Thursday, June 30, 2011

Usah Memandai vs Tak Salah (sekomen komen pengkomen)

Nak share dengan korang komen tuan zarch dalam entri sebelum ni;

Dakwah tu makna dia mengajak dan sesiapa yang melakukan usaha mengajak insan lain mahupun diri kepada Allah dengan apa cara pun, maknanya dia berdakwah.

Cuma dakwah yang telah jelas diterima sebagai pintu hidayat dan telah menjadi asbab hidayat billion insan sesejak Rasulullah s.a.w adalah cara yang dibawa oleh rasulullah s.a.w dan diikuti oleh para sahaba/sahabi.

Sebagaimana misalnya, suatu cara asli menanam pokok yang telah jelas menghasilkan buah-buahan dan buah-buahan itu baik-baik belaka disamping pokok tersebut panjang usianya dibandingkan dengan suatu cara baru lain yang belum pasti samada menghasilkan buah-buahan atau tidak, kemungkinan buahan-buahan tersebut tidak berkhasiat mahupun pokok tersebut singkat usianya. Dimana jelas tentulah cara asli itu adalah terbaik.

Umat ini umat dakwah dan Tabligh adalah usaha seluruh umat. Hari tu, ada dengar pesanan seorang karkun antik, jangan kita kecilkan usaha-usaha pihak-pihak lain kearah kebaikan, hanya-sanya tetaplah kita berusaha cara mengikut Nabi dan sahaba dengan mengorbankan diri-masa dan harta dan dengan cara basitah mahupun basirah.

Wallahuallam...



aku & zarch



Usah Memandai vs Tak Salah

'Usah memandai'

KUALA LUMPUR: “Tidak pernah wujud dakwah menerusi lagu. Kalau kita boleh berdakwah dengan hanya menyanyi, sudah tentu Rasulullah s.a.w melaksanakannya terlebih dulu,” kata vokalis kumpulan E.Y.E, Izam mengenai segelintir penyanyi nasyid yang sering menggunakan kenyataan mereka berdakwah menerusi lagu ketuhanan.

Izam atau nama sebenar, Mohd Izam Mohd Arshad, 43, berkata ada dua hak yang perlu dilakukan pendakwah iaitu berjumpa orang ramai dari rumah ke rumah mengajak melakukan ibadat dan kebaikan serta berdoa kebaikan pada sepertiga malam menerusi solat tahajud.

“Kemudian ia menjadi hak Allah untuk memberi hidayah, itu usaha dakwah tetapi saya dapati ada penyanyi yang mengatakan dia berdakwah melalui lagu dan ada yang mengeluarkan kenyataan menghina selepas meninggalkan dunia hiburan.

“Saya tidak pernah tinggal dunia hiburan dan masih menyanyi tetapi bukan lagi lagu bertemakan percintaan sesama manusia sebaliknya cinta hamba kepada Allah bagaimanapun ia bukan dakwah. Saya membuat album sebab saya seorang penyanyi dan saya berdakwah mengikut apa yang dilaksanakan Rasulullah iaitu berjumpa orang ramai,” katanya yang menyertai tabligh sejak enam tahun lalu.

Menurutnya, untuk menarik orang kepada kebaikan memerlukan seorang pendakwah menggunakan pendekatan berlembut dengan menceritakan ganjaran Allah kepada hamba mengikut semua perintah dan meninggalkan larangan-Nya.

“Tapi saya lihat ada artis yang sekarang ini menjadi pendakwah terus mengeluarkan kenyataan keras dan menghentam, perkara ini menyebabkan orang semakin jauh. Berdakwah kepada orang dilahirkan Islam tetapi tidak menurut ajarannya sangat sukar kerana mereka mempunyai ilmu tetapi lemah iman.

“Kita tidak boleh terus menghukum dengan menceritakan ancaman dan balasan buruk daripada Allah sebaliknya yakinkan orang Allah Maha Pengampun serta Maha Pengasih. Bila iman mereka meningkat baru kita ceritakan sedikit demi sedikit ancaman jika melakukan perkara mungkar.

- Harian Metro 28 Jun 2011


'Tak salah'

KUALA LUMPUR: “Itu kaedah dakwah digunakannya tetapi dia tidak boleh berkata pendekatan orang lain salah,” kata penyanyi nasyid, pengacara dan komposer, Hafiz Hamidun berhubung kenyataan vokalis kumpulan E.Y.E tidak pernah wujud cara berdakwah menerusi lagu.

Hafiz berkata, kaedah dakwah tidak boleh disempitkan dengan cara berjumpa orang ramai dari rumah ke rumah semata-mata sebaliknya ia boleh diperkembangkan terutama di zaman teknologi.

“Rasulullah s.a.w bersabda, sampaikan dariku walaupun satu ayat. Jadi apa salahnya menggunakan kaedah bersesuaian dengan perkembangan zaman dan muzik serta lagu boleh menjadi satu pendekatan berdakwah.

“Menerusi lagu, pendengar boleh mengetahui perjalanan hidup Rasulullah, rukun iman dan rukun Islam, malah ia boleh didengar berulang kali. Dakwah melalui nasyid nampak kecil tetapi kesan sebenar lebih besar,” katanya yang dihubungi semalam.

Harian Metro semalam melaporkan vokalis E.Y.E, Mohd Izam Mohd Arshad yang menyertai kumpulan tabligh sejak enam tahun lalu menyifatkan lagu walaupun berkonsepkan ketuhanan tidak boleh disifatkan dakwah.

Menurutnya, jika boleh berdakwah dengan hanya menyanyi, sudah tentu Rasulullah s.a.w melaksanakannya terlebih dulu.

Mohd Izam berkata, ada dua hak yang perlu dilakukan pendakwah iaitu berjumpa orang ramai dari rumah ke rumah mengajak melakukan ibadat dan kebaikan serta berdoa kebaikan pada sepertiga malam menerusi solat tahajud manakala ketentuan seseorang itu mendapat hidayah menjadi hak Allah.

Hafiz berkata, dakwah boleh dilaksanakan dari rumah ke rumah tetapi ia memerlukan masa, kos serta penerimaan orang ramai.

“Di zaman sekarang pelbagai pendekatan boleh digunakan, kalau bukan menerusi muzik, dakwah boleh dilakukan di kaca televisyen.

“Jadi kita janganlah membuat tafsiran sempit mengenai dakwah hanya kerana cara berbeza yang penting matlamat kita memberi nasihat dan kebaikan kepada orang ramai,” katanya.

- Harian Metro 29 Jun 2011

-tamat -

*camne pun aku setuju dengan 'Jangan Memandai' dan kesian dengan "Tak Salah'..



Thursday, June 23, 2011

Beberapa Iklan


bukan iklan sabun atau iklan minyak masak.. tapi iklan yang jauh lebih penting dari semua tu.. iklan yang mana kalau dapat diamalkan, insyaAllah boleh jadi asbab keselamatan dunia akhirat kepada korang dan umat..

Iklan Pertama
Keluar 40 hari di tempat² orang asli di seluruh Malaysia bermula dari sebelum ramadhan hingga berhari raya bersama mereka. Sesiapa yang ingin surat sokongan cuti dari JAKIM, perlu email ke wan_said@mot.gov.my DENGAN SEGERA butir² berikut ;
  • nama & no k/p
  • jawatan, alamat pejabat, no tel & no faks
  • nama majikan, jawatan, alamat pejabat, no tel & no faks
Kepada sesiapa yang ada kenderaan pacuan 4 roda adalah sangat² di harap dapat bersama dengan jemaah 40 hari ini. Sesiapa yang ingin meminjamkan atau menyewa kenderaan tersebut bagi kegunaan jemaah juga dialu²kan dengan paluan kompang.
*yang nak keluar 10 hari akhir Ramadhan di tempat orang asli juga boleh mendapatkan surat ni..

kalau tayar gadang cam ni, x yah la..

Iklan Kedua
Majlis Khatam Bukhari dan Penyampaian Ijazah Sanad kali ke 9, di Dewan Pelajar Madrasah Miftahul 'Ulum Masjid Jame' Sri Petaling pada Sabtu, 25/06/11 jam 9 pagi hingga tengahari. Majlis terbuka kepada umum.
*http://musp.masjidsp.com/index.php

Iklan Ketiga
Jur (perhimpunan) untuk semua rakan seusaha di Kuala Lumpur/Selangor pada hari Rabu 29/06/2011, dari jam 6 ptg hingga lewat Isyak di Masjid Jame' Sri Petaling. Jur ini akan dikendalikan oleh Maulana Syamim dari Nizamudin dan ahli jemaahnya.


Iklan Keempat
Jur (perhimpunan) untuk ulama / alim / ustaz (yang pernah keluar atau belum pernah keluar) pada hari Khamis 30/06/2011, bermula dari 6 ptg hingga lewat Isyak di Masjid Jame' Sri Petaling. Juga dikendalikan oleh Maulana Syamim.Sesiapa yang ingin bawa ulama, perlu ikram mereka sehingga majlis selesai.
*kalau menteri/orang kaya boleh ikram.. x kan ulama x boleh ikram..

Iklan Kelima
Jur masturat Kuala Lumpur/Selangor bagi yang pernah keluar 10 hari ke atas, di bangunan baru madrasah Masjid Jame' Sri Petaling pada 03/07/2011, dari jam 9.30 pagi hingga 12.30 tengahari. Anak² tidak dibenarkan dibawa bersama kerana akan mengganggu program.
*Anak di dalam kandungan adalah dibenarkan contohnya seperti isteri aku..

Sekian..



Tuesday, June 21, 2011

Siri Wajib Tonton & Wajib Lakon

Selagi hidup insyaAllah kita akan berpeluang menonton beberapa siri kematian.. siri² ni semua akan berakhir untuk tontonan kita bila kita sendiri yang menjadi pelakon utamanya..

jalan bahagia atau jalan duka?

Kakak ipar aku (kakak kpd isteri), tlh meninggal dunia 9.40mlm kelmarin
(19/06/2011) di hospital selayang kerana kanser. Alhamdulillah jenazah telah selamat dikebumikan semalam (20/06/2011) di tanah perkuburan Tmn Ehsan, Kepong.

Allahyarham meninggal pada usia 42 tahun dan meninggalkan suami tercinta beserta 4 orang anak yg berusia 12 hingga 20 tahun. Nampaknya isteri aku dah kena ambik tanggungjawab tambahan 4 orang anak lagi sebab hubungan keluarga yang rapat dan kedudukan rumah yang berhampiran.

Al kisahnya.. Allahyarham juga di antara orang yang 'merekemen' aku pada isteri aku dulu.. Suami Allahyarham adalah senior aku masa kerja kat bank dan bla.. bla.. bla..

Sama² kita mensedekahkan fatihah & ayat² al quran kpd Allahyarham.. al Fatihah..

mati adalah pasti.. hidup insyaAllah..



Monday, June 13, 2011

Berbulu Dada




bukan aku..
*tambahan pd 14 Jun @ 4.30ptg;


    • Mohd Shahrizan baru2 ni ada perhimpunan ulamak di madrasah tn. guru hj Ibrahim bongek..+-30 ulamak dari N9 telah datang..mereka semua amat menyokong dengan dakwah yang telah diusahakan di malaysia.. mereka akan mendoakan agar usaha ini akan di amkan seluruh alam..jadi kita tak yah risau dengan ulamak2 suk yang band jemaah.. jzk




Tuesday, June 07, 2011

Susu Kambing Punya Cerita

Baru² ni aku terasa nak minum susu kambing la pulak (bukan nak jadi kambing).. biasa dengar orang kata minuman susu cara sunnah adalah susu kambing.. jadi aku search kat internet pasal khasiat susu kambing dan jumpa artikel nih..

kambing buzurko..

***********

Salah satu bahan yang terdapat dalam darah yang menjadi punca kepada penyakit darah tinggi dan obesiti ialah kolestrol daripada sumber seperti berikut;

* Kolestrol daripada minyak tumbuhan seperti minyak sawit, minyak bunga matahari, minyak soya, minyak jagung dan sebagainya (kecuali minyak zaitun).
* Kolestrol daging lembu dan ayam.
* Kolestrol tepu daripada makanan laut (kecuali ikan) iaitu sotong, udang, ketam, kerang, siput.
* Kolestrol tepu daripada organ dalaman haiwan seperti hati, limpa, perut, usus, dan organ-organ lain seperti telinga, lidah, mata, dan sebagainya.
* Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh kolestrol tumbuhan seperti keropok lekor, tauhu goreng, taugeh goreng, telur goreng (bahagian kuning telurnya) dan sebagainya.
* Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti oleh sodium (garam pengawit) seperti daging burger atau daging di restoran makanan segera.
* Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti Vitamin C seperti daging yang diperah limau atau mengambil herba chitosan (herba slimming) atau kuah laksa yang diperah limau atau amalan meminum jus oren setelah mengambil makanan tinggi protein.
* Ikatan kolestrol yang terjadi daripada protein yang disaluti karbon seperti ikan bakar, sate atau daging panggang.
* Daging kambing tidak memiliki protein yang tinggi, oleh itu ia terkecuali daripada membentuk sebarang ikatan kolestrol akibat amalan pemakanan seperti yang dinyatakan di atas. Lalu, ia sangat baik sebagai pengurai kolesterol.
* Ikatan kolestrol tepu boleh dicegah sekiranya terdapat Omega 3 di dalam darah, tetapi Omega 3 tidak mampu mengurai kolestrol yang telah terbentuk. Hanya ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol lembut) sahaja yang boleh menguraikan ikatan hidrogen dan karbon (kolestrol kasar). Oleh itu, kolestrol yang terbentuk dalam badan tidak boleh diurai dengan sebarang bahan melainkan ia hanya boleh diurai dengan kolestrol kambing sahaja. kerana hanya kambing yang mempunyai kolesterol tetapi kolesterolnya adalah kolesterol pengurai.

Vitamin C dan chitosan yang digunakan untuk menyelaputi protein akan mengakibatkan pembentukan kolestrol yang lebih bahaya sekiranya ia diserap oleh darah. Kandungan kolestrol tepu jenis ini sekiranya terdapat banyak dalam darah akan mengakibatkan masalah jantung. Uraikanlah kolesterol itu dengan kolestrol kambing.

Sodium(sejenis garam) yang digunakan untuk mengawit daging serta untuk menyedapkan rasa daging akan membentuk kolestrol tepu yang halus. Biasanya kaedah ini digunakan untuk membuat daging bUrger. Selain itu memakan makanan yang tinggi protein yang dicampurkan dengan perasa makanan seperti Mono Sodium Glitumat (MSG) juga akan membentuk kolestrol tepu yang sangat halus. Ia boleh dipam naik ke bahagian otak dan sekiranya tersekat, ia akan menyebabkan strok.

Pencegah Penyakit Darah Tinggi Dan Obesiti
Kolestrol kambing boleh menguraikan kolestrol dalam darah punca kepada penyakit darah tinggi. Kolestrol kambing yang menguraikan darah yang tercemar dengan kolestrol tepu akan menyebabkan isipadu darah meningkat. Pesakit darah tinggi yang mengambil daging kambing akan mengalami gejala penguraian akibat peningkatan isipadu darah seperti pening.

Walaupun daging kambing bertindak sebagai pengurai protein yang terbaik, tetapi pesakit darah tinggi yang tidak tahan dengan kesan pembongkaran penguraian ini dinasihatkan agar tidak mengambil daging kambing sebagai terapi. Tetapi bagi mereka yang tidak mengalami masalah tekanan darah tinggi dinasihatkan agar mengamalkan pemakanan daging kambing untuk mengelakkan penyakit darah tinggi.

Kolestrol yang gagal dicerna oleh hati akan disimpan dalam bentuk lemak di bawah permukaan kulit. Dalam jumlah yang banyak ia akan menyebabkan masalah obesiti (kegemukan). Pesakit obesiti yang mengambil daging kambing akan mengalami masalah tekanan darah yang tidak stabil dan turut mengalami pening kepala akibat kesan pembongkaran kolestrol tepu oleh kolestrol kambing. Selain itu, daging kambing akan membakar lemak yang berlebihan dalam badan. Kesan pembakaran lemak akan mengakibatkan gejala pembongkaran seperti panas badan, berpeluh dan telinga berdengung.

Namun, apabila diteruskan terapi kambing ini sehingga menjadi resonan, kita bukan sahaja sembuh malah karektor menjadi positif kembali kesan pembongkaran asid urik dan angin dari darah dan tubuh.

Mencantikkan Kulit
Dalam daging kambing turut terdapat Vitamin C semulajadi yang tidak teroksida. Vitamin C tidak teroksida amat penting untuk pembinaan dan ketahanan sel kulit. Vitamin C yang tidak teroksida akan menyeimbangkan dan mengurangkan bebanan fungsi hempedu dan mencantikkan kulit.

Pengambilan protein tinggi yang berlebihan akan menyebabkan ia tersimpan di bahagian bawah kulit akan mudah teroksida dan bertindak balas dengan sel kulit untuk membentuk tenaga. Proses ini akan menyebabkan kulit kelihatan hangus dan gelap sekiranya berjemur di bawah sinaran matahari. Vitamin C daripada daging kambing akan memberi lebih ketahanan terhadap kulit daripada bertindak balas terhadap protein yang terkena cahaya matahari.

Mengamalkan memakan daging kambing adalah salah satu cara semula jadi untuk mendapatkan kulit yang putih dan cantik.

Meningkatkan Rasa Kasih Sayang Dan Kegembiraan
Sistem darah berkaitan dengan kawasan Thalamus . Thalamus berfungsi menjaga kasih sayang. Sistem darah yang sihat dan kuat akan memastikan bahagian Thalamus juga kuat dan membantu mewujudkan perasaan kasih sayang.

Jantung yang menerima kolestrol daging kambing akan lebih lembut dan lancar pergerakannya. Jantung yang lembut akan mewujudkan perasaan yang gembira. Jantung yang lancar pergerakannya akan mudah tersentuh dan terpesona dengan sesuatu yang mengusik perasaannya. Oleh itu ia akan membahagiakan dan mewujudkan perasaan kecintaan.

Mereka yang mengamalkan memakan daging kambing dan minum susu kambing, akan merasa tenang dan gembira dan mudah merasa getaran kasih sayang. Sekiranya anda menghadapi masalah sukar merasai nikmat kasih sayang dan getaran kecintaan, silalah amalkan memakan daging kambing.

Sumber Penjanaan EQ (Emotional Quotient)
Selain kolestrol pengurai dan Vitamin C, kambing juga mempunyai mineral ringan yang amat baik untuk pembentukan sel hati, merangsang rembesan hormon daripada Kelenjar Pineal, Kelenjar Pitutary, Hati, Hempedu, Pankreas, Kelenjar Adrenal serta hormon pembiakkan ovari dan testis.

Tindak balas logam ringan terhadap keseimbangan hormon dalam badan akan membantu meningkatkan tahap kematangan dan penghayatan seseorang. Mengamalkan memakan daging dan meminum susu kambing akan menjadikan pemikiran bertambah pantas, tajam dan tahap ingatan meningkat. Ketika itu penghayatan dan kematangan akan terbentuk dengan mantap atau disebut emotional quotient EQ.

Sekiranya anda mahu anak-anak menjadi bijak insyaAllah, amalkanlah memakan daging kambing atau meminum susu kambing.

Antibiotik Semulajadi
Semua haiwan mengeluarkan peluh yang berbau. Bau ini sebenarnya ialah hormon yang betindak sebagai antibiotik untuk mencegah penyakit. Daging kambing tidak rosak walaupun tidak disimpan dalam peti sejuk kerana penghasilan hormon ini. Mengamalkan memakan daging kambing dapat menguatkan antibiotik semula jadi tubuh. Mereka yang kerap memakan daging kambing akan terhindar daripada penyakit berjangkitan seperti demam dan selsema.

Pengembala kambing tidak akan berbau badannya terutama di bahagian ketiak jika kerap berada di kandang kambing. Mereka yang mengalami masalah ketiak hangit boleh merawat penyakit tersebut dengan mencuba mengembala kambing.

Pengaruh Karektor
Setiap makanan yang kita makan tidak kira sama ada daging atau tumbuhan akan mempengaruhi karektor kerana di dalam makanan yang bersifat organik tersebut turut terdapat DNA dan RNA yang bersenyawa dengan sel tubuh badan kita untuk memberikan sesuatu manfaat dengan cara memindahkan maklumat diri kepada pemakannya.

Makanan dalam bentuk sayuran akan mempengaruhi sifat enzim manakala makanan dalam bentuk daging akan mempengaruhi sifat karektor organ. Contohnya cendawan yang bersifat parasit, bertindak menyerap tenaga yang tidak baik daripada badan seperti tenaga kanser. Tetapi mengambilan cendawan yang berlebihan akan menyebabkan badan menjadi letih kerana kita kehilangan tenaga.

Contoh haiwan pula, misalnya sotong suka mengkaji dan mencuba perkara baru. Di dalam laut sotong bersifat suka mencuba dan kekuatan ingin tahu yang tinggi walaupun memahami ia seuatu yang mudarat. Mereka yang mengamalkan memakan sotong dalam jumlah yang banyak akan bersifat kuat ingin mencuba sesuatu yang tidak pernah dilakukan walaupun mengetahui ia bahaya. Contoh percubaan bahaya sotong ialah gemar meneroka atau masuk ke tempat baru, suka memakan umpan candat secara beramai-ramai.

Contoh ayam ialah haiwan ini terlalu kuat cemburu, mengamalkan memakan daging ayam dengan kerap akan menjadikan diri kuat cemburu yang melulu. Daging khinzir pula adalah sebaliknya iaitu tidak tahu rasa cemburu atau malu. Pesakit diabitis atau kencing manis yang mengambil insulin (semua insulin berasal daripada insulin khinzir) sudah tidak ada rasa cemburu lagi, sedangkan ketika peringkat awal menghidap penyakit diabitis, tahap cemburunya amat melampau.

Karektor Kambing
Kambing mempunyai karektor seperti berikut;

1. Tegas.
2. Berpendirian.
3. Matang.
4. Berani kerana benar, berani menegakkan keadilan dan kebenaran.
5. Memahami arahan.
6. Gembira dan tahap kecintaan yang tinggi.
7. Tinggi EQ (emotional quotient).
8. Kadar instinct, intuisi, naluri dan gerak rasa yang tinggi.
9. Tersenyum.

Ketegasan kambing dapat dilihat dengan membuat percubaan menarik dan menolaknya. Contohnya kambing yang diikat lehernya dengan tali, apabila ditarik dia akan tegap dan mengundur untuk melawan tarikkan. Jika kita menolak badannya ke belakang, dia akan melawan dan seperti hendak mara ke hadapan. Jika kita berada di sisinya, cuba tolak ke tepi sebelah sana, dia akan rapat ke kita. Jika kita tarik ke arah kita, dia akan menjauhkan kita. Maksudnya apabila kambing berdiri, dia berdiri dengan tegap dan tegas.

Kambing hanya akan bergerak jika diberi arahan dengan ikhlas. Kita boleh arahkan kambing masuk atau keluar kandang, balik ke kandang, jangan makan pokok bunga atau tanaman orang lain, jangan merayau jauh-jauh dan sebagainya. Arahan perlulah berserta dengan hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang, insyaAllah memelihara kambing amatlah menyeronokkan.

Dakwaan yang menyatakan mengembala kambing menguji kesabaran atau mendidik supaya menjadi seorang yang penyabar rasanya kurang tepat. Kenyataan yang tepat ialah mengembala kambing akan meningkatkan rasa kecintaan, kegembiraan, kepuasan dan penghayatan yang tinggi di samping menjana EQ yang tinggi. Pengalaman sebenar hanya dapat dirasai jika kita mengembala kambing itu sendiri.

Rahsia Janggut Dan Senyuman
Semua kambing berjanggut dan sentiasa tersenyum. Janggut mempunayi banyak rahsia. Salah satunya ialah janggut menyimpan rahsia persahabatan. Bermaksud, mereka yang berjanggut mempunyai kesetiaan dalam persahabatan yang tulus dan ikhlas, bersatu dan bekerjasama dalam kumpulan serta tidak mengkhianati sahabat.

Senyuman ialah rahsia konduktor (dalam bentuk gelombang visual boleh lihat) yang akan mengalirkan kalam hati melalui rasa kasih sayang. Aliran rasa kasih sayang ini akan melancarkan pematuhan gerakan tenaga dalam falsafah Hukum Keseimbangan.

Senyuman ialah satu ciri facial therapy yang akan merawat pelbagai penyakit. Oleh itu, kambing ialah sejenis haiwan yang mempunyai tahap kesihatan yang tinggi dan boleh membekalkan daging yang bersih dan selamat daripada sebarang jenis jangkitan.

Rawatan Penyakit Darah Tinggi
Pesakit darah tinggi dinasihatkan agar tetap mengambil kambing dalam proses merawat penyakit darah tinggi sebagai ketahanan tubuh untuk mengelakkan penyakit ini berulang kembali.

Minumlah susu kambing dan makan daging kambing untuk merawat diri dan membentuk peribadi terpuji.

Cilok dari : http://hatiwanita.wordpress.com/2009/06/15/khasiat-susu-kambing/


***********
apa kabar kak long?
Manfaat dan mudharat hanya datang dari Allah.. kejayaan dunia & akhirat hanya ada dalam kehidupan cara sunnah Nabi saw..

Lepas tu apa lagi.. aku pun cari le jenama² susu kambing yang ada.. agak mahal jugak la kalau nak dijadikan minuman harian.. last² aku pergi mydin.. tengok ada jual yang harganya agak² patut la dengan bajet aku.. sekotak ada 15 paket 20g.. harga sekotak rm18.50.. rasa dan khasiatnya setanding dengan susu kambing berjenama popular yg berharga rm35 sekotak.. aku sambar dua kotak.. Alhamdulillah sekarang dah seminggu aku amalkan minum susu kambing.. dan rasanya hidup aku semakin ceria..

Masa kat mydin ada mamat usha aku.. lps tu tulis kat fb..
malam semalam terserempak dgn abg Azhar Jaafar kt mydin..tgh bli susu kambing utk anak yek..segan nk tegur takot kalo tersalah org huhu..btul ke orgnyer?

Jadi aku jawab..
susu kambing utk anak punya bapak la.. jumaat ni ikut saya 3 hari? area ulu klang.. kumpul 9pg kat masjid desa jaya, kepong..

Alhamdulillah jumaat lepas mamat tu sedia keluar 1½ hari.. first time klr jalan Allah.. semoga Allah terima mamat tu dan majukan dia dalam usaha ni..

jangan takut.. saya x makan orang..