Friday, October 26, 2012

Raya Korban 2012

Alhamdulillah.. umat Islam hari ni suka bab korban Nabi Ibrahim a.s. sembelih anak.. tandanya, banyak lembu dikorbankan setiap tahun.. tapi korban² sebelum tu yang mana baginda telah tinggalkan anak bini untuk buat dakwah, umat belum brape paham dan belum brape suka.. malah ada umat yang menentang dan mengeji..

Agama kita adalah millah Nabi Ibrahim.. semoga Allah bagi kita paham..


raya haji tahun ni Jumaat 26/10/2012..
~ apakah esok masih ada? kata en lembu..
Keberkatan yang wujud di Mekah bukan kerana Mekah tu adalah Mekah, bahkan keberkatan, keamanan, penjagaan dan juga keselamatan yang wujud adalah hasil daripada pengorbanan Nabi Ibrahim a.s utk agama. Apabila pengorbanan yang sama dibuat oleh baginda Rasulullah SAW di Madinah, maka Madinah juga diberkati, dapat keamanan, keselamatan dan penjagaan sebagaimana yang wujud di Mekah Mukarramah..

Sekiranya hari ini pengorbanan yqng sama dibuat di mana² sahaja, maka segala keamanan, keberkatan, keselamatan dan penjagaan yang wujud di kedua² tempat ini akan juga wujud di tempat tersebut. Oleh itu kita harus usahakan kepada setiap muslim agar mereka ada kesediaan untuk buat pengorbanan utk agama..


korban lembu kat tempat aku dibuat pada Sabtu 27/10/2012..
~ mula 7.30 pagi.. 12tgh daging dah habis dibagi²kn..

Amalan haji adalah amalan pengorbanan. Dalam amal haji semuanya berbentuk ta'abbudi. Melakonkan kembali pengorbanan yang telah dibuat oleh Nabi Ibrahim a.s sekeluarga. Ummat ini dilatih untuk berkorban sebagaimana pengorbanan yang telah dibuat oleh Nabi Ibrahim a.s dan keluarga. Dalam keluarga Nabi Ibrahim a.s adanya org dewasa, anak kecil dan wanita. Ketiga2 golongan ini telah berkorban untuk agama maka Allah SWT buat keputusan hidayat untuk manusia seluruh alam..

Ini adalah satu pengajaran yg amat besar untuk ummat ini. Setiap ummat ini yang mengucap kalimah tayyibah hendaklah datang kepada latihan pengorbanan Ibrahimi dan pergi ke seluruh alam untuk sebarkan agama. Untuk ini semua kita hendaklah bangun dan bangkit berkorban..

Wallahua'lam..


bayan pada malam sabguzari Kuala Lumpur



No comments:

Post a Comment

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...

Testimoni Penyimpan Emas

Dikongsikan di sini beberapa testimoni para penyimpan emas. Semoga bermanfaat. Pengalaman penulis sendiri cagar emas untuk keluar bertabligh...