Tuesday, August 12, 2008

Bas Mini


Lepas lahir sampai umur 5 tahun aku tinggal kat Greenwood, Gombak. Aku ingat lagi masa aku 4 - 5 tahun, mak bawak aku sekali sekala pergi KL naik bas mini no 14. Masa tu bas warna merah. Favourite aku duduk kat single sit belah depan sekali.


Lepas tu pindah ke Kepong. Bermulalah kenangan aku bersama bas mini no 31. Mula-mula bas warna hijau, lepas tu warna pink. Tanya bini aku dia tahu la... Rahsia beb.

Masa sekolah rendah memang aku tak naik bas mini hari-hari sebab ada bas sekolah. Tapi seingat aku ada 2 kali aku balik naik bas mini sebab dah ketinggalan bas sekolah. Masa tu sekolah rendah kat jalan Ipoh.


Masa sekolah menangah kat VI, pergi naik kereta dengan abah, balik naik bas panjang. Sekali sekala naik bas mini.

Tahun 1991. Aku start kerja kat Kwong Yik Finance kat Ampang Park. Masa tu la bermula era pergi balik kerja naik bas mini. Dua kali bas. Dari Kepong turun kat Lebuh Ampang. Dari Lebuh Ampang ke Ampang Park.

Kalau ada konsert kat KL ke, tengok bola kat Stadium Merdeka ke, jalan-jalan kat pasar Tengku Abd Rahman ke, Central Market ke, Pertama ke, pergi snooker ke... mesti naik bas mini. Best sebab kecoh. Dating ngan bini pun dalam bas mini. Bini aku tinggal setaman dengan aku. Dia kerja kat area Central Market. Abang ipar aku driver bas mini 31. Tu yang tak leh cerita.


Sekarang, semua tu tinggal kenangan. Masa dah berlalu. Anak-anak dah berderet. Alhamdulillah masih diberi peluang hidup dan tahu maksud dihantar kat atas bumi ni. Kalau tak, masa berlalu, berlalu, berlalu dan hampeh.. Sia-sia belaka.

Hidup mesti diteruskan. Maksud mesti dicapai. Masa makin pendek...



2 comments:

  1. dating dalam bas mini huhuhu... sungguh rock rasanya ye?

    ReplyDelete
  2. Rock???

    Aku mengalami beberapa era dalam rock ni. Mula-mula rock melayu. Lepas tu Metallica dan seangkatannya. Lepas tu Sepultura dan yang sewaktu dengannya.

    Kemudian tu member aku bagi dengar Nirvana. Mula-mula macam nak muntah... Lepas tu ok pulak.

    ReplyDelete

komen pembaca sangat aku hargai.. makasey...

Testimoni Penyimpan Emas

Dikongsikan di sini beberapa testimoni para penyimpan emas. Semoga bermanfaat. Pengalaman penulis sendiri cagar emas untuk keluar bertabligh...