Monday, December 28, 2009

Siapa Nak Berhenti Merokok?


Sebelum korang baca entri ni, hendaklah korang fahamkan betul2 bahawa entri ni aku ambik dari email yang memenuhi inbox email aku.. Kemudian tarik nafas panjang2 dan keluarkan secara perlahan melalui kedua2 lubang hidung.. Pastikan hingus tak terkeluar sekali.. (Jika terkeluar hingus, perlu ulangi tarik nafas..)


**********************************************************



Perkara Utama.

1. adakah kita seorang yang beriman kepada allah dengan berpegang kepada ajaran islam ,bersandarkan rukun iman dan rukun islam serta memahaminya ?

2. adakah kita seorang yang bermaruah,dan sentiasa menjaga maruah ?

3. adakah kita seorang yang adil ?

4. adakah kita seorang yang bijak atau berakal waras ?

5. adakah perkara-perkara utama diatas dijawab, …ya ?

jika …ya ,teruskan membaca.

Secebis kenangan….

15 tahun yang lampau saya seorang perokok yang tegar…..
Suatu hari mendapati anak saya yang sulung telah mula menghisap rokok diusia 13 tahun…. Nah… apalagi saya pun naik angin dan terus menghukumnya dengan merotannya berulang kali….apalagi..terjerit teraunglah sianak tadi kesakitan….tiba-tiba timbul rasa dalam hati ,saya telah berlaku tidak adil kepadanya…kerana sianak merokok ayah rotan ,bila ayah merokok ayah tak kena rotan…lantas terfikir sebenarnya kelak siayah ini akan kena rotan lebih teruk lagi nanti….

Dengan rasa bersalah kerana tidak berlaku adil tadi,lantas saya pun mengeluarkan rokok yang didalam saku, meramasnya dengan kuat sambil berkata …mulai hari ini kita sama-sama berhenti merokok….
Sejak hari itu saya pun tak mau lagi merokok,begitu juga dengan anak saya itu….. alhamdulillah…


Kisah kedua….

Kawan saya seorang yang agak warak orangnya dan dah bertitle haji… suatu hari…lepas solat subuh kami meneruskan perjalanan pergi memancing di Sungai Rompin Pahang .masa solat tadi dia jadi imam dan saya makmumnya.

Dia memang seorang perokok yang tegar juga,dia mempelawa saya dengan menghulurkan rokoknya kepada saya untuk saya hisap, saya menjawab… saya dah berhenti merokok…merah padam mukanya …lantas bertanya dah lama ke berhenti …saya jawab ,lama dah….terus dia mencampakkan rokok yang dah terpasang dibibir dan yang tersimpan disakunya..sambil berkata ,aduh…malunya aku pada kau….mulai hari ini aku pun tak nak lagi merokok katanya…sambil menghulurkan tangan terus bersalaman dengan ku….

Kesah ketiga….

Aku menghantar kawanku untuk akad nikah disebuah mesjid…
Pak imam bertanya kepada kawanku itu…adakan saudara merokok…kawan ku jawab ya…saya merokok..pak imam bertanya bagaimana bakal isteri awak merokok juga ke ?..jawab kawan ku, tidak..dia tak merokok…kalau begitu aak suruh dia mula hisap rokok., sebab jika tidak nanti kamu akan dihukum sebab tidak berlaku adil terhadap isteri awak…awak bakal jadi ketua dalam keluarga awak nanti,perbuatan awak akan dituruti nanti….nah hari ini ….anak kembar kawan saya itu baru berusia 8 tahun dah mula menghisap rokok…..
Amat benar saranan pak imam tadi…baru sekarang nak berhenti merokok,anak pula dah mula nampak degil,dada pun dah mula sakit-sakit…..apa nak buat mungkin hukuman dan mula tiba…..cakap orang berilmu tak nak dengar….

Kesah keempat

Seorang kawanku,peniaga bijak berbicara,banyak wang dan ramai rakan taulan.berhajat untuk berhenti merokok..

Lantas ku ajukan kepadanya semua persoalan utama tadi…semua nya dijawab…ya…benar…
Pengalaman ku, semua perokok adalah …ego..apalagi jika ada ramai perokok bersamanya ketika itu…
Aku mula bercerita kesah ku berhenti merokok, dia menjawab aku belum ada anak lagi…katanya.. o.k…lah…esok-esok macam mana kataku…

Dia mendakwa rokok Cuma makruh..macam petai atau jering..aku jawab tidak…kataku rokok itu haram..merokok dapat dosa.dia menghujah aku terus memberi penerangan akhirnya dia bersetuju dan terus berazam dan berhenti merokok.walaupun mulanya air hidung meleleh sebab tak dapat rokok….nak tahu apa hujahku… kalau nak tahu teruskan membaca…

Jika rokok itu makruh.

1) makruh ditambah kemudharatan( akibat rokok) =haram
2) makruh+bencana pada pada diri ( penyakit)= haram
3) makruh+pembaziran (rokok mahal)= haram
4) pembaziran = perlakuan syaitan= haram
5) tidak berlaku adil= haram.

Jika rokok itu halal.

1) apabila kita menghisap rokok kesihatan kita semakin baik,orang disekeliling kita juga turut beroleh kebaikan dan minta kita terus merokok ,lagi banyak dihisap lagi banyak kebaikan.
2) Semakin kita mengisap rokok semakin banyak membawa manfaat kepada kita .
3) Semakin banyak kita merokok semakin senang kita disudut kewangan (ekonomi ).


Itu saja kataku padanya…bagaimana sekarang ?.apa pandangan awak adakah rokok itu masih makruh atau haram atau makruh yang membawa kearah halal…
Aku suruh dia berfikir sendiri mencari jawapan….
Lepas 3 hari dia beri jawapannya…aku dah berhenti merokok…

Bagi anda yang masih merokok,bacalah tulisan rengkas ini berulang kali. Ego anda dapat dikurangkan atau terus terhindar. Cubalah jika anda berniat untuk berhenti merokok.

Untuk tulisan rengkas ini tiada di sertakan gambar yang menarik, kalau nak tenguk gambar tersebut, lihatlah dikotak rokok anda itu….’’’.



*****************************************************

Tamat!




 Gambar Hiasan..

*****************************************************************

Video tambahan pada 31/12/2009..








14 comments:

  1. Aku dulu pun kira perokok tegar jugaklah. Mula curi isap rokok masa tingk.4. Nak nampak macho lah kononnya. Rokok arwah ayah pun kadang-kadang aku rembat.

    Bila umur 24 timbul lak keinginan nak berenti...dan Allah buka jalan camna nak berenti. Biasalah kata kawan aku...bila gian makan gula-gula. Tapi benda x jalan.

    Dgn semangat yg kuat yg aku jenis yg boleh control diri...aku kurangkan dr 20 btg ke 4 batang.

    Tapi itu je yg paling kurang. Ini antara strategi aku
    1) Beli jugak rokok 7 btg tapi aku bukak penutup bagi masuk angin. Bila gian dtg aku pun isaplah..tapi rasanya hampeh. Buat sakik tekak je.

    2) Aku isap jugak tapi tak de lagi telan. Asap tu main-maisn kat langit-langit dan lidah je.

    Dgn ini akhirnya aku berjaya sampailah sekarang dgn izin Allah.

    ReplyDelete
  2. semoga Allah SWT permudahkan perokok berhenti merokok.

    ReplyDelete
  3. boleh sebab ramai yg dah cuba berhenti dan berjaya....jemput amik hadiah kat blog saya k

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum

    saya pernah dgr karkun lama bgtau

    mgkn dari kata2 elders kita

    dia kata : daun tembakau asal nya dari air kencing syaitan


    dulu syaitan telah kencing di atas tanah

    dari tanah tu tumbuh satu rumpun


    dan yahudi telah manfaatkan daun tersebut utk wat tembakau


    saya baca dlm artikel di iluvislam.com


    mereka ( yahudi ) di israel tak hisap rokok

    hisap rokok di anggap taboo di sana


    time pregnant , mereka makan kurma, susu, badam



    dan mereka tidak minum coca cola dan pepsi

    kerana dalam tu mereka buh ubat anti kesuburan


    so , amal sunnah sahaja sudah k


    Assalamualaikum

    ReplyDelete
  5. Saya juga pernah merokok....

    Sy start masa form2...rokok pertama rothman100... sekarang dh tak ada.....

    Masa form5 dah tegar....sehari mesti 20pack kurang2....

    tapi bila pegi oversea dah boring isap rokok....dapat lak tabligh...terus berenti...

    saya jenis tak bole stop sikit sikit... kena jenis terus.... kadang2 tu ada isap balik... bila isap balik di jadi chain smoker....

    jadi saya decide trus benti... sekrang asap rokok pun dah x tahan....

    ReplyDelete
  6. klu tgh sesak2, si ayah tu bknnya nak simpan duit baki utk keluarga tp dibelinya rokok. tak suka la. tak nak bakal suami seorg perokok. tak nakkk..

    ReplyDelete
  7. PROLEAD CONSULT,
    Syabas sebab dah berenti merokok.. Syukur pada Allah.. Rokok masuk angin memang sedap rasanya.. Aku kalau terbeli rokok masuk angin, esok2nya aku x beli dah rokok kat kedai tuh..

    ziarah76,
    Aku lah antara manusia yang Allah dah mudahkan tuh..

    mila,
    Apa hadiahnya? Ubek kuek ko?

    hainur hapis,
    Kambing pun x makan tembakau..

    Ahmad Al-Hadi,
    Rothman100.. aku ingat lagi.. rokok stok bajet2.. Lagi satu Kingsway.. Bawak gi camping masa sekolah..

    ^inas^,
    Korang dengar nih.. Dia kata dia 'tak nak bakal suami seorg perokok. tak nakkk..'

    Jadi kesimpulannya.. sesapa yang tak merokok tu boleh lah masuk minang si ^inas^.

    ReplyDelete
  8. Masya Allah, kambing pun tak makan daun tembakau,
    contohilah kambing

    saya rasa kambing ni binatang yang tawaduk
    tp kuat badannya

    FBI / CIA cakap : karkun2 adalah singa2 yang berbulu kambing , yang duduk bersama kambing2 hehe

    mereka adalah bahaya, kerana boleh di kerah bila2 masa saja huhu

    ReplyDelete
  9. http://blogkarkun.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. hainur hapis,
    Rasanya x perlu..

    ReplyDelete
  11. Jumaat ni cuti lagi Insya Allah
    sempena tahun baru

    rasanya nak ke markas sabtu ni Insya Allah

    ReplyDelete
  12. Nabi Muhammad SAW tidak hisap rokok...

    ReplyDelete
  13. ismadiyusuf,
    Selamat kembali ke Kepong..

    ReplyDelete

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...