2007

Berimankah kita?


Satu orang yang dalam poketnya hanya ada duit 1 ringgit.
Dalam bank tak ada duit. Dalam lemari tak ada. Bawah bantal pun tak ada.
Seringgit tu lah duit yang dia ada.
Ada ke kita panggil dia orang yang berduit?
Bukan ke seringgit tu duit juga!

Satu orang yang lain pulak ada harta hanya sebiji basikal buruk.
Merc tak ada. BM tak ada. Banglow jauh sekali.
Tu la saja harta yang dia ada.. Basikal buruk!
Ada ke kita panggil dia orang yang berharta?
Dan bukan ke basikal buruk tu kira harta juga.

Hari ni kita mengaku orang beriman
. Tapi iman yang macam mana?
Allah kata tanda-tanda orang beriman tu bila disebut nama Allah,
maka gementarlah hatinya.
Bila azan dilaungkan; 4 kali diawalnya dan 2 kali diakhirnya pak bilal
kata Allahu Akbar. Muka kita cam mana?
(sebab muka tu membayangkan apa yang duduk dalam hati,
ialah kalau orang yang takut hantu mesti mukanya berubah bila
lalu kat kubur! JANGAN PANDANG BELAKANG...)

Kalau pucat macam sahabat Nabi, tu dah kira iman kelas pertama. Syabas!
Kalau gelabah semacam dan tak boleh buat kerja lain, Alhamdulillah!
Kalau selamba buat dek aje... ?
Yang di pejabat, sebuk dengan pejabat.
Yang di kedai, sebuk dengan kedai.
Yang tengok tv, sebuk tukar channel lain (sebab channel tu ada azan!)
Yang basuh kereta, masih dengan seluar pendeknya.
Yang bergelak ketawa ngan anak bini, bertambah besar nganga nya.
Dan yang yang yang, masih dengan yang yang yang nya.

Dan lagi Nabi ada kata kat sahabat,
hendaklah bersaksi atas iman orang yang berulang-alik dari rumah
ke masjid.

Dan Allah kata pulak orang yang memakmurkan masjid2 Allah,
itulah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat.
(rujuk Quran - surah At Taubah).

Jadi, beriman ke kita?
Jom la kita sama-sama buat usaha atas iman.

Monday, December 03, 2007

Kelebihan Wanita Solehah









1. Doa wanita lebih maqbul dari lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat dari lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah SAW akan hal tersebut, jawab baginda : "Ibu lebih penyayang dari bapak dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

2. Wanita yang solehah itu lebih baik dari 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.

3. Seorang wanita solehah adalah lebih baik dari 70 orang wali.

4. Seorang wanita solehah adalah lebih baik dari 70 lelaki soleh.

5. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seumpama orang yang senantiasa menangis kerana takutkan Allah SWT dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

6. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan dari anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail AS

7. Tidaklah seorang wanita yang haidh itu, kecuali haidhnya merupakan kifarah (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidhnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah". Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa."; maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan AllahTa'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidhnya.

8. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW.) di dalam syurga.

9. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggung jawab, maka baginya adalah syurga.

10. Dari 'Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu dari anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka merekaakan menjadi penghalang baginya dari api neraka."

11. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

12. Apabila memanggil akan engkau kedua ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

13. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang dan puasanya)

15. 'Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah SAW. siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?" Jawab baginda, "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki ?" Jawab Rasulullah SAW. "Ibunya".

16. Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.

17. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu dari suaminya (10,000 tahun).

18. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

19. Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

20. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

21. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

22. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah SWT

23. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

24. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

25. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

26. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya dari badannya (susu badan) akan dapat satu pahala dari tiap-tiap titik susu yangdiberikannya. 27. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), makamalaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajibbaginya.

28. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

29. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

30. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila diahiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

31. Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya,bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.

32. Seorang wanita yang solehah lebih baik dari seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginyalapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.

33. Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau memandang ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya,memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keridhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya,tiap-tiap langkahnya dan setiap pandangannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.

34. Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.

35. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.

36. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

37. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan medapat pahala jihad.

38. Jika wanita memijat suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memijat suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

39. Dari Hadrat Muaz ra.: Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api,maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.

40. Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanyayang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).

41. Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah SAW. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat ?" Jawab mereka,"Tidak". Sabda Baginda "Sebaiknya kamu sekalian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami niscaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.

42. Wanita yang memerah susu binatang dengan "Bismillah" akan didoakanoleh binatang itu dengan doa keberkatan.

43. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "Bismillah" , Allah akan berkahkan rezekinya.

44. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.

45. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan mejadikan 7 parit diantara dirinya dengan api neraka, jarak diantara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."

46. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat."

47. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat."

48. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian."

49. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya,menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya."

50. Sabda Nabi SAW: "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong kumis (misai) dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman dari taman- taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat."

51. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

52. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal dari suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat dari yakut.

53. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat,tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

54. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.

55. Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya,cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).

56. Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.

57. Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.

58. Rasulullah SAW bersabda bahwa, "Allah telah memberikan sifat iri (pencemburu) untuk wanita dan jihad untuk lelaki. Jika seorang wanita melatih kesabarannya dengan iman dengan mengharapkan pahala dari sesuatu perkara yang menyebabkannya menjadi cemburu (iri hati), seperti misalnya suaminya menikahi istri kedua, maka ia akan menerima ganjaran seorang syahid".

Point-point dari halaman ini terdapat di dalam kitab Kanzul 'Ummal, Misykah, Riadlush Shalihin, Uqudilijjain, Bhahishti Zewar, Al-Hijab, dan lain-lain, checking satu persatu belum dibuat.

Mudah-mudahan dapat diambil ibrah darinya.

Friday, November 30, 2007

Bayan Masturat



Pembayan : Jemaah 2 bulan masturat yang hendak ke
New Caledonia & New Zealand pada 2 Disember 2007.
Tempat : Taman Ehsan, Kepong, Kuala Lumpur.
Tarikh : 29 November 2007 @ 5.30pm.

Ringkasan.

Usaha dakwah seperti air hujan. Jika hujan di tempat yang kontang seperti padang pasir pun maka tempat itu akan subur menjadi wadi. Tetapi jika hujan tidak turun walaupun di tempat yang subur dan hijau, maka lambat laun tempat itu akan menjadi kontang dan mati.

Satu jemaah dari Pakistan telah dihantar ke Rusia dan telah bertemu dengan seorang ulama. Ulama itu menceritakan bahawa pada satu masa dulu semasa kominis, 60 ulama di tempatnya telah dibunuh dengan memasukkan mereka ke dalam mesin pemecah batu di lombong batu. Dia telah terselamat kerana sentiasa membawa botol arak sebagai helah. Selepas itu ulama tersebut telah menangis dan menangis dan berkata bahawa ulama2 tersebut telah dibunuh kerana tidak buat kerja seperti yang kamu buat sekarang.

Allah turunkan azab di tempat2 orang Islam untuk rotan umat ini kerana berlaku zalim. Zalim kerana tinggalkan perintah Allah yang utama untuk umat ini iaitu usaha dakwah. Kita kata Amerika & the gang zalim tetapi kitalah yang sebenarnya zalim.

Di akhirat nanti sebahagian dari umat ini akan dihalau sebanyak 3 kali dari telaga Kauthar oleh Nabi sendiri kerana ketika di dunia tidak pernah mengerutkan dahi apabila melihat kerosakan pada agama. Sekali halau mereka akan jauh dari Nabi sejauh mata memandang.

Allah telah beri diri dan harta kepada kita supaya dapat digunakan untuk membina dan memajukan agama. Tetapi bila diri dan harta disalah guna maka akan jadi penyakit dan masalah. Sama seperti penggunaan dadah pada asalnya adalah sebagai ubat tetapi bila disalah guna akan jadi sebab kerosakan. Bila umat ini guna diri dan harta untuk agama maka agama akan maju tetapi bila guna untuk dunia maka dunia akan maju.

Jemaah pertama yang dihantar ke Perancis adalah jemaah dari Bangladesh pada tahun 1983. Pada masa itu tiada satu masjid pun di sana walaupun ada 4 juta orang Arab. Jemaah telah menyewa sebuah bilik dan memulakan usaha di sana. Sekarang telah ada 2000 buah masjid. Markas di St Denim setinggi 3 tingkat akan penuh setiap kali azan dilaungkan.

Elders kata bila usaha Nabi dibuat maka kota London & Paris akan bertukar seperti kota Mekah & Madinah iaitu hidupnya amalan agama. Tetapi bila usaha tak dibuat maka kota Mekah & Madinah akan menjdi seperti kota London & Paris iaitu tempat bershopping.

Di markas London telah boleh azan menggunakan loudspeaker. Gereja2 banyak ditukar kepada masjid. Gereja dibeli dengan harga murah kerana tiada sambutan orang ramai walaupun loceng dibunyikan setiap hari. Bukan puluhan tapi ratusan gereja ditukar sehingga perlimen Britain mengharamkan penjualan gereja kepada mana2 badan. Kiblat gereja adalah ke masjidil Aqsa, jadi bila ditukar kepada masjid maka kedudukan kiblat diubah beberapa darjah sahaja ke kanan iaitu ke arah kaabah.

Sepanyol dulunya adalah negara Islam tetapi bila usaha Nabi ditinggalkan maka masjid2 telah menjadi muzium, gudang, kilang dan sebagainya. Berkat dari usaha jemaah2 yang bergerak maka sekarang masjid Cardoba di Sepanyol yang sekarang telah menjadi muzium dan bar telah dibuka sedikit ruang untuk kegunaan orang Islam menunaikan solat. Kalau dulu jemaah2 dihantar untuk desak kerajaan Sepanyol ubah masjid Cordoba dari muzium dan bar kepada masjid sebenar maka ini tak akan berjaya. Tetapi dengan usaha Nabi, sedikit demi sedikit Allah buat perubahan. (lihat Masjid Cordoba klik sini)

Ada tempat2 lain yang tiada masjid, bila jemaah dihantar ke sana maka orang Islam di sana mula bartaubat dan bersolat serta mengamalkan agama. Mereka bersolat di jalan2, di taman2 dan di mana sahaja sehingga kerajaan tempatan di situ terpaksa buat masjid untuk orang Islam beribadat. Kalau dulu jemaah2 dihantar untuk desak kerajaan tu buat masjid maka tak akan berjaya.

Bila kaum wanita ada fikir agama maka mereka akan didik anak2 cara hidup agama. Halakah ta'lim dan muzakarah sifat sahabat perlu dibuat di rumah setiap hari selama satu jam supaya dapat tanam jiwa agama kepada anak2. Jika tidak anak2 akan terpengaruh dengan kartun, robot, hantu dan lain-lain. Wanita juga akan jadi penggalak suami dan anak2 untuk beri pengorbanan untuk agama dan keluar di jalan Allah. Seperti isteri2 Nabi dan sahabat yang galakkan suami dan anak2 mereka.

Yakinlah bahawa setiap susah payah kita untuk agama akan pasti diganjari oleh Allah di akhirat dengan ganjaran yang besar. Setiap amal yang dibuat ketika keluar di jalan Allah akan digandakan sekurang2nya 700,000 kali ganda malah lebih lagi.

Untuk belajar usaha ini maka kita kita diminta keluar jemaah masturat 3 hari, 10 atau 15 hari dan 40 hari IPB.

Tashkil.


Wednesday, November 28, 2007

Cari Tempat Berteduh Sekarang!

Gambar hiasan sahaja.
(azam, Mac 2008 nak kembali ke sini)

Daripada Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya, "Ada tujuh macam orang yang akan diberi naungan oleh Allah dalam naungannya pada hari tiada naungan melainkan naungan Allah itu sendiri, iaitu"

1. imam yang adil,

2. pemuda yang tumbuh (sejak kecil) beribadat kepada Allah 'Azza wa jalla,


3. seseorang yang hatinya terpaut kepada masjid-masjid


4. dua orang yang saling cinta-mencintai kerana Allah, keduanya berkumpul atas keadaan yang sedemikian serta berpisah pun atas keadaan yang sedemikian


5. seseorang lelaki yang diajak oleh wanita yang mempunyai kedudukan serta kecantikan wajah, lalu ia berkata: "Sesungguhnya saya ini takut kepada Allah," (ataupun sebaliknya yakni yang diajak itu ialah wanita oleh seorang lelaki),


6. seseorang yang bersedekah dengan suatu sedekah lalu menyembunyikan amalannya itu (tidak menampak-nampakkann ya), sehingga dapat dikatakan bahawa tangan kirinya tidak mengetahui apa-apa yang dilakukan oleh tangan kanannya


7. seseorang yang ingat kepada Allah di dalam keadaan sepi lalu melelehlah airmata dari kedua matanya."


(Muttafaq 'alaih)

~persoalannya;
Adakah saya termasuk dan diterima dari salah satu golongan di atas?
Semoga Allah terima saya dan tuan semua. Amin...

Friday, November 23, 2007

Bandaraya Transit

Bandaraya transit?
Berapa lama kat sini?
Ada teman ke sorang2 aje?
Nak bawak bekal apa?
Anak bini, harta benda yang aku kumpul dulu mana?
Nak balik semula buat persiapan sikit boleh ke?
Kalau tak duduk sini boleh tak?
Kalau dah transit, lepas ni nak pegi mana pulak?

Nyesal pun tak guna.
Hidup kita ni la sekali aja.
Jadi marila kita buat kerja.
Kerja Nabi, ajak manusia pada Allah, tu lah kerja kita.
Natijah kerja jadi bekalan kita.
Umur kita dah la tak seberapa.

Kerja ni la yang kita dah lupa.
Kita ingat berniaga, pejabat, petani tu la kerja.
Walaupun kita bukan Nabi, tapi Allah nak muliakan kita.
Kalau ada kerja lebih baik dari kerja ni, dah tentu Allah beri pada Nabi2 punya.
Bila kita tak buat kerja ni, tu lah pasal kita jadi hina.
Kita rasa kita hina sebab tak ada harta,
tak ada kerajaan dan tentera.
Tapi kita salah sangka.

Nabi dah tunjuk kita cara.
Macamana nak berjaya.
Sahabat2 Nabi pun manusia macam kita.
Ada kedai, ada kebun, ada keluarga.
Tapi mereka tak lupa buat kerja.
Mereka jadikan kerja Nabi sebagai maksud hidup mereka.
Di zaman Umar r.a, Allah beri 2/3 dunia.
Walau mereka tak ingin dan minta.
Mereka ingin apa yang Nabi ingin, semua manusia masuk syurga.
Bukan macam kita, silap sikit, kita cap dia ahli neraka.

Hari ni kita kena buat kerja yang sama.
Kalau nak berjaya macam mereka.
Jangan ambik jalan Yahudi dan Nasara.
Nanti kita rugi dan sengsara.
Jadi kita kena taubat dan kembali buat kerja asal kita.
Jika benar kita cintakan agama.
Nasihat ni dituju khas untuk diri SAYA.

Monday, November 19, 2007

Tujuan blog ini adalah untuk mengingatkan diri sendiri akan maksud dihantar sebagai umat Muhammad SAW. Bila umat ini memenuhi maksud tersebut maka Allah SWT akan muliakan dan jadikan umat ini khalifah seperti yang berlaku kepada para sahabat RA. Tetapi bila umat ini lalai akan maksud tersebut maka Allah SWT akan hinakan dan jadikan umat ini hamba dunia seperti yang berlaku kepada kita sekarang.

Kisah Singa dan Kambing

Al kisah maka tersebutlah kisah seekor anak singa yang terpisah dari kumpulan singa2 yang lain. Maka anak singa itu pun berjalan2lah sehingga ia sampai ke pinggir hutan. Di sana terdapat sebuah padang rumput yang luas yang didiami oleh sekawan kambing.

Ketua kambing telah mambenarkan si anak singa untuk menyertai kumpulan kambing di atas dasar keperibinatangan. Maka tinggallah anak singa bersama kumpulan kambing tersebut. Setelah sekian lama berlalu anak singa telah meningkat remaja. Dia telah lupa akan asal-usul dirinya sendiri sehingga hidupnya tak ubah seperti kambing. Makan rumput macam kambing, melompat macam kambing, takut air pun macam kambing sehingga ke tahap kronik, dah mengembek pulak macam kambing.

Tapi satu perkara yang amat mendukacitakan hati anak singa adalah ia selalu ditanduk oleh kambing2 lain. Nak melawan tak de le daya upaya kerana fikirnya macamanala nak melawan, aku tak ada tanduk macam mereka. Maka sedihlah hati anak singa dan selalulah dia bercita2 dan berdoa agar diberi tanduk macam kambing malahan diberi tanduk yang lebih besar lagi agar dapat membalas perbuatan kambing2 durjana itu.

Pada suatu hari yang lain ketika anak singa duduk bersendirian mengenangkan nasibnya yang malang, lalu lah sekumpulan singa di situ. Maka seperti resam kambing, anak singa cuba melarikan diri, tetapi ia telah di kepung dan tak dapat nak lari. Dipendekkan cerita selepas sessi suai kenal, ketua kumpulan singa telah menerangkan kepada anak singa tentang siapakah dirinya yang sebenar. Sangat susah anak singa nak terima kenyataan tu, tapi akhirnya ia akur juga.

Setelah selesai latihan yang diterima dari ketua singa maka anak singa telah kembali kepada kumpulan kambing. Seperti biasa kambing2 itu meneruskan tradisi pembuli mereka iaitu ingin menanduk anak singa. Kali ini anak singa telah bersedia. Ia mengeluarkan kuku yang telah lama tersimpan dan membuka mulut sehingga menampakkan taring yang tajam. Dan... dengan sekali ngauman, semua kambing2 telah bertempiaran lari untuk menyelamatkan diri. T A M A T.

Moral cerita:
Kambing = orang kafir
Tanduk kambing = harta, takhta, senjata
Singa = orang Islam
Kuku, taring dan ngauman singa = kekuatan dalam kerja dakwah

Wednesday, November 14, 2007

Buat Saudaraku Nazar dari Zurich.


Saya cadang agar perkara ni tuan Nazar bawa mesyuarat dgn karkun2 Swiss. Cuba buat jadual untuk keluar 3 hari masturat. Contohnya jemaah dikeluarkan setiap bulan Mac, Jun, Sept & Dec supaya semua orang boleh satu fikir dan dapat keluar pada satu tarikh yang sama. Jika tidak jemaah tak dapat dibentuk kerana tiada fikir dan tak cukup orang.

Fikirkan juga untuk 2 jemaah 10 hari/15 hari dapat dikeluarkan setahun. Dan letakkan satu tarikh untuk keluarkan 1 jemaah 40hari masturat ke IPB. Usaha dan doa pada Allah dan jangan lupa doa hidayat untuk umat dan saya yang daif ni..

Saya ada azam untuk keluar 2 bulan masturat negara jauh pada tahun 2009 nanti. Buat masa sekarang ni tak dapat keluar sebab ada anak kecil. Tak tahu lah mana Allah nak hantar kami. Mungkin juga ke Swiss! Sahabat2 Nabi dulu macam anak2 panah, sedia dihantar ke mana sahaja, dengan siapa sahaja dan bila2 masa. Kita ni baru nak belajar2 tiru sahabat.



Wallahua'lam.

zarzh said...

Asalam, bila Azhar nak tashkil Jemaah Masturat keSwiss? Kat sini, jemaah Masturat 3 hari pun dah lama tak ada, yang tinggal hanya Taqlim mingguan Masturat. Sekali-sekala, bila Jemaah luar datang, ada juga bayan Masturat. Agaknya, kerana rijal disini (terutama saya) tak banyak berkorban, maka Masturat pun tak dapat nak bergerak.
Doalah untuk kami....


Friday, November 09, 2007

Gambar raye! (raya dah habis la..)

Gambar family (setelah diedit)


Mintak maap bebanyak ye mak..!

AWAS! Hukum H.A.R.A.M Kokka Kalau Percaya Ada Kuasa

Awasi unsur syirik jika guna kayu koka
( Ulasan saya di bawah sekali )


Oleh Dato' Dr Haron Din

Apakah dia kayu koka? Betulkah kayu koka ini sejenis kayu yang diperintahkan Allah untuk digunakan Nabi Nuh a.s. membuat kapal dan menyuruh Nabi Musa a.s. mengambil tongkat yang juga diperbuat daripada kayu koka.

Banyak orang sanggup membeli kayu koka dengan harga yang terlalu mahal. Ada yang berbentuk tongkat, tasbih dan batu cincin.

Kononnya ia boleh menjadi penghadang daripada jin dan syaitan, menyembuhkan penyakit serta memurahkan rezeki. Apakah ini ada isyarahnya dalam al-Quran atau as-Sunnah?
Inilah Tasbih Kokka yang berharga RM 400 !!!Saya pernah melihat kayu koka dalam semua bentuk. Pernah dihadiahkan kayu tersebut oleh beberapa orang kepada saya. Malah saya pernah membaca ada sebuah buku yang diterbitkan di Malaysia, disebutkan tentang penggunaan dan kebaikan kayu koka seperti yang saudara sebutkan.
Sepanjang hidup saya, tidak pernah mendengar tentang kayu koka ini, melainkan sejak dua tiga tahun kebelakangan ini.
Ada pelajar yang pulang dari Jordan, bertemu saya dan memperkenalkan kayu koka. Beliau berhasrat menjualnya kepada saya kerana dia mengatakan sayalah orang yang paling layak memakai atau menggunakan kayu koka.
Saya berbincang panjang dengan beliau, malah saya menasihatkan beliau mencari profesyen lain daripada menjual kayu koka.
Persoalan ini lama kelamaan semakin timbul. Saya melihat orang memakai cincin yang batunya diperbuat daripada kayu koka. Kebetulan saya dapati bukan kayu sebenarnya, tetapi ia buah yang terlalu keras.
Oleh kerana tampung buah itu terlalu keras, maka daripadanya diperbuat pelbagai bentuk atas nama kayu koka. Ada juga yang saya jumpa ia diperbuat daripada kayu betul.
Pada saya, semua yang dikaitkan dengan kuasa makhluk-makhluk 'madi' seperti kayu, batu dan sebagainya yang dikaitkan dengan memberi bekas, kecelakaan atau kemanfaatan, inilah yang dilarang oleh Islam.
Ini termasuk dalam larangan Rasulullah s.a.w. dalam bersabdanya (mafhumnya); "Sesungguhnya jampi mentara yang mengandungi kesyirikan kepada Allah SWT dan semua jenis tangkal, ilmu pengasih yang menggunakan sihir, semuanya adalah syirik terhadap Allah SWT." (Hadis sahih)
Kalau sekadar perhiasan, yang semata-mata perhiasan, seperti membuat batu cincin atau gelang, yang tidak dikaitkan dengan sebarang kemudaratan atau kebaikan daripadanya, boleh digunakan.
Seperti kita menggunakan batu permata, emas dan perak, semata-mata untuk perhiasan, adalah diharuskan.
Oleh kerana penggunaan kayu koka ini sudah menjadi suatu profesyen yang pembeli atau penggunanya terpukau dengan penjelasan yang menarik, maka banyak orang yang tertipu dengan penerangan, lalu membelinya.
Jika berlaku kebetulan, seorang yang sempit rezekinya, memakai kayu ini, murah rezekinya. Jika dikaitkan rezeki yang murah berpunca dari kayu tersebut, jelas berlaku syirik terhadap Allah.
Tidak boleh ada kuasa lain yang memberi rezeki kepada makhluk melainkan Allah sahaja.
Banyak ayat al-Quran yang menyebut bahawa Allahlah pemberi rezeki yang sebenarnya.
Kayu koka mungkin ada khasiat khusus dalam perubatan yang termasuk dalam jenis herba. Jika ia merupakan herba, dilarutkan atau dimasukkan dalam apa-apa adunan, yang mungkin sesuai mengubati penyakit tertentu, itu termasuk dalam salah satu bentuk rawatan penyakit.
Itu pun salah satu yang diharuskan kerana ada dalam hadis-hadis Nabi s.a.w. yang merujuk rawatan penyakit secara memakan ubat.
Nabi s.a.w. pernah menyebut tentang madu lebah, bijirin hitam (Habbatus Saudak), jintan hitam, jenis tanaman seperti 'assina' dan 'assinut'. Dalam al-Quran disebut 'at-tiin', 'az-zaytun', 'ar-rummaan' , 'an-nahiil' dan sebagainya yang merujuk kepada buah-buahan.
Ini termasuk dalam kajian-kajian untuk dijadikan ubat bagi menyembuhkan penyakit tertentu.
Persoalan saya tentang pengguna kayu kota atau apa sahaja kayu, mengapa orang yang memiliki kayu itu tidak menggunakan untuk faedah dirinya dan menjualkannya kepada orang lain.
Barangkali orang tersebut tidak begitu yakin dengan apa yang didakwanya manfaat kepada pengguna kayu koka, sehingga menjualnya dengan harga yang tinggi untuk mendapat faedah kewangan.
Saya amat meragui perkara menggunakan kayu ini, terutama untuk menjadi penghadang kepada jin, syaitan dan sebagainya.
Apa yang saya tahu, jin dan syaitan akan takut dan lari lintang pukang jika dibacakan ayat-ayat al-Quran ataupun zikir kepada Allah SWT.
Dalam suatu hadis disebut, Rasulullah s.a.w. pernah melintasi rumah-rumah sahabat di waktu dinihari. Baginda mendapati Umar al-Khattab r.a. membaca al-Quran dan berzikir kepada Allah dengan suara yang amat lantang.
Keesokan harinya Nabi s.a.w. bertemu Umar dan berkata kepadanya, "Aku melintasi rumahmu dan aku mendengar kamu membaca al-Quran dan berzikir dengan suara yang amat nyaring, mengapa kamu buat demikian."
Umar menjawab; "Saya berbuat demikian untuk menghalau segala syaitan yang menganggu saya." Lalu Nabi berkata kepadanya, "Perlahankan sedikit."

KOMEN SAYA
Hm.. Boleh jadi syirik juga kalau yakin dengan kerja dapat rezeki. 'Kalau tak
kerja mati la aku.' Sebenarnya kita kerja tapi kena yakin Allah beri rezeki.

Ada ada orang kata, 'ada duit semua jadi.' Ada orang senang hati bila banyak
duit dan susah hati bila tak ada duit. Tak salah ada duit tapi yang salahnya bila
yakin duit boleh selesai masalah. Duit tak boleh buat apa, susah senang
dari Allah.

Ada orang yakin dengan kuasa dan takhta, Islam akan maju. Sebenarnya bila
Allah bersama kita, baru kita berjaya. Kuasa dan takhta tak boleh buat apa.

Ada yang yakin pulak dengan senjata kita berjaya. 'Macamana kita nak menang,
kita tak ada senjata macam mereka.' Sebenarnya bila Allah tolong kita, tak
ada siapa boleh kalahkan kita. Nak Allah tolong kita, kita kena tolong agama
Allah dulu.

Jadi kena buat usaha untuk betulkan dan kuatkan iman... Bersihkan hati
dari mensyirikkan Allah dan ajak semua orang Islam buat usaha ni.
Wallahua'lam.

Friday, October 19, 2007

Umur Kami 1 Tahun Wooo...

Muhammad Amir
A'isyah Humaira

Muhammad Ammar

Muhammad Anas

Ainul Mardhiah

Sekarang @ 1 Syawal 1428

Wednesday, October 03, 2007

Tsunami Aceh Dalam Kenangan

Teringat masa keluar di Aceh, sebulan selepas Tsunami. InsyaAllah pengalaman
yang tak akan dilupa seumur hidup.

Marila kita ramai2 makmurkan Masjid, bukan setakat Ramadhan aje..


Saturday, September 29, 2007

Tarawih di Masjid BB Sri Petaling

Kepada teman-teman yang 'miss' solat tarawih kat
Masjid Bandar Baru Sri Petaling tahun ni, mudah-mudahan terubat la rindu.
Ni la beberapa sedutan audio yang sempat dirakam.

http://www.imeem.com/people/2M5Lyf9/playlist/P6i_Zs8L/terawih-sri-petaling-music-playlist/

Monday, September 24, 2007

Adakah Cinta Memerlukn Sebab? (Jiwang sikit)

Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan
di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah
bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si
suami. Ini dialog mereka

Isteri : Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami : Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang
menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri : Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan
abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami : Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa
abang memang cintakan Sayang!

Isteri : Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada
saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman
lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk
puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata
"Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang
merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis
dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!"

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi.
Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.

Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk
surat kepada isterinya yang
disayangi.
Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital.
Surat tersebut berbunyi begini :

"Sayang!Jika disebabkan suara aku mencintai mu... sekarang bolehkah
engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika disebabkan
kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu...sekarang bolehkah engkau
menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika
disebabkan senyuman aku mencintai mu... sekarang bolehkah engkau
tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.Jika disebabkan
setiap langkah aku mencintai mu.... sekarang bolehkah engkau melangkah?
Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu. Jika cinta memerlukan
sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi.
Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini,
selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik
dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu... ia
boleh dirasai dalam hati."

Wednesday, September 19, 2007

Ramadhan; Apa Nak Jadi Dengan Aku? (bhg 2)

Dalam satu riwayat dinyatakan seorang telah bertanya
‘Wahai Rasulullah, Apakah perkara yang merosakkan
puasa?’ Baginda menjawab, ‘Berbohong dan mengumpat.’

Pada zaman Nabi terdapat dua orang perempuan yang
sedang berpuasa. Mereka mengalami kelaparan yang
bersangatan sehingga tidak tertanggung lagi, hampir2
mereka akan mati. Sahabat2 telah memberitahu Nabi
tentang perkara ini. Lalu Nabi telah menghantar satu
bekas dan memerintahkan mereka muntah ke dalamnya.

Lalu mereka berdua pun muntah dan telah keluar ketulan2
daging dan darah yang dimakan mentah2. Orang ramai
kehairanan. Nabi telah bersabda, ‘Kedua2 perempuan itu
telah mulakan puasa dengan rezeki yang halal tetapi
kemudiannya mereka telah mengumpat orang ramai, sama
seperti mereka makan makanan yang haram.’

Daripada hadis ini satu perkara dapat dijelaskan, iaitu
disebabkan mengumpat, puasa seseorang itu akan menjadi
lebih susah. Demikianlah juga dengan dosa2 yang lain.
Pengalaman kita menguatkan lagi kenyataan ini. Puasa
seorang yang bertakwa tidak sedikitpun memberi
kesusahan dan kepayahan kepadanya sebaliknya orang2
yang fasik yang berpuasa kebanyakannya menghadapi
keadaan yang buruk.

Oleh itu, kalaulah dikehendaki agar puasa tidak
memberatkan, maka jalan yang terbaik adalah dengan
menjauhkan diri dari dosa2 khasnya mengumpat. Ada
orang yang menjadikan mengumpat sebagai satu kerja
untuk menghabiskan masa semasa berpuasa. Adalah lebih
baik masa yang ada digunakan untuk tilawah Quran dan
berzikir.

Wallahua’lam.

Monday, September 10, 2007

Ramadhan; Apa Nak Jadi Dengan Aku?

Daripada Salman RA bahawa Rasulullah SAW telah bersabda pada hari terakhir bulan Sya'ban;
'Sesiapa yang cuba menghampiri Allah padanya (Ramadhan) dengan mana2 amalan sunat maka seolah2 seseorang yang telah menunaikan 1 amalan fardhu pada bulan2 yang lain. Dan sesiapa yang menunaikan 1 fardhu di dalamnya (Ramadhan) adalah seumpama seorang yang telah menunaikan 70 fardhu pada bulan2 lain.'

Adalah perlu untuk kita merenungkan keadaan ibadat kita masing2. Pada bulan yang diberkati ini setakat mana kita mengambil berat terhadap amalan2 fardhu dan sunat.

Kecuaian kita begitu ketara sehingga ada di antara kita yang tidur semula selepas bersahur maka solat Subuhnya terpaksa diqadha atau pun sekurang2nya terlepas dari solat berjemaah. Sedangkan solat berjemaah adalah sangat penting di dalam agama. Ahli usul fekah menyifatkan solat fardhu tanpa berjemaah adalah amalan yang cacat.

Terdapat juga solat Zohor dikorbankan kerana kita tidur pada waktu tengahari dan solat Asar dikorbankan kerana kita sibuk dengan membeli-belah untuk berbuka puasa. Solat Maghrib & Isyak dengan berjemaah juga terkorban kerana kita sibuk dengan berbuka puasa dan berehat.

Solat Israk dan Dhuha juga terlepas kerana kita biasanya tidur atau sibuk dengan urusan lain. Solat Awwabin (selepas Maghrib) juga terlepas kerana kita sibuk dengan berbuka. Solat Tarawih 20 rakaat juga terlepas atau terkurang kerana alasan kepenatan dan lain2 alasan. Ada juga yang menunaikan solat Tarawih pada malam2 yang awal sahaja sehingga di malam2 akhir Ramadhan tinggallah imam, bilal dan beberapa orang yang masih setia. Solat Tahajud pula terlepas kerana kita sibuk dengan bersahur, di mana kita hendak mencari masa lapang untuk bersolat.

Semua ini adalah kerana kurang kesungguhan dan tidak ada keinginan untuk melakukannya. Tujuan saya menulis di sini hanyalah sebagai peringatan untuk menghisab amalan sendiri.

Wallahua'lam.

Friday, September 07, 2007

Gambar Dulu-Dulu

10 tahun dulu... Gambar dengan Amir.
Masa cepat sangat berlalu. Perjalanan terlalu panjang.
Bekalnya pulak sangat kurang.

Teringat satu hadis Nabi;
'Barang siapa yang berpuas hati dengan rezeki yang kurang,
maka Allah akan berpuas hati dengan amalnya yang kurang.'

Tapi nak kata rezeki kurang tak boleh juga sebab
rezeki dari Allah banyak sangat, tak boleh nak hitung.
Macam-macam dah diberiNya.
Ya Allah ampuni kami...

Tuesday, September 04, 2007

Dunia Darul Asbab

Satu-satu benda yang terjadi kat dunia ni, Allah lah yang menciptakannya. Allah juga cipta asbab-asbab untuk uji iman manusia. Contoh :

i) Asbab kahwin dapat anak

ii) Asbab kerja dapat rezeki
iii) Asbab makan dapat kenyang dan lain-lain lagi.

Tapi kadang-kadang Allah buat sesuatu berlawanan dengan asbab untuk menunjukkan kehebatanNya. Contoh :

i) Nabi Ibrahim dicampak oleh Namrud dalam api tapi tak terbakar.
ii) Nabi Musa campak tongkat jadi ular yang besar.
iii) Nabi Isa lahir hanya ada ibu, tanpa bapa dan banyak lagi contoh dalam quran serta kisah orang terdahulu.

TAPI SATU ASBAB ALLAH TAK AKAN UBAH HINGGA KIAMAT;
iaitu asbab manusia dapat HIDAYAH dan beriman pada Allah hanyalah melalui perantaraan usaha dakwah yang dibuat oleh Nabi-Nabi dengan penuh pengorbanan, kesungguhan dan tawakal kepada Allah. Nabi-nabi telah jumpa manusia secara bersemuka walaupun pada zaman mereka juga ada teknologi canggih, ada kekayaan, ada kerajaan.

Walaupun ada Nabi-Nabi terdahulu dibunuh, dipukul, dicaci, dipulau, dikatakan GILA, dikata tak bertamadun, miskin dan sebagainya. Walaupun Nabi-Nabi terdahulu ada yang tiada pengikut, ada yang anak isteri sendiri menentang, ada yang pengikut 83 orang sahaja setelah buat dakwah 950 tahun siang dan malam (Nabi Noh). Namun kerja mengajak manusia kepada perintah-perintah Allah diteruskan hinggalah kepada Nabi kita iaitu Nabi Muhammad SAW.

DAN KERJA KENABIAN IAITU DAKWAH SUPAYA JADI ASBAB MANUSIA DAPAT HIDAYAH TELAH DIPINDAHKAN KEPADA UMAT YANG AKHIR iaitu kepada saya, tuan-tuan dan semua umat Islam hingga hari kiamat. Cara yang sama, kerja yang sama, pengorbanan yang sama perlu dibuat oleh umat ini supaya Allah beri hidayah kepada kita, keluarga dan seluruh umat manusia. Tiada jalan lain.

Mafhum firman Allah dlm surah Yusof (108);
Katakanlah (wahai Muhammad kpd umatmu): "Inilah sahaja jalanku (tiada jalan lain), menyeru manusia kepada Allah, dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. (itulah jalan) aku dan para pengikutku. Dan maha suci Allah, dan bukanlah aku dari golongan yang mensyirikkan Allah".

Wallahua'lam.

Friday, August 31, 2007

Di mana Ainul Mardhiah?

Mardhiah, oooo Mardhiah। Mana pulak pegi nya budak bertuah nih...
Senyap aje.

















Aik! Sape pulak tuh?

















Ha hah॥ gotcha..



Tuesday, August 28, 2007

Masjid Sri Petaling

Jemput saudara semua ke perhimpunan mingguan umat Islam KL/Selangor di masjid Sri Petaling (berdekatan Stadium Bukit Jalil) pada setiap Sabtu malam minggu.

Program bermula dari Asar (Sabtu) hingga 8.00 pagi (Ahad). Penerangan2 tentang usaha agama dibuat oleh Ulama Masjid Sri Petaling dan dari ahli jemaah yang datang dari luar negara.

Kepada para alim ulama, ustaz & imam; ada program khas (jamuan & ramah mesra) untuk tuan selepas isyak, dibilik hujung sebelah kanan masjid.



Friday, August 24, 2007

Multi Level Marketing

Dalam sebulan usahakan 3 orang baru untuk solat berjemaah. Setelah mereka sedia solat berjemaah, usahakan mereka membina 'downline' mereka dengan merekrut 3 orang baru yang lain untuk solat berjemaah dalam bulan berikutnya. Sementara anda cari lagi 3 orang baru untuk solat berjemaah.

Maka keuntungan anda dalam 3 bulan;

Bulan 1; 1(anda) + (1 x 3) = 4
Bulan 2; 3(downline baru anda) + (3 x 3) = 12
Bulan 3; 3(downline baru anda) + (3 x 3) + (12 x 3) = 48

Keuntungan dalam 3 bulan pertama = 64 orang solat berjemaah x 5 waktu solat.

Bayangkan amalan ni jika berterusan hingga hari kiamat!

Mafhum firman Allah dalam Surah As-Saf ayat:10-11 :
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan Rasulnya, Serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu. Yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenar).

Tuesday, August 21, 2007

Tips Untuk Dapat HIDAYAH

Kena MUJAHADAH (mim, jim, ha, dal, ha)

mim = malun (dengan harta)
jim = jasadun (dengan diri)
ha = hijratun (berhijrah pada jalan Allah)
dal = dakwatun (ajak kepada makruf, cegah mungkar)
ha = hidayatun (baru dapat hidayat)

Mafhum firman Allah :
Dan orang-orang yang berMUJAHADAH (berusaha dengan bersungguh-sungguh) kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Hidayah Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredhaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.
Al Ankabut 69

Untuk dapat hidayah, kena mujahadah seperti Nabi & sahabat (tertib yang tak berubah hingga kiamat) dengan mengorbankan diri (masa) & harta pada jalan agama. Selain itu perlu ada Tolab (keinginan) pada hidayah.

Ceramah, kaset2 agama, forum2 agama di internet, buku2 agama hanya bermanfaat kepada orang yang sudah ada keinginan dalam hati untuk hidayah. Bagaimana dengan yang tak ada keinginan untuk hidayah?

Kita kena mujahadah jumpa mereka dan terangkan fadilat2 dalam mengamalkan agama sehingga timbul keinginan dalam hati mereka untuk amal agama. Dan kita kena bangun malam untuk doa hidayah untuk diri dan seluruh manusia. Mudah2an dari itu Allah beri hidayah.

Wallahua'lam.

Friday, August 17, 2007

Wednesday, August 01, 2007

Orang tabligh...

Orang Tabligh,
Ntah sape la yg bagi nama,
Sedangkan kita sumer kan sama,
Umat Nabi SAW semuanye,
Kerja dakwah kan tanggungjawab bersama,
Nabi dah xde, kalau kita tak buat, sape pula,
x kan la keje ustaz dan ulama saja,
Yg kita nih, xkan nak goyang kaki saje2?


Orang Tabligh,
Lari!!Larii! Orang Tabligh dtg,
Yg tadi ramai,sekelip mata je dah ilang,
Yg td segar bugar dah tido terlentang,
Yg sakit kaki pun bleh terjun tingkap lari lintang pukang,
Heh..betul la kata orang,
Nak ajak manusia pada Allah bukannya keje senang.

Orang Tabligh,
Ajak keluar khuruj, bukannya nanti x pulang,
Yg baru dapat gaji pun kata xde duit,nak bayar hutang,
Yg tadi sihat pun tiba2 migrain plak datang,
Yg menganggur pun buat2 sibuk bukan kepalang,
Heh, dakwah ni takat cakap je mmg la senang,
Cuba buat, mmg nak kena sabar,nak kena tenang,
Lain la kalau ajak pada dunia, bondong2 org dtg.

Orang Tabligh,
Lorong ke lorong, hati ke hati, pintu ke pintu,
Jumpe sumer orang tak pilih bulu,
Dari ustaz sampai le kutu,
Sume nak ditemu,
Nak diajak pd Allah yg satu.

Orang Tabligh,
Jalan bawak periuk belanga,
Dipandang org takat sebelah mata,
Dituduh jahil,tinggal dunia perkara biasa,
Walaupun kekadang pedih gak telinga,
Nabi dulu2 pun kan selalu kena,
Dituduh dusta, dipanggil gila,
Itu Nabi, apatah lagi kita,
Yg banyak salah,yg banyak dosa,
Takpe2, Allah kan ada,
Yg Maha Mengetahui,yg mana intan, yg mana kaca.

Orang Tabligh,
Kekadang buat silap...adat la manusia,
Mmg tgh nak belajar2 tiru sahabat(r. anhum) yg dah terbukti berjaya,
Terpancung, terlaser..sori, bukannya sengaja,
Nak dapat hikmah dlm berdakwah mmg amik masa,
Kena keluar lagi dan lagi la nampaknya.

Orang Tabligh,
Ada kat mana2,
Kat US, Afrika, kat Israel pun ada,
Dari petani, engineer, sampai la Raja,
Pelbagai adat, perangai beza2,
Tapi bleh makan dlm dulang yg sama,
Bila keluar jemaah sumer dilayan serupa,
Bila nak berpisah..isk2. .kluar plak air mata.

Orang Tabligh,
Nak hidupkan sunnah Nabi,
Janggut, jubah,seluar atas buku lali,
Kalau nak diikutkan, mmg ader byk lagi,
Kekadang tu kena gak perli,
"Kita skang kan di zaman IT"
"Tak main la sunnah2 nih!"
Jgn la mcm tu bang, kita kan nanti mati,
Kang menyesal esok, sapa yg rugi?
Kan diri sendiri..

Orang Tabligh,
Manusia biasa, ada hati,
Sedih bila diperli,sakit bila dimaki,
Bila tinggalkan rumah, rindukan famili,
Kalau nak ikutkan hati, mmg nak dok rumah, bergurau dgn bini,
Or ajak anak main lari2,
Or layan PS2 sampai pagi,
Tapi untuk mengejar kebahagiaan abadi,
Kena korban lagi dan lagi,
Yela..hidup ni kan cuma sekali,
Kalau sekang tak buat jyunbi(persiapan) , bila lagi?

Orang Tabligh,
Malam2 doa hidayat,
Fikir risau,camne nak selamatkan umat,
Supaya di akhirat suk semua selamat,
Orang skang ingat hidayat bleh senang2 dapat,
Tak perlu susah2,tak perlu keringat,
N tak mau plak jumpe masyarakat,
Just bz buat ibadat,
Kalau camtu xde la kita ni "The Best Ummat".

Orang Tabligh,
"Apsal la ulama India yg jadik ikutan??"
Mmmm...kan Nabi dulu dah pesan,
Sape saja yg bawak kebenaran,
Tak kisah la orang Arab ke bukan,
Sume kena bagi sokongan,
Yg Allah pandang bukan luaran tapi kan Iman,
Bab mazhab jgn bimbang still sendiri punye pegangan,
So x jadik masalah la kan?

Orang Tabligh,
Ajak keluar 3 hari,
"I can't go..sorry!"
Yg dah kawin tak nak berenggang dgn isteri,
Yg si isteri mati2 tak nak suami dia pergi,
Berderai2 air mata keluar mcm air pili,
"Kalau abg nak gi jugak, antar saya blik kampung esok pagi!!"
Heh, org laki mmg lemah bab air mata nih,
Si suami pun letak balik beg,tak jadik pergi,
Yg td josh(bersemangat) tak ingat pon, jadik lemah seluruh sendi,
Kes2 camni mmg byk terjadi,
Bleh tgk dgn mata kepala sendiri,
Tp kalau bab dunia(cth:kursus naik pangkat),""no prob.,anytime kami
ready!"
Si isteri lambai pemergian suami dgn wajah berseri2,
Hey, of course la, nanti husband I dpt naik gaji,
Wife mana la yg tak happy,
Heh..ni la realiti,
Bab dunia, tak yah diajak pun semua pakat2 reti,
Bab akhirat, masing2 buat x kesah,x amik peduli,
Ya Allah selamatkan lah kami!

Orang Tabligh,
Bukan nak takhta, harta, ataupun kuasa,
Atau nak berlagak mcm dah tera,
Tak jugak nak kafirkan sape2,
Atau sibuk2 pergi mintak derma,
Cuma nak amalkan agama yg sempurna,
Dgn korbankan sendiri punya diri,duit dan masa,
Nak selamatkan manusia kesemuanya,
Dari kena masuk neraka,
Nak supaya Allah redha,masukkan kita dlm syurgaNya,
Itu saja...

Orang tabligh,
Seluruh dunia...naik kapalterbang. ..
pakai selipar jepun sahaje...
Ikhlas,..no sponsor....no subsidy.....
passport penuh cop many countries..
Ade yang kerja tukang kebun sahaja...
nak tanya nafkah batin?
Balik dari keluar, macam pengantin baru...
sama seperti balik dari fardhu haji........ ..
Sayangkan bini tingal-tinggalkan. ..
sayangkan anak...rotan digantungkan. .....sunnah nabi...
bukan untuk mendera...speed limit sahaja...
kenapa sibuk dakwah orang..keluarga, anak isteri belum betul lagi..
Nabi Nuh A.S. , anak isteri tak mau ikut...kalau Nabi Nuh ikut teori
tersebut, tak naik bahteralah jadiknye...
Abu Jahal bapa saudara Nabi Muhammad SAW tak mau ikut..
Kalau Nabi Muhammad SAW ikut teori tersebut...
tak buat dakwahlah Nabi....tak sampailah Islam ke M'sia ni...

Orang Tabligh,
Selekehkah, tak de ilmu,compang camping kah, berbaulah..
itu mungkin segelintir & cerita lama agaknya.
You can't blame the teachers. You have to blame the distortions and
ignorance of their followers.
Balighuanni walau ayah...Saidina Abu Bakar
received the first kalimat terus buat dakwah...if he waits tunggu complete
ilmu, he will not be top performers after Nabi Muhammad SAW.
Global politic & economy with no borders & chauvinism,
M'sian, New Yorkers & Palestinians
duduk makan satu talam in Nizamuddin.. ...

(tidak tahu siapa penulis-penulis asal, semoga beliau dirahmati Allah.)