Wednesday, July 13, 2011

Geng Bas Sekolah



Al-Imam Yusuf al-Qardhawi berkata: Barangkali ada perasaan ingin bertanya dan menjadi perbincangan oleh sebilangan orang: bagaimana mungkin dapat diwujudkan suatu kebaikan, kasih-sayang dan pergaulan yang harmonis dengan golongan ghairul Islam, padahal al-Quran sendiri dengan tegas melarang berkasih-sayang dan bersahabat dengan orang-orang kafir, sebagaimana dinyatakan:

Hai orang-orang yang beriman! Jangan kamu menjadikan orang Yahudi dan Nasrani sebagai ketua, sebahagian terhadap sebahagiannya. Barangsiapa menjadikan mereka sebagai ketua, maka dia itu tergolong mereka, sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang zalim. Maka kamu melihat orang-orang yang dalam hatinya itu ada penyakit, cepat-cepat pergi kepada mereka. (al-Maidah: 51-52)

Jawabnya: bahawa ayat-ayat ini tidak mutlak, tidak mengenai setiap Yahudi dan Nasrani atau kafir. Kalau difahami demikian, niscaya akan terdapat pertentangan antara ayat-ayat tersebut dengan nas-nas lainnya yang mengundang supaya dijalin saling pengertian dengan baik dengan panganut agama lain. Ditambah lagi dengan keharusan berkawin dengan ahli kitab dengan penegasan ayat-ayat alQuran yang antara lain berbunyi sebagai berikut:

Allah menjadikan di antara kamu (suami-isteri) cinta dan kasih-sayang. (ar-Rum: 21)

Dan khusus tentang Nasrani Allah mengatakan:

Sungguh kamu akan menjumpai dari antara orang kafir yang lebih dekat cintanya kepada orang-orang mu'min, iaitu orang-orang yang mengatakan: kami adalah orang-orang Nasrani. (al-Maidah: 83)

Dengan demikian, maka ayat-ayat al-Maidah: 51-52 di atas ditujukan untuk orang-orang yang menentang Islam dan yang memerangi kaum muslimin. Oleh kerana itu tidak halal seorang muslim memberi bantuan dan saling bantu-membantu dengan mereka. Inilah yang dimaksud dengan muwalat (bersahabat, mengangkat orang kafir sebagai ketua). Dan dilarangnya pula kaum muslimin menjadikan mereka ini sebagai sahabat karib sehingga dengannya mereka dapat mengetahui rahsia-rahsia kita dan menjadikan mereka sebagai kawan yang bertugas sebagai pengintip yang dibiayai oleh mereka dan agamanya. Terhadap mereka ini al-Quran dengan tegas menyatakan:

Hai orang-orang yang beriman! Jangan kamu menjadikan sahabat karib orang-orang selain golonganmu, mereka itu tidak mahu menolong kamu dari kecelakaan, mereka itu senang kalau kamu susah; sungguh telah nampak kebencian dari mulut-mulut mereka, sedang apa yang tersembunyi dalam hati mereka lebih besar. Sungguh kami telah menerangkan kepadamu ayat-ayat kami kalau kamu mahu berfikir. Kamu ini adalah orang-orang yang kasih kepada mereka, tetapi mereka tidak mahu kasih kepadamu. (ali-Imran: 118-119)

Ayat ini menjelaskan kepada kita tentang sifat-sifat mereka kepada kita, bahawa mereka itu menyembunyikan permusuhan dan kebenciannya kepada kaum muslimin dan telah dinyatakan dalam lidah mereka. Dan firmanNya pula:

Engkau tidak dapati orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhir itu menunjukkan kecintaannya kepada orang-orang yang menentang Allah dan RasuINya, sekalipun mereka itu ayah-ayahnya sendiri, anak-anaknya sendiri, saudara-saudaranya sendiri dan keluarganya sendiri. (al-Mujadalah: 22)

Orang yang menentang Allah dan Rasul tidak sekadar kerana kufur tetapi justru kerana mereka memusuhi Islam dan kaum muslimin. Dan firman Allah:

Hai orang-orang yang beriman! Jangan kamu jadikan musuhku dan musuhmu sebagai ketua, kamu tampakkan kepada mereka rasa cinta, padahal mereka telah kufur terhadap kebenaran yang datang kepadamu, mereka akan mengusir Rasul dan kamu juga, lantaran kamu beriman kepada Allah sebagai Tuhanmu. (al-Mumtahinah: 1)


Ayat ini diturunkan berkenaan dengan masalah persahabatan dengan orang-orang musyrik Makkah yang pada waktu itu mereka memerangi Allah dan Rasul, dan mengusir orang-orang Islam dari Makkah justru kerana mereka mengatakan kami beriman kepada Allah. Orang-orang seperti ini tidak boleh kita ajak bersahabat. Walaupun demikian, al-Quran tidak menafikan harapan kebaikan kepada mereka, dan tidak pula mengatakan sikap putus harap. Bahkan al-Quran memberikan suatu harapan kiranya dapat merubah sikap mereka itu dan menjernihkan hati mereka. Untuk itu dalam surah itu juga al-Quran mengatakan:

Barangkali Allah akan menjadikan antara kamu dan antara orang-orang yang kamu musuhi itu perasaan cinta, sedang Allah Maha Kuasa, dan Allah pun Maha Pengampun dan Belas-kasih. (al-Mumtahinah: 7)

Peringatan al-Quran ini sudah cukup untuk mengelakkan ketegangan dan berkobarnya api permusuhan. Sebagaimana disebutkan dalam salah satu hadis yang berbunyi sebagai berikut: "Bencilah kamu kepada musuhmu itu sekadarnya saja, agar satu saat dia akan mencintaimu." (Riwayat Tarmizi dan Baihaqi) [38]

Lebih keras lagi haramnya berkawan dengan musuh, apabila mereka itu orang-orang kuat, berkeyakinan dan menakutkan, sehingga kerananya orang-orang munafik dan yang sakit hati berusaha untuk berkawan dengan mereka dan mengangkatnya sebagai kawan pelindung untuk memperkuat barisannya, dengan suatu harapan akan sangat berguna di hari esok, untuk itulah, maka Allah berfirman:

Maka kamu akan melihat orang-orang yang dalam hatinya ada penyakit, pergi dengan cepat-cepat kepada mereka sambil berkata: kami takut akan mendapat kecelakaan, tetapi mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan atau suatu urusan dari sisiNya, sehingga dengan demikian mereka akan menyesali apa-apa yang mereka rahasia akan dalam hati-hati mereka itu. (al-Maidah: 52)

Beritahulah orang-orang munafik itu, bahawa mereka akan mendapat siksaan yang pedih, iaitu orang-orang yang menjadikan orang-orang kafir sebagai ketua, bukan kepada orang-orang mu'min. Apakah mereka mengharapkan kejayaan dari sisi mereka? Sesungguhnya kejayaan adalah milik Allah seluruhnya. (an-Nisa': 138-139)

(Kitab Halal dan Haram; bab bersahabat dengan bukan Islam;
oleh Al-Imam Yusuf al-Qardhawi)

wAllahua'lam....

jangan sampai kita dicatur oleh pencatur ini






9 comments:

  1. terbaekkkkkkkkkkkk..BERSIH lg murni :)

    ReplyDelete
  2. Salam'alaykum wbt... Nak share dekat blog ana boleh? Nak update takda idea.. Tapi artikel ni menarik untuk dikongsi dengan org di luar sana. =D

    ReplyDelete
  3. syuk;
    bersih lagi suci.. gunakan tanpa was²..

    Nad Izza;
    w'salam.. apa² yg ada kat blog ni boleh di share kecuali penulis blog.. harap maklum..

    ReplyDelete
  4. 2 pencatur yg ganaz dan brutal

    ReplyDelete
  5. Rasulullah saw ada melarang kita dari membuat hubungan dgn org bukan islam tanpa keperluan...rujuk kitab Fadhilat Sedeqah karangan Sheihkul Muhaddithin Muhammad Zakariya rah....

    *AGAMA YG HAQ TIDAK AKAN TERTEGAK DGN MENGGUNAKAN JALAN ORGx2 BATIL!!!!

    ReplyDelete
  6. pencatur 2 org...yg merah aku rasa = syaitan...tp yg hitam tu = ????

    ReplyDelete
  7. Jika ada bayan-bayan dari orang tua-tua kita, anta muat turunlah dalam blog anta, dan permudahkan untuk orang lain naik turun dalam blog mereka, jazakallah

    ReplyDelete
  8. tn hj musa;
    dengar / download byn di sini..
    http://www.4shared.com/u/LedAJtf4/azharjaafar.html

    ReplyDelete
  9. Tuan azhar jazakallah, moga allah memberi anta banyak ganjaran dan permudahkan usaha anta dunia dan akhirat

    ReplyDelete

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...

Testimoni Penyimpan Emas

Dikongsikan di sini beberapa testimoni para penyimpan emas. Semoga bermanfaat. Pengalaman penulis sendiri cagar emas untuk keluar bertabligh...