Wednesday, August 25, 2010

Entri 15 Ramadhan 1431

Huh.. kojap yo dah 15 Ramadhan.. rasa macam x de buat apa2 amal luar biasa pon.. semua amalan2 harian yang biasa je mampu buat.. kalau ada pun solat terawih.. itu pun kadang2 x sempurna gak 20 rakaat.. ye lah.. zaman ni orang pentingkan ilmu.. ye tak? amal tu kira kemudian.. patutnya lagi banyak ilmu, lagi la banyak amal.. (tulisan yang ada unsur2 x puas hati..)

Musim Ramadhan ni masjid2 penuh.. bukan lelaki je yang datang ramai2.. nenek2, makcik2, ah long-ah long kak long-kak long.. berpusu2 ke masjid.. dan memang orang2 pompuan x di larang ke masjid sebab ada hadis Rasulullah صلى الله عليه وسلم yang mafhumnya:
“Jangan kamu menegah kaum wanita ke masjid-masjid, dan (solat mereka di) rumah-rumah mereka adalah lebih baik.." [Hadis sahih riwayat Abu Daud].

Artikel pasal perkara ni boleh baca kat sini.

pompuan

Tapi kan.. ada satu hari di hari raya perkara yang aku selalu terpikir.. Ni pasal iman aku sendiri la.. Aku nak tanya;

Apa perasaan korang kalau ternampak;
1.sorang muslim ke masjid dengan berbaju melayu tapi pakai seluar nampak kepala lutut?
2.sorang muslimah ke masjid bertelekung tapi tak pakai stokin & nampak kaki hingga buku lali?

aku teringat satu hadis yang popular..

Diriwayatkan oleh Abu Said al-Khudri رضي الله عنه, sabda Rasululah صلى الله عليه وسلم yang bermaksud;
“Sesiapa di kalangan kamu melihat perkara mungkar maka hendaklah dia mengubah dengan tangannya, sekiranya tidak mampu maka dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu lagi maka dengan hatinya dan dengan yang demikian itu (dengan hati itu) adalah sedaif-daif iman.” [Hadis sahih riwayat Muslim]

Pakai tapi nampak.

Jawapan aku untuk soalan aku sendiri.. (jawapan korang aku x tau..)

1.sorang muslim ke masjid dengan berbaju melayu tapi pakai seluar nampak kepala lutut?
~adalah perkara yang SANGAT2 JARANG berlaku. Kalau ada jugak.. insyaAllah aku akan cegah kemungkaran tu bersesuaian dengan iman aku..

2.sorang muslimah ke masjid bertelekung tapi tak pakai stokin & nampak kaki hingga buku lali?
~adalah perkara yang SANGAT2 BIASA berlaku. Sampai aku dah lali sehingga mencegah kemungkaran tu dengan hati pun kadang2 terlupa..

habih cam no?



16 comments:

  1. Alhamdulillah stok stokinku masih banyak lagi..hehe Tq laling sb belikan...:-)

    ReplyDelete
  2. kena tempatkan istiqbal kat depan pintu masjid berbekalkan stokin dan kain pelekat...

    ReplyDelete
  3. boleh share ini link. pasal benda ni la jugak yg di syarahkan.

    http://www.facebook.com/video/video.php?v=457614156947&ref=mf

    ReplyDelete
  4. laling kerr hehe
    sowi, smoga rumah tangga bahagia hehe

    Assalamualaikum

    ReplyDelete
  5. ahlia azharjaafar;
    ada pengerasnya..

    ismadiyusuf;
    sediakan tikus pun ok gak.. kecoh sikit..

    Tujuh Kaki Dalam;
    hmm.. ok.. hidup lagi tuan..

    hainur hapis;
    cintan maut nih..

    ReplyDelete
  6. nak ada bini gak, nak kawen hehe

    ReplyDelete
  7. Aslmkm..

    iman tetap mentain walaupun dah dipertengahan ramadhan. Alhamdulillah. moga berterusan momentumnya hingga ke akhir. moga Allah terima niat dan semangat tuan nak terawih 20rakaat tu..

    hehe.. cik abang macam takde kerja je gi masjid selidik kaki dan lutut orang.. (jangan marah, gurau2 je). moga Allah beri taufik pada kita untuk menutup aurat yang sempurna.

    apepun selamat membuat persiapan untuk memburu lailatulqadar..

    ya wasi'al fadhl, irghfirli..

    ReplyDelete
  8. Ishak Zaini;
    InsyaAllah.. semoga sentiasa di dalam semangat untuk memperjuangkan agama Allah..

    Bukan selidik.. tapi kesian kat kaki2 yang diancam dengan api neraka.. kadang2 bukan setakat orang biasa, isteri ahli2 agama pun cam tu..

    dan sikit lagi tambahan..

    lepas ceramah ada tashkil untuk keluar.. bukan keluar ke jalan Allah, tapi keluar masjid.. sebab ada jual susu kambing, madu, habatus sauda, jus ini & jus itu..

    selamat berpuasa & mendapat 2 kegembiraan..

    ذَهَبَ اظَّمَأُ وَ ابْتَلَتِ الْعُرُقُ وَ ثَبَتَ اْلاَجْرُ اِنْ شَاءَ اللهُ

    ReplyDelete
  9. selamat memburu lailatulqadar

    ReplyDelete
  10. ziarah76;
    seperti majnun yang memburu laila..

    Peluncur Islam;
    le le le le

    ReplyDelete
  11. Cubalah google tajuk BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA AHLU SUNNAH WAL JAMAAH, maka akan fahamlah kita tentang hakikat bangsa ini. Dan cubalah google pula tajuk-tajuk berikut agar kita kenal musuh dalam selimut yang mencari peluang dan ruang untuk mengkhianati bangsa ini, iaitu:-

    (a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
    (b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
    (c) Jom Kenali Dr Maza & Co
    (d) Ahlul Bait Yang Dicerca
    (e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
    (f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
    (g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

    FAKEH KHALIFAH SAKA

    ReplyDelete
  12. Musafir HomeTown Jasin Melaka Promotion Price RM70/night.Blog http://jasinhomestay.blogspot.com @ 0123736548

    ReplyDelete
  13. buku lali wanita aurat ke???..kalau memang aurat tolong bagi hadis yang sahih

    ReplyDelete
  14. rafizie sulaiman;
    pusat wanita aurat ke???..kalau memang aurat tolong bagi hadis yang sahih

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum...

    tak silap akue aurat wanita sluruh anggota badan kecuali muka dan tapak tangan..

    emm..ada sebut buku lali tak??

    wallahu a'lam..

    ReplyDelete

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...