Friday, June 15, 2012

Cecara Nak Jaga Pompuan..

tanah yg perlu diberi air & baja..

Suatu tamsil atau misal.. bukan misai..

Orang lelaki kena jaga isteri (dan isteri² kalau banyak..), serta anak² pompuan macam pengembala kambing mengembala kambing.. Caranya adalah dengan;
  1. buat kandang.. kambing bubuh dalam kandang.. semua keperluan kambing seperti makan & minum diberi secukupnya dalam kandang sahaja.. kambing x yah pegi mana²..
  2. tambat kambing kat tiang/pokok dengan tali.. kambing dibenarkan untuk bergerak bebas setakat panjangnya tali sahaja.. x leh pegi jauh²..
  3. kalau kambing nak pegi jenjalan gak.. maka kambing perlu digembala oleh pengembala semasa bejalan.. pengembala x boleh leka masa mengembala kambing.. macam ni kambing boleh pegi jalan jauh².. 
AWAS!.. kalau pengembala x buat ketiga² ni, kambing akan ditangkap serigala semasa mencari makan atau ditangkap buaya semasa mencari air.. kambing ni makhluk yang lemah.. kesian dia kalau dibiarkan bebas melata..



*****

tapi xyah la sampai macam nih..

*bukan la maksud nota ni nak menyamakan orang pompuan dengan kambing.. tapi orang pompuan cuba la bau² badan tu.. ada bau kambing ke x.. kalau xde, xpe la..

**pada zaman fitnah ni, membiarkan orang pompuan bergerak tanpa mahram adalah satu bahaya yang sangat besar.. hidup moden tak bermakna kita boleh melanggar hukum² dalam syariah.. keharusan yang diberi oleh ulama untuk kebebasan pompuan harus kita tepati syarat²nya..

***kadang² hati kita tahu kita buat benda tak betul.. tapi nafsu kita menafikan..

ada ulama kata;
"kalau org lelaki x hidupkan bacaan hadis dalam rumah,
maka anggaplah dia xde fikir akhirat utk keluarganya.."

Wallahua'lam..



19 comments:

  1. nice sharing, sukelah

    teruskan perjuangan

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. huhuhu.....nice bro....lepas nie azam nak wat taklim kat umah....nak bawa mak n adik perempuan ke taklim masturoh.....iradah karo...

    ReplyDelete
  4. boleh share tak Ustaz....

    ReplyDelete
  5. iyelah.. betul jugak tu tuan...

    tapi untuk melaksanakan, bukan calang2.. mujahadah jugak rasanya..

    (",)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mujahadah nak buat.. lebih mujahadah kalau x buat..

      Delete
  6. Suka tengok janggut n senyum kambing. Kat Ghana ada org dokong kambing x?

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum...betul la tu..setuju....dan penting jg, lelaki jangan jadi serigala......

    ReplyDelete
    Replies
    1. eeeeeee... jadi muka cute cam 'singa' takpe........sunnah

      Delete
  8. yg banyak kena ngan musang berjanggut... ayat2 tahajud perh... mengembek kambing betina ngikut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. musang berjanggut cerita p ramlee..

      Delete

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...