Tuesday, November 07, 2017

Kepentingan Memakmurkan Masjid

Bayan Subuh Maulana Saad @ 31/10/2017

Hanya org yg memakmurkn masjid2 Allah beriman kpd Allah dn hari akhirat..

Ada yg berkata jika ada harta baru Islam berjaya, ada yg kata kekuatan zahir. Islam xkan tertegak dgn asbab2 yg ada pd ahli batil. Kita ingin Islam tapi ingin harta org kafir. Kita xkn berjaya.

Allah tlh tetapkn satu jln sunnah. Org kata itu cara dulu. Sedgkn agama x lihat pd zaman. Zaman lh yg ikut agama. Imam malik kata islah umat ini adlh dgn jln umat dulu diislah. Itulah jln hdyt. Dakwah adlh tarbiah.

Nabi tlh hubungkn manusia dgn mjd. Usaha dakwah ada hubungn dgn mjd. Di sana lh manusia akn ditarbiah, taklim dn melembutkn hati manusia. Apabila umat jauh dr mjd maka akn brlaku kelalaian dn kejahilan. Iman dn ilmu hanya dpt dibuat di mjd.

Sahabat2 tlh buat halkah2 iman dn ilmu di mjd. Sahabat klr dr majlis mjd tlh rasa munafik. Sdgkn kita bg masa sikit2 sj di mjd dn byk masa di luar mjd. Skrg umat tlh tiada hubungan dgn mjd. Gash kita adalh utk bawa manusia ke mjd. Umat xkn dpt tarbiah bila klr dr mjd.

Dakwah dn tabligh bkn skdr sebar dn sampai tetapi mmbawa umat ke dlm suatu suasana iman dn amal. Kita buat kerja ikut sirah dn bkn ikut zaman. Dakwah dn tabligh bkn psatuan tetapi ia adalh maksud nabi saw dihntar.

Dunia mmg berubah tapi agama xkn berubah. Baca hyts shbh. Kita x baca hyts shbh bgmana kita nk buat kerja. Juhud adalh jln kerja yg tlh dibuat oleh sahabat. Org kata dulu zaman unta, skrg kenderaan brmotor. Itu hanya brkenaan dunia.

Setiap umat kita kena lihat sirah shbt bsandarkn kpd amaln mjd yg tlh mereka buat. Mjd bkn sekadar tpt ibadah ttp adalh tpt tarbiah umat. Iktikaf adalh sunnah nabi. Ini adalh satu usul utk tarbiah manusia.

Kita klr gash adalh klr mjd dn bawa org ke mjd. Gash bkn skdr jumpa org di luar mjd. Inilah kerja. Bawa org dr suasana luar kpd suasana malaikat. Malaikat2 yg bertindan2 hga ke langit. Penuh dgn rahmat dn berkat.

Shabat selesai masalah di mjd. Seorg lelaki mengadu adiknya hanya ke mjd bljr ilmu bsama nabi sdgkn beliau tpaksa mencari rezeki. Nabi kata kamu diberi rezeki krn adik kamu.

Tertib adalh sbgmana yg tlh dibuat shbt. Kita msyt nk baca muntakhab hadith atau x sdgkn ia tlh dibuat oleh elders kita. Kita suka guna cara kita spt hp dn sbgainya sbb dh sebati dgn nya.

Allah sgt gembira dgn org yg dtg ke mjd spt seorg shbt yg dh lama x bjumpa. Org yg dpt rahmat adalh yg memakmurkn mjd. Oleh itu kita gash dn bawa org ke mjd. Inilh cara kita hancurkn kebatilan. Bila dtg gempa atau taufan atau banjir, maka xde tpt selamat melainkn mjd.

Kita gash dn bawa org klr rmh spt bawa org klr dr rmh yg sdg terbakar. Tpt yg paling Allah benci adalh pasar2. Tpt yg paling Allah suka adalh mjd.

Saya penimum arak. Mcm mana nk dtg ke mjd sdgkn saya kotor dn x suci. Kamu sbnarnya suci. Yg x suci adalh org yg tidak Islam. Org Islam adalh suci.

Bila kita menyebut nama Allah dn Allah menyebut nama kita di dpn para malaikat, maka itulah zikir akbar. Kita bangga bila ada org besar sebut nama kita di dlm satu majlis.

Byk nya agama seorg itu adalh sbyk mana masa yg dia beri di mjd. Bila kita sebut perkara2 agama maka ia akn lebih brnilai apabila ia disebut di dlm mjd.

Azan bukan iklan tetapi dakwah. Maksudnya Allah tlh panggil kita ke mjd. Waktu tahajud pun ada azan.

Segala keperluan kita disempurnakn melalui dakwah dn ibadat. Bukanlah selesai keperluan dgn cara yg lain.

Sahabat lapangkn sedikit masa dari kesibukan dakwah & ibadah untuk keperluan dunia. Kita lapangkn sedikit masa dari kesibukan keperluan dunia untuk dakwah & ibadah. Tu sbb kita rasa susah beri masa di masjid. Separuh masa siang dn separuh masa malam sahabat adalh di masjid.

Kilang hidup 24jam sbb ada giliran. Xkan x blh hidupkn masjid 24jam dgn giliran.

Nabi lewatkn solat isyak shga sahabat mengantuk dn tertidur2. Kmdn baru nabi ke mohalla2 utk brjumpa org ansar. Nabi ceritakn kisah2 muhajir dlm usaha mereka utk selamatkn agama mereka. Aisyah r.ha tggu nabi di rmh yg pulang lewat. Sampai di rmh nabi solat dn berdoa hga ke subuh. Nabi gabungkn dakwah dn ibadat.

Meninggalkn asbab dunia adalah cara org2 rahbaniah. Kita bukan umat rahbaniah. Kita mengurangkn masa utk asbab dn mengakhirkn guna asbab, itulah mujahadah. Menggunakn asbab x bersalahn dgn tawakal. Asbab adalh ujian utk kita. Adakh dgn sbb kedai kita dpt mentaati perintah Allah. Jika xde kedai mudah sj kita ke masjid. Tapi sbb ada kedai maka kita akn mujahadah ke masjid.

Ada org kata samada kita tawakal shj atau usaha atas asbab shj. Itu adalh org yg bodoh. Tawakal adalh tidak menyatakn hajat kpd manusia. Asbab adalh utk istighna kita dr makhluk. Org yg simpan kemiskinan dpn makhluk akn dpt tawakal kpd Allah. Sahabat pura2 kisar gandum sdgkn xde gamdum semata2 utk rahsiakn miskin mereka dr makhluk. Dia bersolat di mjd dn minta hanya pd Allah. Allah beri istighna kpd mereka. Allah beri gandum dgn kisar berpusar sendiri.

Usaha asbab bukan bersalahn dgn tawakal. Abu Bakar juga pd awalnya ke pasar utk berniaga slps jadi khalifah.

Bukan tinggalkn asbab itu mujahadah. Tapi dgn bertawakal kpd Allah maka Allah akn beri tanpa asbab. Kita kena hadapnkn amal dr asbab.

Dengar taklim supaya dtg yakin terhadap janji2 Allah. Tu sbb kita kena ke masjid. Shbt dpt rezeki dgn asbab atau tanpa asbab. Asalnya adalh yakin kpd janji2 Allah.

Halkah2 quran di rmh bukan benda baru tapi tlh lama dibuat sejak sblm hijrah. Saidina Khabab r.hu mengajar quran si rumah ipar Saidina Umar r.hu.

Meninggalkn sunnah akn menuju kehancuran. Maju agama apabila kita ke belakang (zaman sahabat). Maju dunia apabila kita ke depan.

Dtgnya Saidina Umar r.hu ke rmh adiknya yg sdg buat halkah quran, maka itu telah jadi asbab hidayat kpd nya.

Bila kata halkah quran di rumah adalah benda baru dlm tabligh maka ini adalah kata2 yg membawa kpd kemusnahan.

Kita perlu lihat apa amalan yg dibuat oleh Nabi dan sahabat. Barulah kita akan maju dlm kerja kita.

Org munafik di zaman nabi menjauhkn diri dr masjid krn takut dikeluarkn ke jln Allah. Mereka x ingkar utk klr tapi mereka beri alasan utk x keluar.

Tambahkn pengorbanan utk lawan fitnah akhir zaman. Fitnah dtg krn kurangnya kerja. Bukan kita tggu shj hga fitnah berakhir.

Org Malaysia kat atas tu dh nk balik dh hari ni. Balik dn makmurkn amal2an masjid. Kalau x syukur ke atas kemudahan2 maka Allah akn tarik nikmat itu. Syukurlah org2 Malaysia yg tiada rintangan utk buat usaha di masjid2.

Maksud kita pergi ke seluruh dunia adalah utk hidupkn amal2 masjid yg ada di zaman nabi.

Tashkil.

*70 jemaah keluar dr msyt Malaysia.

**dicatit oleh Azhar Jaafar
~maaf apa yg terlebih atau terkurang. Kalau tahu yg tepat, sila maklum kpd saya.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

InsyaAllah bisnes takaful dan roadtax kami beroperasi sejak 2006.

Baharui takaful dan roadtax kereta dari smartfon anda.
1. WhatsApp geran kereta anda ke no 0166827679
2. Kami akan beri harga
3. Jika setuju dengan harga, anda bayar online
4. Roadtax dihantar oleh MYEG dalam 2 hari bekerja InsyaAllah

#Bantuan jalanraya 24jam.
#Towing percuma untuk 100km (kos maksima RM300).
#Cas pos untuk roadtax hanya RM2 sahaja (untuk premium RM350 ke atas)

AGENSI AZHAR JAAFAR (MP0001917-U)
AGEN KOD :
GG09825 (TAKAFUL IKHLAS BHD)
GCA03673 (SYKT TAKAFUL MALAYSIA BHD)

Layari; http://takaful-am.blogspot.com

1 comment:

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...

Testimoni Penyimpan Emas

Dikongsikan di sini beberapa testimoni para penyimpan emas. Semoga bermanfaat. Pengalaman penulis sendiri cagar emas untuk keluar bertabligh...