Wednesday, July 30, 2008

Kau Karkun Sekarang


Aku dengar kau karkun sekarang, kawan
Minima 2½ jam setiap hari
3 hari setiap bulan
Setiap tahun empat puluh hari
Tanpa jemu

Datang kau sekarang dengan jubah, putih
Senyum kau sekarang dengan siwak, bersih
Dagumu berjanggut
Beratmu yang susut
Apa khabar saudaraku, sekian lama tidak ketemu

Bukankah kau anak kampung yang aku kenal dahulu
Yang datang si dara, kau bersiul berlagu
Yang datang si janda, kau malu tersipu
Di tepi parit, di tembok jambatan
Kau, aku dan gitar-gitar
Di waktu maghrib, dihalau azan
Kau, aku terketar-ketar

Bukankah kau pemuda yang selalu berkata dahulu
Hidup ini tanpa lagu rock
Seperti ayam tidak berkokok
Bak kenyang yang tidak cocok
Kalau tidak menghisap rokok
Falsafah kita bersama:
Kau, aku dan kerjaya
Biarlah tidak kaya-raya
Asalkan kita boleh bergaya

Sekarang lihatlah
Betapa cerah
Sinaran wajah
Penghuni jannah InsyaAllah

Aku dengar kau giat tabligh sekarang, kawan
Dari surau ke surau
Dari kampung ke kampung
Dari pulau ke pulau
Dari tanjung ke tanjung
Kaujelajah ia
Kaudaki ia
Kauredah ia
Kautakik ia
Satu persatu cabaran, dengan tabah kau tawan.

Aku dengar kau alim sekarang, kawan
Bahasamu berlapik, tuturmu halus belaka
Tidak lagi memekik, macam orang Melaka
Jelinganmu rendah, matamu sejuk bak salji
Isterimu berpurdah, anakmu khusyuk mengaji
Seleramu buta, tidak akan memilih
Asalkan ada, tidak akan merintih

Kau yang aku lihat
Dan
Kau yang aku ingat:
Bak siput dan kilat

Mahukah kiranya kini, sesudah kau berubah
Kau bertamu di teratak murahku?
Yang aku menangi mudah
Dari loteri tajaan syarikat jamu?
Yang aku hiasi meriah
Dengan potret gadis idaman kalbu?

Mahukah kiranya kini, sesudah kau berubah
Kau menjamah masakan hidanganku?
Seorang yang tidak bersolat
Yang berdoa bila perlu?
Seorang yang sujud untuk menayang
Yang dia alim
Muslim bermutu?

Mahukah kiranya kini, sesudah kau berubah
Kau datang menziarahiku?
Sedang kau menasihat dan bermesyuarat
Biarlah aku hidang teh dan air jus
Sedang kau bersyarah dan bertazkirah
Biarlah aku tenung anak matamu
Dan aku khayal mengelamun
Dan aku berangan sampai ke Jepun
Kata-katamu
Tidak meninggalkan kesan
Ia berlalu
Dari telinga kiri ke kanan

Oh
Kawan lamaku, si karkun
Usaha murnimu yang tekun
Adakah
Kau menghargai sama
Pengalaman lama?
Mahukah
Kau menilai semula
Persahabatan kita?

Mahukah kiranya kini, sesudah kau berubah?


Tulisan ntahsapasapantah
dari ntahmanamanantah
sebab akudahtakingatdah

Sunday, July 27, 2008

Bayan Elders

Bayan & Doa Penutup Jur Karkun 4 Bulan di Masjid Sri Petaling pada 8 Jun 2008.

Download Lengkap Kat Sini

Semoga kita dapat amal dan sampaikan.

Thursday, July 24, 2008

♥♥♥ Love Massage ♥♥♥

Gambar ni aku ambik kat pintu dalam jamban di sebuah masjid dalam Kuala Lumpur.

Aku rasa tujuan orang yang menulis 'love massage' ni memang baik tapi tak kena cara. Orang yang membaca message ni pun sama. Bukan nak tolong padam. Siap ambik gambar lagi!
(aku la tu...)

Aku pernah dengar ada ustaz kata kalau baca tulisan-tulisan dalam jamban akan jadi sebab lemah pemikiran. Jadi, kalau korang lepas baca entry ni dan dah mula lupa nama sendiri, aku tak bertanggungjawab. Baik cepat-cepat pi ambik wuduk, solat dua rakaat dan kemudian baca quran supaya ingatan pulih balik.

Masalahnya kalau dah lama tak baca quran sampai lupa macamana nak baca. Dah dua kali lupa.



Wednesday, July 23, 2008

Doa Penggerak

Diambil dari www.darussyifa. org
------------ --------- --------- --------
DOA YANG SANGAT WAJAR DIAMALKAN DI ZAMAN INI (AYAT PENGERAK)
Oleh: Ismail bin Abu Bakar

Ada satu doa yang pendek tetapi sangat besar manfaatnya sekiranya diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Doa yang dimaksudkan seperti sabda Rasulullah s.a.w. seperti berikut;


Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan disepanjang hari tersebut. Doa daripada hadis di atas adalah seperti berikut;


Mengikut kamus Dewan Bahasa Edisi Ketiga, ”Mudarat” membawa maksud seperti berikut;

1. Tidak Beruntung, Menanggung Rugi
2. Tidak Berhasil, Tidak Berjaya, Gagal
3. Berbahaya
4. Melarat, Bertambah Payah

Dengan itu jika kita amalkan doa yang tersebut di atas, insya’Allah kita akan terhindar daripada ”mudarat” yang disebutkan. Maka dengan itu faedahnya yang diperolehi ialah kita akan;

1. Beruntung, Tidak Menanggung Rugi.
2. Berhasil, Berjaya dan Tidak Gagal.
3. Selamat dari bahaya.
4. Tidak melarat, Menjadi Senang.

Keberuntungan beramal dengan doa ini

Terhindar Daripada Bahaya

Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menamakan doa ini sebagai ”Ayat Pengerak” kerana dengan membaca doa ini boleh mengerakkan hati kita untuk meneruskan atau tidak bila hendak melakukan sesuatu kerja-kerja yang berbahaya. Tuan Guru memberikan petua bagaimana untuk beramal dengan doa ini seperti berikut;

• Bila hendak memulakan perjalanan samaada perjalanan yang dekat ataupun jauh, mengembara ke tempat yang telah biasa ataupun yang belum pernah dikunjungi dan sebagainya atau untuk memulakan sesuatu pekerjaan yang mungkin biasa atau berisiko seperti masuk hutan untuk berburu, memancing, menyembelih binatang, bekerja di tempat pembinaan, dan seumpamanya, maka sebelum itu bacalah doa ini sebanyak tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.

• Jika bacaan tersekat-sekat atau terlupa atau ketika sedang membaca ada gangguan seperti gangguan telepon berdering, gangguan daripada anak-anak, gangguan daripada rakan-rakan yang menyapa dan sebagainya yang menyebabkan kosentrasi bacaan terganggu, maka berehatlah dahulu. Jangan diteruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Setelah berehat beberapa ketika, baca sekali lagi sehingga tujuh kali bacaan. Jika sekiranya bacaan tujuh kali itu lancar baru teruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Jika diteruskan juga perjalanan atau pekerjaan sedangkan bacaannya tidak lancar, mengikut pengalaman Tuan Guru, kita boleh terkena dengan kemudaratan yang mungkin ada dihadapan kita.

Perlu diingatkan disini bahawa, insya’Allah kita boleh terlepas daripada kemudaratan yang dinamakan Qada’ Muaalaq iaitu ketentuan Allah yang boleh berubah dengan kita berusaha melalui berdoa kepada-Nya. Bagaimanapun jika ianya Qada’ Mubram iaitu ketentuan Allah yang tidak boleh berubah seperti mati maka kalau ajal telah tiba kita membaca doa ini seribu kali sekali pun pasti kita akan mati.


Terhindar Daripada Kemudaratan Makanan

Makanan dan minuman yang masuk ketubuh badan kita sebahagiannya mengandungi bahan kimia yang beracun. Racun tersebut tidak memberi kesan untuk jangkamasa pendek tetapi terbukti sebahagiannya memudaratkan tubuh badan untuk jangkamasa panjang. Penyakit yang begitu sinonim dewasa ini dalam masyarakat kita seperti kanser, diabetes, dan sebagainya adalah berpunca daripada makanan dan juga minuman. Untuk mengelakkan makanan yang kita makan membawa mudarat kepada tubuh badan adalah disarankan agar mengamalkan doa ini sekurang-kurangnya tiga kali sebelum menjamah apa sahaja makanan dan minuman. Insya’Allah dengan keberkatan membaca doa ini semua makanan dan minuman yang halal, yang dimakan dan diminum tidak memudaratkan tubuh badan kita.


Terhindar Daripada Sihir

Perbuatan belajar dan mengamalkan ilmu sihir hukumnya adalah syirik dan mereka yang syirik akan mendapat balasan laknat Allah s.w.t. dan mereka akan ditempatkan di dalam neraka selama-lamanya melainkan jika sempat bertaubat sebelum mati.

Kesan perbuatan sihir boleh terkena kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah s.w.t. Ada sihir untuk tujuan kecantikan seperti memakai susuk dan kebanyakan amalan sihir adalah untuk tujuan khianat yang boleh memudaratkan seseorang dan sesetengahnya boleh membawa maut. Ada perbuatan sihir yang sememangnya ditujukan kepada seseorang kerana dorongan hasad dengki, dan ada juga yang terkena sihir dengan tidak disengajakan seperti secara tidak sengaja termakan makanan dan minuman yang mengandungi santau.

Pengalaman penulis berhenti makan dengan seorang sahabat di sebuah gerai makan. Gerai tersebut terletak di tepi jalanraya. Ketika hendak menjamah makanan, tiba-tiba pinggan kaca yang berisi nasi terbelah dua. Dalam peristiwa yang lain, sahabat penulis itu menceritakan dia pernah minum di sebuah restoran dimana gelas ditangannya pecah sebelum sempat sampai ke mulutnya. Kedua-dua kejadian ini berlaku kerana makanan dan minuman tersebut ada mengandungi sihir santau. Dia terhindar daripada mudarat sihir dengan berkat beramal dengan doa ini setiap kali sebelum menjamah makanan dan minuman.

Dalam hal yang lain pula, ada juga sihir digunakan untuk tujuan melariskan jualan makanan. Unsur-unsur bahan sihir tertentu dimasukkan ke dalam makanan yang menyebabkan sesiapa yang menjamah makanan tersebut akan merasakan masakan tersebut sungguh sedap. Dengan mengamalkan doa ini insyaAllah kita hanya akan merasa yg asal tanpa dipengaruhi faktor lain.


Terhindar Daripada Gangguan Makhluk Halus

Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang pada kebiasaannya tempat tersebut makhluk halus berkeliaran atau tinggal seperti di tepi tasek, di dalam hutan, di bangunan yang telah lama di tinggalkan dan sebagainya, maka kita terdedah kepada gangguan makhluk ini. Namun begitu jika kita beramal dengan doa ini insya’Allah mereka tidak berjaya untuk mengusik, manakut-nakutkan dan memudaratkan kita.

Satu perkara yang penting juga, apabila kita pulang ke rumah dari tempat yang disebutkan di atas, kadang kala makhluk itu akan mengekori kita dan masuk ke dalam rumah kita tanpa kita sedari. Jika kita mempunyai anak-anak kecil mereka mudah diganggu oleh makhluk ini, akibatnya anak kecil kita menangis tidak henti-henti. Untuk mengelakkan mereka masuk ke rumah kita, bacalah doa ini tiga kali kemudian ludah ke sebelah kiri sebelum kita masuk ke dalam rumah.

Di dalam hadis yang tersebut di atas, Rasulullah s.a.w. mengajarkan supaya membaca doa ini tiga kali, dengan itu mungkin kurang berkesan jika kita membacanya kurang daripada tiga.


Semoga artikel pendek ini memberi manfaat kepada yang membaca dan mengamalkannya, insya'Allah.

Friday, July 18, 2008

Teka-Teki

Kalau pandai, Apa bendanya...

"Rumah di bawah, tiang di atas" ?

Jawapannya kena skrol ke bawah. Tapi pikir la dulu...

Seminit... Tak dapat?

Dua minit... Tak dapat?

Telepon member... Dia pun tak tahu...

Boleh skrol kalau malas nak pikir...






























Dah buat persediaan ke? Lama tau duduk sini.

Sampai dunia kiamat. Lepas tu kena tunggu lagi sehingga hari dibangkitkan.

Doakan aku. InsyaAllah esok keluar 3 hari.

Tuesday, July 15, 2008

Jangan Rasa Besar.

Artikel ni aku ambik dari email. Katakan saja, "Aku beriman dengan apa yang datang dari Allah dan Rasulnya."

Assalamu aalaikuum teman teman, Gambar dibawah ini semoga dapat menjadikan kita dapat menyadari bahwa begitu besar kuasa, ke agungan dan kebesaran Allah SWT. Insya Allah dapat memberikan hidayah kepada kita untuk lebih meningkatkan Iman & Takwa kita karena kita semua akan kembali kepadaNya dan mempertanggung jawabakan segala perbuatan kita selama hidup di dunia.


Salam,

Tj

Pada waktu benda-benda angkasa ini diperbandingkan.


Kita menjadi sedar betapa kecilnya bumi dan kita para penghuninya.


Jagad raya yang sangat besar.


Dalam skala ini bumi kita tidak kelihatan lagi.


Di sini matahari hanya sebesar debu!

Antares adalah bintang ke 15 yang paling terang di angkasa.
Jaraknya lebih dari 1000 tahun cahaya dari bumi.

Lalu . . .

siapakah kita ?
apakah tujuan hidup kita ?
Apa yang membuat hidup kita, manusia, berharga ?
Masihkah kita bisa menepuk dada & berkata "inilah aku !"...??

Sunday, July 13, 2008

Mu'az & Mardhiah

Muhammad Mu'az.
Hari ni genap 4 bulan. Sekejap aje 4 bulan tu. Aku ni kalau dimintak keluar 4 bulan, macam lama benar rasanya. Tipu daya je semua tu. Kalau orang bagi projek dunia & bayar RM10juta... Kena tinggalkan rumah setahun pun tak pe. Keluarga, orang kampung, orang seluruh negara, malah insan sejagat akan paham.
Tapi bila Nabi kata; "Sepagi atau sepetang berada di jalan Allah lebih berharga dari dunia dan seisinya."
~ aku masih di sini ~

Dah nak sama besar pulak dengan kakaknya yang dah 21 bulan.
Dua-dua nyusu badan.
Aku terpinggir...

Ainul Mardhiah.
Yang kat belakang-belakang tu semua 'body-guard' nya.
Jadi jaga-jaga!

Thursday, July 10, 2008

Dosa Riba'

Saya ingin menasihatkan umat Islam agar jangan memandang rendah dan remeh terhadap dosa Riba, sehingga boleh mencuba-cuba terlibat dalam sebarang aktiviti yang telah diputuskan oleh para ulama sebagai Riba secara sepakat. Antara bentuk Riba zaman moden adalah Pelaburan High Yield Investment Program (HYIP) melalui internet dan di sebarang institusi kewangan yang menjamin modal dan untung, pinjaman di bank-bank konvensional, kad kredit, insuran dan pelbagai lagi. Bagi mendapat kejelasannya, sila peruntukkan sekdaar 12 minit untuk membuka 'entry' ini.

Ustaz Zaharuddin

24 April 2007



Tuesday, July 08, 2008

Harimau Mati Meninggalkan Belang…



Manusia Mati Meninggalkan Hutang…

Semalam aku duduk dalam kuliah Maghrib kat masjid. Ustaz tu cerita bab pengurusan jenazah. Dia kata sunat kafankan jenazah dengan 3 helai kain kafan. Kain pertama besarnya cukup untuk balut jenazah, kain kedua besar sikit dan kain ketiga besar lagi.

Hak bagi jenazah yang kita kena sempurnakan hanyalah kain kafan yang pertama. Jika nak pakaikan jenazah dengan kain kafan kedua dan ketiga kena tanya dulu, kalau-kalau si mati ada hutang dengan sapa-sapa. Kalau ada, maka lebih afdal bayar hutang dulu. Melainkankan diizin oleh pemiutang baru boleh balut dengan kain kafan kedua dan seterusnya.

Hai.. sampai macam tu sekali daifnya kita bila dah mati. Harta yang kita timbun, duit yang berlambak dalam bank… Tapi bila mati, hak kita sehelai kain kafan aje! Yang lain semua jadi hak waris. Itu pun setelah ditolak semua hutang.

Lepas tu ustaz tu kata kita boleh berhutang dengan syarat tak terlibat dengan riba’. Kemudian Allah perintah dalam Quran untuk kita tulis atau buat catatan hal-hal hutang piutang. Walaupun duit yang kita nak bagi pinjam tu tak banyak dan kita niat sedekah aje kalau member tu tak bayar, itu pun lebih baik kalau kita tulis. Maka dapat pahala amal perintah Allah. Kemudian kalau kita nak halalkan, itu cerita lain.

Ustaz cerita pulak kisah Nabi tak nak solatkan jenazah seorang yang berhutang. Nabi suruh sahaba-sahabat yang lain aje solatkan jenazah tu. Sehingga seorang sahabat bernama Abu Qatadah rasa kesian kat jenazah tu dan kata pada Nabi yang dia sanggup untuk jelaskan semua hutang si mati. Barulah Nabi sedia solatkan jenazah tu.

Selepas dari hari tu, setiap kali Nabi terjumpa dengan Abu Qatadah, Nabi akan tanya, dah bayar ke belum hutang tu? Abu Qatadah kata belum sebab dia belum ada duit. Kemudian bila jumpa, tanya lagi, jumpa, tanya lagi. Sehingga Abu Qatadah akan menyorok sebab takut terserempak dengan Nabi dan akan ditanya lagi.

Satu hari bila Abu Qatadah dah dapat bayar semua hutang-hutang tu dan bagitau pada Nabi, maka Nabi kata baru sekarang si mati tu berasa aman dalam kubur.

Kesimpulannya; berhati-hati bila berhutang. Setakat yang aku tahu, sahabat-sahabat dulu berhutang sebab nak diguna di jalan Allah iaitu untuk menegakkan agama Allah. Berbeza dengan kita hari ni. Macam-macam ada… Tapi untuk tahu lebih lanjut mengenai keharusan berhutang, kenalah rujuk ustaz yang arif bab hutang piutang.


Wallahu a’lam.

Saturday, July 05, 2008

Karguzari Jur Bisu

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Satu jur (perhimpunan) untuk muslim bisu telah diadakan pada Ahad lepas bersamaan 29hb Jun 2008 di masjid Bandar Baru Sri Petaling, Kuala Lumpur. Inilah pertama kali dalam sejarah Malaysia jur seperti ini dapat diadakan. Kehadiran kira-kira 100 orang lelaki bisu dari seluruh Malaysia.

Dari karguzari (laporan) yang diambil, bahawa kerja dakwah dikalangan orang bisu telah meningkat. Mereka yang telah lama terlibat dalam kerja ini telah mula ambil bahagian dalam 5 amal jemaah masjid di tempat masing-masing. Di Taiping ada sepasang bisu yang telah keluar dalam jemaah 3 hari masturat (jemaah suami isteri). Suami memberi laporan bahawa sebelum keluar 3 hari, sangat susah untuk suruh isterinya solat. Tapi sekarang isterinya telah dapat bersolat tanpa disuruh.

Orang bisu yang telah berpengalaman keluar 40 hari di Pakistan dan di Jakarta telah menceritakan pengalaman mereka semasa keluar membuatkan orang bisu yang lain telah bersemangat untuk ambil bahagian dalam usaha dakwah. Sebelum ini mereka tak sangka yang mereka juga boleh dihantar ke luar negara untuk buat kerja dakwah.

Ahli syura kita telah beri targhib (kata-kata semangat) kepada mereka bahawa mereka juga adalah umat yang dihantar oleh Allah SWT untuk buat kerja dakwah iaitu mengajak manusia kepada Allah disamping mengamalkan agama untuk diri mereka sendiri. Hasil dari jur ini, 5 jemaah 40 hari telah dibentuk. 3 jemaah dicadangkan ke Pakistan dan 2 jemaah di dalam Malaysia.

Lanjutan dari itu, jika kita mempunyai kenalan bisu, boleh lah bawa mereka ke Masjid Sri Petaling pada setiap malam minggu dari waktu Maghrib hingga Isya'. Setakat ini kira-kira 20 orang bisu hadir pada setiap malam minggu.

***************************************

Hati aku sedih sangat bila tulis entry kali ni. Ahh...

Tak dapat bayangkan macam mana kawan-kawan kita yang bisu ni bila buat ziarah dari rumah ke rumah dan nak cerita pada orang yang dijumpa bahawa;

"Kejayaan kita hanya dalam agama Allah SWT, taat perintah Allah, ikut cara Rasulullah."

"Allah maha kuasa, selain Allah adalah makhluk, yang tak boleh buat apa tanpa izin Allah."

"Dunia sementara, akhirat kekal selamanya-lamanya."

* Jadi kita yang Allah beri nikmat boleh mendengar dan bercakap masih tak nak guna nikmat tu untuk ajak manusia pada Allah. Aku sendiri masih selalu salah guna nikmat yang Allah beri. Jom la kita bangun dan belajar usaha dakwah ni. Dah tak ada masa nak main-main dan relaks-relaks. Manusia hari ni berbondong-bondong menuju ke neraka Allah.

Ingat-ingat lah, semua nikmat tu nanti Allah akan tanya...