Wednesday, December 30, 2009

Aceh, Tsunami & Aku.. 5 Tahun Dulu & Sekarang..


Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.

This pair of photos shows (before) a view of the damage near Baiturrahman mosque on December 27, 2004, the day after a tsunami hit the Indonesian city of Banda Aceh, and (after) an Acehnese man collecting grass for his goat in the same area, December 4, 2009.


These two photos show rescue workers removing a body of a tsunami victim from the compound of the Grand Mosque in Banda Aceh, December 29, 2004 (before) and an Acehnese worker sweeping the grass in the same area (after) on December 3, 2009.


(Before) an Acehnese man walks past a ship washed ashore by the tsunami in Banda Aceh on December 28, 2004, and (after) an Acehnese worker sweeping the street in front of the Hotel Medan in the same area, December 5, 2009.


During the tsunami, this boat, swept onto the rooftops of people homes, became a safe refuge for 59 people as the sea rose dangerously high. The boat has now become a permanent tsunami memorial. The original image was taken on January 4, 2005.


In this set of images, a before (December 29, 2004) and after (December 23, 2009) contrast of the Grand Mosque is seen on the fifth anniversary of the 2004 Boxing Day earthquake and tsunami in Banda Aceh, Indonesia.







إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ
18. Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.
(At Taubah)

قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ
24. Katakanlah (wahai Muhammad):
  1. Jika bapa-bapa kamu, 
  2. dan anak-anak kamu, 
  3. dan saudara-saudara kamu, 
  4. dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, 
  5. dan kaum keluarga kamu, 
  6. dan harta benda yang kamu usahakan, 
  7. dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, 
  8. dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - 
 (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).
(At Taubah)

**************************************************

Januari 2005; aku dipilih Allah untuk khuruj 10 hari ke Aceh iaitu kira2 sebulan selepas Tsunami.. Tak ada laporan yang dapat aku bagi.. Hati aku gerun melihat kehebatan dan kebesaran Allah.. Semoga Allah ampunkan kita semua sebab lalai dari tanggungjawab sebagai umat yang tebaik..

**************************************************

Video tambahan pada 31/12/2009..

Semasa penerbangan menaiki heli Nuri TUDM dari Banda Aceh ke Melabouh.. Mata ini diperlihatkan akan kebesaran Allah... Bukan satu, dua atau tiga masjid yang tegak utuh.. malahan puluhan masjid.. Dan aku sempat bersolat di sebuah masjid di Banda Aceh (bukan Baitulrahmah) yang kedudukannya kira-kira 500m dari pantai..



16 comments:

  1. tuan..
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    Takde ape yang boleh ditulis.. Hati terlalu gerun dengan azab Allah.. Tambahan lagi dengan kisah dalam Al-Quran..

    ReplyDelete
  2. MashaAllah...
    Hebat Allah Taala!

    ReplyDelete
  3. semoga Allah pelihara kita...

    ReplyDelete
  4. I don’t know If I said it already but …Cool site, love the info. I do a lot of research online on a daily basis and for the most part, people lack substance but, I just wanted to make a quick comment to say I’m glad I found your blog. Thanks

    Learn Quran online, Read tajweed Quran online, learning Quran online Koran

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum abg azhar...

    Apa kabar iman anta?

    Sobahul khair ( pagi yang baik? )


    Semoga Kita dapat sama2 mentaati perintah Allah
    dan RasulNYA Insya Allah


    Assalamualaikum


    Tuan2 semua byk doa Insya Allah


    Assalamualaikum

    ReplyDelete
  6. Norrid_Riddy,
    Masih dalam usaha.. walau kerap lupa..

    ibnsoleh,
    Benar..

    ziarah76,
    Amin..

    hainur hapis,
    w'salam.. tq.

    ReplyDelete
  7. Saya pun nak josh wat usaha mcm abg azhar,
    didik keluarga dgn sunnah

    saya dan abg azhar adlh sebaya

    tp fikir rsau abg azhar menyebabkan abg dpt kuar 4bulan ( tiap2 tahun ye)

    paling2 pun 40 hari mesti renew kan?


    moga saya juga dpt didik isteri dan anak2 nnt dgn sunnah Insya Allah


    moga Allah SWT beri kekuatan dan bagi mereka faham Insya Allah


    Amin...


    Assalamualaikum

    ReplyDelete
  8. Tahun 95, saya ada ronda disana, dari Medan, Aceh dan pusing keLake toba ikut jalan atas.. teringat bandar Aceh, bangunan dia konkrit dan lebih besar dari bandar Teluk Intan, tapi bila tengok gambar selepas Tsunami....yang Allah.. seram dibuatnya tengok seluruh bandar hancur hanya tinggal masjid..

    ReplyDelete
  9. Semoga saya, tuan dan seluruh ummat ikhlas dalam mentaati dan ikhlas dalam meninggalkan larangan....

    Saya sedar kadang2 ikhlas dalam taat senang... tapi ikhlas dalam meninggalkan larangan yang payah....

    Tinggalkan larangan banyak sebab takut polis lah..takut bini (hahaha)....

    Bila Allah dah nak TANGKAP kita...tak ada sapa boleh selamatkan.....

    ReplyDelete
  10. hainur hapis,
    Saya x josh.. biasa2 je.. Sapa pernah keluar ngan saya tau le..

    zarzh,
    Semasa penerbangan menaiki heli Nuri TUDM dari Banda Aceh ke Melabouh.. Mata ini diperlihatkan akan kebesaran Allah... Bukan satu, dua atau tiga masjid yang tegak utuh.. malahan puluhan masjid.. Dan aku sempat bersolat di sebuah masjid di Banda Aceh (bukan Baitulrahmah) yang kedudukannya kira-kira 500m dari pantai..

    Ahmad Al-Hadi,
    Aku selalu lupa walau mata ni dah tengok kebesaran Allah.. Cuma bila sekali-sekala diingatkan balik kisah Aceh.. hati jadi gerun semula..

    Semoga Allah x tangkap kita di akhirat..

    ReplyDelete
  11. mmmmm..

    sy ade cerita psl ape yg abg2 semua ni buat pd sorg kwn sy yg mana kebetulan tmpt keja dia tak de la jauh dr masjid sri petaling. sy harap2 sgt dia dpt g situ ikut cam ne abg2 semua buat......

    ReplyDelete
  12. ^inas^,
    Suruh dia datang Sabtu malam minggu dari Maghrib sampai 9.30 mlm..

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum ya akhi fillah.. :)

    Tahniah atas usaha yang dilakukan. Mudah-mudahn ALLAH jadikan kita semua asbab hidayah kepada umat.. mudah2an Allah menerima antum dan semua da'inya.. amin

    ReplyDelete
  14. Ahmad Kamil bin Muallah,
    Amin.. Terima kasih ya ustaz..

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum abg

    maulana hamid bayan mlm mggu lps ye

    ada record tak?

    ReplyDelete

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...