Saturday, January 31, 2009

Belanja Harta di Jalan Allah


"Dan belanjakanlah (harta bendamu) di Jalan Allah, dan janganlah campakkan dirimu di dalam kebinasaan. Dan berbuat baiklah, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik."
Al Baqarah 195.

Seorang sahabat, Huzaifah radiallahuanhu berkata bahawa "dan janganlah mencampakkan dirimu di dalam kebinasaan" maksudnya adalah jangan memberhentikan perbelanjaan di Jalan Allah kerana takutkan kemiskinan.

Seorang sahabat yang lain, Ibnu Abbas radiallahuanhu berkata "mencampakkan diri ke dalam kebinasaan" bukanlah bererti seorang itu dibunuh di Jalan Allah tetapi ianya adalah perbuatan memberhentikan perbelanjaan di Jalan Allah.

Aslam rahmatullahialaih berkata, "Kami telah mengambil bahagian di dalam peperangan Kastuntunia. Satu kumpulan besar orang kafir telah datang di hadapan kami. Salah seorang dari kalangan orang Islam telah menghunus pedang dan merempuh masuk ke dalam kumpulan orang kafir itu. Maka setengah orang Islam telah berteriak dengan mengatakan "dan janganlah mencampakkan dirimu di dalam kebinasaan".

Seorang sahabat, Ayub Ansari radiallahuanhu yang ada bersama di dalam peperangan itu lantas bangun dan berkata, "Kelakuan ini bukanlah "mencampakkan dirimu di dalam kebinasaan". Adakah kamu memahami maksud ayat ini begitu? Walhal ayat ini telah diturunkan mengenai kami orang Ansar. Apabila Islam telah berjaya dan ramai orang telah menjadi pembantu agama, dikalangan kami orang Ansar secara diam-diam telah timbul pendapat bahawa Allah sudah memberi kemenangan kepada Islam dan ramai orang sudah disiap sediakan untuk menjadi pembantu Islam. Harta benda dan ladang mereka yang dahulunya tidak dapat diberi perhatian, sudah mulai rosak. Sekarang sudah tiba masanya untuk ianya diberi perhatian dan peluang kami membetulkan keadaan. Di atas peristiwa di ataslah ayat tersebut telah diturunkan. Kebinasaan di sini adalah kesibukan membetulkan harta benda dan ladang dan meninggalkan jihad di Jalan Allah."

Friday, January 30, 2009

Cerita Tali Gantung


Cerita ni aku dapat dari email beberapa bulan lepas. OK jugak sebab ada kaitan dengan mati. Dalam cerita ni ada seorang nama Samuel. Yang aku tak puas hati kenapa ada nama dia? Kenapa? Kenapa? Tak dapek den nak nolong...

********************************************************

Tali gantung yang diimport ini diperbuat dari jenis jut yang paling bagus dan dibalut dengan kulit lembut supaya tidak mencederakan kulit banduan yang akan digantung.

Setiap satu berharga di antara RM4,000 satu hingga RM5,000. Tali gantung ini semasa diterima daripada ejen pembekalnya akan diuji ketahanannya dengan menggantungkan patung seberat lebih 90 kilo selama 72 jam.

Setiap tali gantung ini mempunyai nombor siri dan ia diklasifikasikan sebagai senjata dan disimpan di dalam peti besi.

'Setiap tali gantung kita terima ada perkiraannya. Kita tak boleh 'poie' terus dan pasang, ada cara-cara yang kita kena ikut. Kita ada empat jenis tali dan kita pilih mengikut berat banduan,' jelas Samuel.

Di antara ciri utama tali gantung ialah tembaga pembunuh yang berfungsi untuk mematahkan tengkok banduan.


APABILA RAYUAN DITOLAK

Di Penjara Kajang umpamanya banduan yang dijatuhi hukuman gantung dikenali sebagai banduan akhir dan ditempatkan di Blok Abadi sehingga hukuman dilaksanakan.

Mereka ini menghabiskan hampir 23 jam sehari sendirian di sel mereka dan hanya boleh meninggalkan sel atas kelulusan pegawai yang bertugas.

Banduan akhir mungkin terpaksa menunggu bertahun-tahun sehingga habis keseluruhan proses rayuan yang membabitkan Mahkamah Rayuan, Mahkamah Persekutuan dan Jemaah Pengampunan Negeri.

Sekiranya rayuan kepada Badan Pengampunan ini juga ditolak, Mahkamah Persekutuan akan mengeluarkan waran untuk melaksanakan hukuman di mana di dalam waran itu akan disebut nama banduan, nombor kad pengenalannya serta masa hukuman akan dijalankan iaitu di antara
5.30 pagi hingga 6.30 pagi.

'Kita diberi satu jam untuk laksanakan hukuman. Untuk banduan beragama Islam biasanya kita akan jalankan hukuman gantung ini pada hari Jumaat, selepas solat subuh. Bagi yang bukan Islam, waktunya lebih kurang sama, cuma harinya boleh berbeza,' kata Samuel.

Selepas waran dikeluarkan, banduan akhir akan dibawa berjumpa dengan pengarah penjara yang akan memaklumkan tentang pelaksanaan hukuman gantung selepas segala proses rayuan terakhir ditolak.

'Biasanya banduan akhir ini akan tahu apabila dia dibawa keluar dengan tangan bergari dan ada kawalan ketat, dia tahu keesokan harinya sesuatu yang buruk akan berlaku (dia akan digantung),' kata Samuel.

Semasa banduan akhir berada di bilik pengarah ini, kaum keluarganya yang biasanya sudah dimaklumkan seminggu lebih awal sudah menunggu di luar penjara untuk 'perjumpaan terakhir.'

Lazimnya suasana dan pilu akan menyelubungi setiap perjumpaan terakhir ini.

Banduan juga diberi pilihan untuk 'hidangan terakhir' bernilai RM7.50.


HARI PENGGANTUNGAN

Menurut Samuel, kebanyakan banduan akhir yang menjalani hukuman gantung 'poie dengan rela' setelah menunggu begitu lamo untuk hukuman dilaksanakan.

'Mereka yang rajin sembahyang, tak kira agama, menunggu dengan tenang dan sudah bersedia. Ada beberapa orang sahaja yang menjadi agresif sehingga ke saat-saat terakhir.

' Ada sesetengah banduan puas hati dan beritahu saya nasib mereka lebih baik dari saya kerana mereka tahu bila mereka akan mati. Bila kita buka pintu untuk bawa mereka keluar ke bilik gantung, ada yang salam dengan kita dan ucap terima kasih. Mereka kata mereka dah tak
tahan lagi menunggu,' katanya.

Di hari mereka diberitahu hukuman gantung akan dijalankan, mereka akan meminta pena dan kertas untuk nota terakhir.

'Jangan ikut tabiat buruk ayah' antara kata-kata terakhir seorang banduan untuk anak-anaknya, yang masih Samuel ingat.

Banduan juga boleh memilih pakaian apa yang hendak dipakainya pada hari hukuman.

' Ada banduan beragama Islam hanya mahu pakai kemeja T dan seluar sembahyangnya. Ada yang memilih kot dan tali leher. Ada yang pakai kasut berharga RM300. Mati penuh gaya . Banduan itu kata dengan jenaka,' cerita Samuel.

Hukuman gantung pula hanya dijalankan selepas semua pihak termasuk pengarah dan doktor berpuas hati dengan keadaan banduan pada hari hukuman akan dilaksanakan.


BILA PINTU PERANGKAP RENGGANG

Pintu perangkap di bilik gantung di mana banduan akhir berdiri akan secara automatik renggang sepenuhnya bila 'gear' ditarik.

Di bawah lantai pintu perangkap ada ruang kosong dengan ketinggian 5.18 meter.

Bunyi pintu perangkap yang terbuka dengan kuatnya memecah kesunyian suasana penjara.

Menurut Samuel, proses menggantung dari masa banduan dibawa keluar dari bilik menanti ke bilik gantung dan pengarah memberi isyarat kepada tukang gantung untuk menarik 'gear' yang akan antaranya membuka pintu perangkap hanya mengambil masa kira-kira 15 saat.

Semuanya perlu dibuat dengan lancar dan menurut Samuel, kematian berlaku dalam masa di antara 30 saat hingga satu minit dan banduan akan diturunkan dan diletak di atas troli selepas setengah jam dibiar tergantung.

'Saya sering mengingatkan pembantu-pembantu saya supaya menghormati jenazah kerana dia sudah menjalani hukuman. Kalau kita hormat pada dia, semuanya tak ada masalah.

'Bagi saya pula, kebiasaannya saya akan pandang muka jenazah ini dan letakkan tangan saya di atas dadanya. Ini petua yang diberi oleh bos-bos saya dulu,' kata Samuel.

Menjalankan tugas khas ini memberikan banyak keinsafan kepada Samuel.

********************************************************

Komen Aku;

Pada pandangan aku, hukuman mati dengan tali gantung memang kejam sebab makan masa nak mati. Sembelih binatang pun disuruh guna pisau tajam supaya tak menyiksa. Hukuman mati dalam Islam dengan cara pancung lebih sesuai sebab dah tentu mati punya, InsyaAllah. Lagi pun otak yang menafsirkan deria sakit dah terputus dari badan.

Macamanapun orang yang nak kena hukuman gantung tu dah tentu ada persiapan sikit sebanyak sebab dah tahu nak mati. Maulana Zakaria rasa heran yang kita masih boleh senang hati walaupun kita semua sebenarnya dah dijatuhkan hukuman mati. Cuma tunggu giliran je.

Wednesday, January 28, 2009

Matematik Pening

Soalan matematik ni 15 tahun dulu aku memikirkan nya. Lepas tu aku malas nak pikir lagi. Lepas tu aku nak bagi korang pulak pikir. Lepas tu korang pun malas nak pikir. Dan korang akan kata, lebih baik aku pikir macamana nak selamatkan umat dari neraka supaya dapat masuk syurga.

~~~~~~~~~~~~~~

Andaikata;

Korang dan 2 orang kawan pergi makan malam kat satu restoran. Supaya tak nampak macam korang ni pokai, korang kutip siap2 RM10 sorang. Jadi bila nak bayar nanti, sorang je la yang bayar.

RM10 x 3 = RM30.

Dipendekkan cerita, selepas selesai bersantap, korang pun panggil pelayan restoran untuk kira harga. Setelah dikira, harga makan malam korang malam tu berjumlah RM25. Jadi korang pun keluarkan duit RM30 yang korang dah kutip tu dan serah kepada pelayan. Sebagai baki pelayan tu pulangkan RM5.

RM30 - RM25 = RM5.

Untuk tak memeningkan kepala nak membahagikan RM5 tu kepada 3 orang, korang pun hadiahkan RM2 kepada pelayan tu.

RM5 - RM2 = RM3.

Kesimpulannya, baki RM3 tu korang bahagi 3. Dapatlah sorang RM1.

RM3 / 3 = RM1.

~~~~~~~~~~~~~~~~

Masalahnya;

Secara logiknya bila korang keluarkan RM10 dan dapat balik RM1, bermakna korang dah belanja RM9.

Kalau RM9 kali dengan 3 orang, bermakna jumlahnya RM27. Ye tak?

RM27 kalau dicampur balik dengan RM2 yang korang hadiah kat pelayan tu, akan jadi RM29. Betul?

Mana pulak pergi nya RM1 lagi...

Saturday, January 24, 2009

Serban vs Helmet

Petikan Dari Utusan Malaysia - 20 January 2009

KUALA LUMPUR 20 Jan. — Tindakan polis menyaman seorang pelajar pondok di Kota Bharu, Kelantan yang tidak memakai topi keledar semasa menunggang motosikal bagi mengelak wujudnya trend pelajar sekolah menjadikan alasan sama untuk tidak memakai topi keselamatan itu.

Kxxxx Pxxxx Nxxxxx, Txx Sxx Mxxx Hxxxxx berkata, semakin ramai pelajar khususnya dari sekolah agama yang cenderung untuk tidak memakai topi keledar dengan alasan memakai serban.

Beliau berkata, seharusnya perkara tersebut tidak berlaku kerana ia melibatkan soal keselamatan dan nyawa pengguna semasa di jalan raya. - Utusan


KOMEN AKU:

Innalillahi wainnailaihi rajiun.

Perkataan "agar mengelak jadi trend" boleh merosakkan iman. Trend orang Islam adalah mengikut sunnah Nabi walau dalam apa pun keadaan. Sunnah Nabi adalah satu cara hidup yang membawa kejayaan dunia dan akhirat. Orang yang pakai helmet mungkin selamat dalam nahas jalanraya tapi orang yang pakai serban InsyaAllah selamat di alam akhirat sebab "satu sunnah yang dihidupkan di zaman kerosakan umat, Allah beri seratus pahala syahid." Lagi banyak sunnah kita amal, lagi mudah kita dapat syafaat Nabi.

Lagipun pelajar yang kena saman tu memang palajar madrasah. Dah memang pakaian dia. Pakaian kerana agama. Macam benggali sikh, pakai serban sebab tu amalan agama mereka. Tak de nya orang yang berkemeja atau t-shirt nak pakai serban saja-saja. Lagipun bukan senang nak ikat serban. Senang lagi pakai helmet.

Islam bukan hanya pada kerajaan, tapi Islam bermula pada diri sendiri. Tepuk dada, tanya iman.

Anas dan Mu'az (video anak-anak)

video
Mu'az (10½ bulan).
Dengan izin Allah dia dapat berjalan.


video
Anas (7 tahun).
'Like father like son.'

Friday, January 23, 2009

Post Pendek



Sembahyanglah kamu dibelakang imam,
sebelum kamu disembahyangkan didepan imam.

Sunday, January 18, 2009

Kifayah (tak payah?)



Katakanlah..
Dalam kampung kita ada 100 orang dewasa.
Dalam 100 orang tu, ada sorang dah sampai turn malaikat maut ambik nyawa dia.
Jadi yang baki 99 orang kena urus jenazah.

Katakanlah..
Dari 99 orang tu, 3 je alim pasal urus jenazah.
Yang lain nengok je.
Fardu kifayah, engkau buat aku tak payah.

Katakanlah..
Jenazah dah siap kapan dan disolat.
3 orang je nak ngusung jenazah ke kubur?
Tak lepas fardu kifayah cam ni.
Tak kan nak ngusung jenazah kena alim dulu..
Kena pulak jenazah tu badan macam Hulk Hogan.

Katakanlah..
Serentak.. bukan sorang tapi 10 orang mati sekaligus.
3 orang tak cukup ngurus jenazah.
10 orang tak cukup.
30 orang tak cukup.
Lambat-lambat kang mayat busuk.

Katakanlah..
50 orang mati serentak.
Lotih nak ngojo an nyo..
Alim ke, tak alim ke.. semua kena buat.
Fardu kifayah lagi ke? Tanya mufti, jangan tanya aku.

Habis cerita pertama.
Masuk cerita kedua.

Katakanlah..
Dalam kampung kita ada 100 orang dewasa.
Dalam 100 orang tu, ada sorang tak solat.
2-3 orang pergi jumpa dia, beri nasihat.
Yang lain nengok je.
Fardu kifayah, engkau buat aku tak payah.
Alhamdulillah, lepas.

Katakanlah..
Bukan sorang tak solat, tapi
10 orang, 50 orang, 80 orang?
Fardu kifayah? Tak payah tanya mufti la.
Budak tak bersunat pun tahu jawab.

Jom..

Thursday, January 15, 2009

Ijtimak Malaysia 2009 - persiapan (2)

Semalam duduk lagi dalam mesyuarat KL. Alhamdulillah sempat hadir sebelum Maghrib. Sesapa yang datang lepas Maghrib semua kena targhib maut. Sekarang memang tak nampak rugi, tapi bila ditunjukkan ganjaran di akhirat barulah semua menyesal. Geleng-geleng aje la...

Lepas Maghrib, mesyuarat berkisar hal ijtimak bulan Julai ni. Tempat dah diputus dalam mesyuarat Malaysia baru ni di area Kuarters KLIA, Nilai. Map kat atas aku search dari google. Tak tau la betul ke tu tempatnya. OK la kot... Tarikh belum diputus lagi.


Dibagitau tujuan ijtimak bukanlah untuk seronok-seronok kumpul orang ramai-ramai tapi ianya adalah satu perhimpunan atas maksud agama. Dakwah, quran, zikir, akhlak dapat dibuat secara ijtimai yang mana akan tarik rahmat Allah SWT. (Rasa sangat diri sendiri kecik dan pendosa.) Semua lelaki Islam dijemput hadir. Tarikh belum diputus lagi.

Untuk tu gerak kerja ijtimak kena mula sekarang. Orang yang kerja pejabat, diminta habis dari pejabat terus ke masjid. Segala takaza rumah tangguh dulu. Lewat isyak baru balik rumah. (Aku yang opis kat rumah cam ne ye?) Pergi rumah ke rumah dan gerakkan umat pada amal agama. Iklan juga pasal ijtimak. Jangan ada satu orang Islam pun dalam kampung yang tak tahu pasal ijtimak. Sediakan dari satu rumah sekurang-kurangnya ada seorang yang keluar di jalan Allah walaupun 3 hari.

Jadi dengan adanya ijtimak, amal orang Islam akan bertambah. Jemaah dapat dihantar keseluruh dunia. Masjid-masjid perlu dihidupkan 24 jam dengan ada orang bergilir-gilir bagi masa di masjid. Setiap rumah perlu hidup dengan amalan dakwah dan taklim. Perlu usaha juga sehingga 100% orang Islam menunaikan solat dan sedia jadikan dakwah sebagai kerja utama sehingga sanggup beri nyawa untuk agama (macam sahabat Nabi).

Jemaah yang bergerak di kawasan dari Asar hingga ke lewat malam adalah nadi ijtimak. Waktu siang pujuk manusia dengan senyuman dan waktu malam pujuk Allah dengan tangisan. Ijtimak ni insyaAllah akan tetap berjalan walau kita tak ambil bahagian. Tapi kenikmatan dan kepuasan hanya dirasai oleh orang yang berusaha untuk ijtimak. Macam waktu buka puasa, hanya orang puasa saja yang tahu dia punya syok!

Dari masa ke masa karkuzari (laporan) kerja akan diambil. Adalah lebih baik satu orang yang buat kerja dan banyak buat salah kemudian belajar dari kesalahan; daripada satu orang yang tak buat kerja yang mana sebenarnya telah buat walau satu kesalahan, tapi kesalahan yang besar iaitu tak buat kerja. (betul jugak ek!) Jadi kena taubat (selepas tau tapi tak buat! atau buat-buat tak tau..)

Jemaah-jemaah tiar 4 bulan dan 40 hari juga akan dihantar ke tapak ijtimak secara berterusan untuk menghidupkan amal di sana sehingga ke hari ijtimak. Wallahua'lam.

Laporan oleh tak BERNAMA.
(walaupun aku ada nama)

Wednesday, January 14, 2009

Midnight Blues

Aaaarrgghhh... lagu ni pasal aku 15 - 20 tahun dulu.
Sori ek. Saja nak kongsi.
Kepada Bro Awie & Wings, kalau korang baca blog aku ni..
...jom la kita ubah cara hidup kita.



Si manis di belakang Kowloon rupanya sang khunsa...ahha
Ada jua wajah yg pernah ku lihat di akhbar...auw
Jam 11.30 masih ada tawar menawar (15 ringgit...oh yeah...12 boleh?)

Malam semakin dingin Jalan Chow Kit tetap bahang...uhuk uhuk (oi sakit ker?)
Aku yg lahir di sini rasa macam pendatang haram...haram...(bisa diatur pak)
Yang didusta di kampung berlindung di bukit bintang
Yangg telah pudar usia berlindung di lorong hitam
Hidupnya tersisih sampah masyarakat!...(kesian)

Kota ini penuh dengan projek gajah putih...arghhh
Sungguh indahnya malam tapi aku masih gusar...gusar gusar
Memiikirkan masa depan apa yg harus ku lakukan...oh ma
Kelab malam putar alam ada orang tua menari
Ronggeng frustassi anak bini sedang menanti

Di Sebuah lorong sunyi
Ada tukaran wang dan barang
Di menara tinggi
Ada fitnah sedang berlawan
Gusar menambah lagi
Membuat aku mahu menjerit...jerit
Marah pada siapa marahkan pada blues
Lagu blues tengah malam
Malam malam minggu Yeahh yeahh

Ahh ahh ahaahhh yahuu yahuu yahuuu
yeah yeeehaaaaaa yabedabedu

Thursday, January 08, 2009

Kelebihan Jalan Kaki

Gash kat Kemboja


Al-Baihaqiyy dan An-Naqoosy telah mentakhrijkan di dalam mu'jamnya dan Ibn An-Najjaar daripada Waaqid bin Salaamah daripada Yaziid Ar-Riqoosyiyy dari Anas ra. Bahawa Rasulullah Shallallaahu 'alayhi wa sallaam telah bersabda (mafhuumnya) :

Sudikah aku kabarkan kepada kalian akan kaum-kaum yang mana mereka itu adalah bukan para anbiyaa` dan bukan pula para syuhadaa`, (walhal) pada hari qiyaamat (nanti) para anbiyaa` dan para syuhadaa` merasa ghibtoh (iri hati) terhadap mereka itu lantaran manaazil (status- status) mereka (begitu dekat) dengan Allah, di atas minbar-minbar daripada nuur mereka dikenali.

Lalu mereka (para Sahabat r.ahum) Bertanya : siapakah mereka itu wahai Rasulullah Shallallaahu 'alayhi wa sallaam? Baginda menjawab (mafhuumnya) : al-ladziina yuhabbibuuna `ibaadaloohi ilAllahi, wa yuhabbibuunAllaha ilaa `ibaadihi, wa yamsyuuna `alal-ardhi nushan; artinya: (yaitu) orang-orang yang menjadikan para hamba Allah dicintai oleh Allah SWT , dan menjadikan Allah SWT dicintai oleh para hambanya, dan mereka itu berjalan kaki di atas (permukaan) bumi dalam hal keadaan memberikan nasihat.

Maka aku berkata : ini menjadikan Allah SWT dicintai oleh para hambanya, maka bagaimanakah mereka menjadikan para hamba Allah SWT dicintai oleh Allah SWT ? Jawab baginda Rasulullah Shallallaahu 'alayhi wa sallaam (mafhuumnya) : mereka itu menyuruh para hamba Allah dengan apa yang Allah SWT suka dan mereka itu mencegah para hamba Allah SWT daripada apa yang Allah SWT benci, maka apabila para hamba Allah SWT itu mentho'ati mereka lalu Allah `azza wa jalla menyintai mereka itu (yakni para hamba Allah itu).

Hayaatush-Shohaabah, juzu` 3, halaman 288 dan 289.
Risalah Fikir (229)

Wednesday, January 07, 2009

Hadeeth About Women Uncovering Their Faces


Artikel ni aku cilok dari sini http://islam-is-beautiful.blogspot.com/
yang terlebih dulu telah menciloknya dari http://islamqa.com/en/cat/56

Baik punya cilok!

*************************************************************************************

Question

How sound is that hadeeth in which the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) is reported to have said, “When a woman reaches the ages of adolescence, nothing should be seen of her except her face and hands”? How should the Muslim woman dress, based on this? What if extreme hijab will cause problems for a woman in the society in which she lives?.

Answer

Praise be to Allaah.

The hadeeth mentioned in the question was narrated by Abu Dawood (4104) from al-Waleed from Sa’eed ibn Basheer from Qataadah from Khaalid ibn Durayk from ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her), that Asma’ bint Abi Bakr entered upon the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) wearing a thin dress. The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) turned away from her and said, “O Asma’, when a woman reaches the age of puberty, nothing should be seen of her except this and this” – and he pointed to his face and hands.

Abu Dawood said: This is mursal; Khaalid ibn Durayk did not meet ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her).

This hadeeth is da’eef (weak) and is not fit to be used as evidence. The reasons why it is da’eef are as follows:

1 – Its isnaad is interrupted, as was stated by Imam Abu Dawood (may Allaah have mercy on him) when he said, “This is mursal; Khaalid ibn Durayk did not meet ‘Aa’ishah.”

2 – Its isnaad includes Sa’eed ibn Basheer al-Azdi (or it was said al-Basri) Abu ‘Abd al-Rahmaan. Some scholars of hadeeth regarded him as thiqah (trustworthy), but Ahmad, Ibn Ma’een, Ibn al-Madeeni, al-Nasaa’i, al-Haakim and Abu Dawood regarded him as da’eef. (weak).

Muhammad ibn ‘Abd-Allaah ibn Numayr said of him: His hadeeth is to be rejected and he does not amount to anything, and he is not strong in hadeeth. He narrated munkar reports from Qataadah.

Ibn Hibbaan said of him: He has a bad memory and makes grievous mistakes.

Al-Haafiz ibn Hajar said of him: (he is) da’eef.

3 – Its isnaad includes Qataadah who is mudallis (i.e., gives false impressions concerning the narration of the hadeeth) and did not clearly state that he heard the hadeeth from another. It also includes al-Waleed ibn Muslim of whom al-Haafiz said: (he is) trustworthy but he was also mudallis and did not clearly state that he heard the hadeeth from another.

These are the faults in the hadeeth because of which the hadeeth was judged to be da’eef (weak). See Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, Majallat al-Buhooth, 21/68.

Even if we assume that the hadeeth is saheeh or is strengthened by corroborating reports, the scholars have also noted that this incident occurred before hijab was enjoined. Ibn Qudaamah said: “With regard to the hadeeth of Asma’, it is to be understood as having occurred before the verse of hijab was revealed.”

Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymeen (may Allaah have mercy on him) said: “Even if we assume it is saheeh, it is to be interpreted as referring to the time before hijab was revealed.” See ‘Awdat al-Hijaab, 3/336.

If we study the text of the hadeeth , we will find that it is extremely unlikely, because Asma’ (may Allaah be pleased with her) was very pious and modest, so she would not have worn these thin clothes and appeared in them in front of the Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him).

The correct view on this matter is that it is obligatory for women to cover their entire bodies in front of non-mahram men. See question no. 21134.

If hijab is going to lead to problems for a woman in the society in which she lives, then she must be patient and seek reward for the problems she encounters for the sake of adhering to her religion and obeying her Lord. We have a good example in our righteous forebears, may Allaah be pleased with them, because they were persecuted severely for the sake of Allaah, but that did not turn them away from their religion, rather the persecution and torment only increased their adherence to their religion. Perhaps the days we are living through are the days of patience of which the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) told us when he said: “There will come a time of patience when the one who adheres steadfastly to his religion will be like one who holds a burning coal.” Narrated by al-Tirmidhi, 2260; classed as saheeh by al-Albaani in al-Silsilah al-Saheehah, 957.

Al-Qaari said: The apparent meaning of this hadeeth is that just as it is impossible to hold on to a burning coal except with intense patience and great difficulty, at that time no one will be able to adhere to his religion and the light of faith except with great patience.

From Tuhfat al-Ahwadhi.

Al-Mannaawi said in Fayd al-Qadeer:

The one who is patient in adhering to the rulings of the Qur’aan and Sunnah is likened, in the difficulties that he encounters from the followers of innovation and misguidance, to one who takes hold of fire; it may be even more difficult than that. This is one of the miracles of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him): he spoke of the unseen and it came to pass.

We ask Allaah to make us steadfast in adhering to His religion until we meet Him.

And Allaah knows best.
Islam Q&A

Monday, January 05, 2009

Derma Buah Pinggang


Jika tuan/puan, saudara/saudari mempunyai darah A+ dan ingin menderma buah pinggang kepada anak saya Muhammad Ammar, untuk dapatkan borang sila layari;

http://www.agiftoflife.gov.my/organdonor.html

* Sertakan sekali satu surat yang mengatakan anda ingin agar Muhammad Ammar bin Mohd Azhar, no pesakit 244714 yang berdaftar dengan Hospital Selayang menjadi pilihan pertama sebagai penerima buah pinggang anda.


Kisah Muhammad Ammar baca di sini;

http://azharjaafar313.blogspot.com/2008/11/aku-sekarang-kat-hospital.html

http://azharjaafar313.blogspot.com/2008/12/hospital-selayang.html

http://azharjaafar313.blogspot.com/2008/12/capd.html


Perbincangan ulama mengenai derma buah pinggang;

http://www.zaharuddin.net/content/view/183/90/

http://saifulislam.com/?p=518

http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf/92be69fae3f225c0482567f1005a8e7b/326e4a566d01d58b4825739000613978?OpenDocument

http://drmaza.com/home/?p=76

http://www.bicaramuslim.com/bicara7/viewtopic.php?f=21&t=6206&start=0&st=0&sk=t&sd=a


Mudah-mudahan bantuan anda diterima Allah dan Muhammad Ammar dapat menggunakan seluruh hidupnya untuk memperjuangkan agama Allah. Amin.

Pakaian Dan Kerja


Lain macam je tajuk entry kali ni bang. Eyelah..

Disebalik setiap pakaian, mesti la ada kerja. Orang yang pakai baju polis, mestilah kerja polis. Tak kan merompak pulak. Disebalik baju doktor, tentu ada kerja. Kerja doktor. Kalau nampak hensem semacam je dengan kemeja dan slack, agak-agak ni mesti kerja opis. Tak pun salesman. Begitu jugak dengan student, nurse, pekerja Alam Flora...

Aik? Student pun ada pakaian. Ada.. fesyen student la. Tak kan pakai ihram masuk kelas..

Kalau diorang-diorang ni bergaya dengan pakaian masing-masing tapi tak buat kerja, amacam? Mungkin;

  1. dapat surat warning
  2. kena pulau
  3. kena kutuk
  4. makan gaji buta (memang pun)
  5. kena berenti kerja
  6. kena pukul
  7. tahap kronik; kena bunuh!
  8. dll
Ok? Tak faham?

Kalau orang tanya kita; "Kau orang Islam ke?"

Cepat-cepat kita jawab; "Ya."

"Apa kerja orang Islam?"

"Apa ye? Solat, puasa, zakat, haji dan lain-lain ibadat la."

"Itu pakaian orang Islam, tapi kerja, kerja.."

"Ada kerja lain ke?"

Jadi bila tak buat kerja, dapatlah 8 perkara di atas. Dah la tak buat kerja, tak tahu pulak tu kerja. Yang dah tahu malas pulak nak belajar kerja atau buat-buat tak tahu kerja tu...

Gaji nak, kerja tak nak..

Lepas tu memekik.. melalak... demonstrasi.. ngata orang!

Sendri mau ingat.

Friday, January 02, 2009

Ijtimak Malaysia 2009 - persiapan


Pada Rabu 31/12/2009 yang lepas, Allah SWT beri peluang aku hadir ke mesyuarat mingguan Kuala Lumpur di Masjid Sri Petaling. Mesyuarat start pukul 6.15 petang. Asbab keluar lambat dari Kepong, aku bersama 3 lagi kengkawan terperangkap dalam jem. Maklumlah kat KL ni lepas jam 5 petang jalan mula sesak. Orang berpusu-pusu balik dari kerja. Malam tahun baru pulak tu!

Cerita pasal tahun baru (masehi), tengahari tadi (Rabu 31/12/2009) sorang member kamcing lama telefon. Dia bertanya hal Ammar. Dalam pada tu dia tanya aku, malam ni tak turun KL ke sambut tahun baru? Soalan tu menyebabkan kami sama-sama gelak besar! Teringat dulu-dulu zaman bujang (belum dapat hidayat), bila malam tahun baru... Alamatnya sampai ke pagi baru balik. Member aku kata, dulu bila aku ajak dia kepada benda-benda tak elok, cepat je dia ikut. Sekarang bila aku ajak dia ke benda-benda baik, tak nak pulak dia ikut. Mmm... tahu tak pe...

Balik pada hal mesyuarat KL. Sampai dah dekat Maghrib. Sempat menge'teh' dulu. Alamatnya lepas Maghrib la baru dapat duduk dalam mesyuarat. Perbincangan banyak berkisar hal ijtimak Malaysia yang dijangka dibuat pada bulan Julai 2009. Macamanapun tarikh sebenar dan tempat nak dibuat ijtimak belum diputuskan lagi. Fuh.. bahang ijtimak memang terasa bila duduk dalam mesyuarat ni. Banyak persediaan nak dibuat.

Antara targhib yang dibuat; 'Kejayaan ijtimak adalah bergantung kepada usaha yang dibuat sebelum ijtimak. Usaha ijtimak telah bermula sejak 16/10/2008 lagi iaitu pada hari elders putuskan untuk mengadakan ijtimak. Oleh itu jemaah hendaklah dikeluarkan sebanyak-banyak nya sebelum ijtimak. Jemaah yang keluar sebelum ijtimak adalah ruh kepada ijtimak. Manakala jemaah yang keluar selepas ijtimak adalah sebagai perhiasan ijtimak.'

Untuk Kuala Lumpur (termasuk Selangor), jemaah 2 bulan khas untuk usuli kawasan-kawasan dibentuk. Jemaah yang keluar dari bulan November dan Disember dah tangguh. Jadi ditashkil untuk jemaah baru untuk bulan Januari dan Februari yang akan diberi bayan hidayat pada 01/01/2009. MasyaAllah! Tashkil 'cash' tuh.. Malam ni tashkil, esok nak keluar. Alhamdulillah kira-kira 10 orang sedia keluar tunai. Hebat Allah. Dalam zaman manusia sebuk mencari dunia, masih ada manusia yang sedia sambut takaza untuk keluar tunai macam tu.

Lepas tu ditashkil untuk jemaah 4 bulan jalan kaki yang dijangka dikeluarkan pada 15/02/2009. Beberapa orang dah bagi nama. Mereka terus dikumpul dalam bilik syura dan terus ditafakut oleh syura Malaysia. Masih tak cukup orang. Targhib lagi.. tashkil lagi.. Jantung aku berdebar-debar. Keinginan nak keluar ada, tapi banyak sangat pikir. Macam-macam pikir. Yang aku tahu kebanyakannya adalah ilham syaitan untuk menakut-nakutkan aku dari keluar di jalan Allah.

Akhirnya dengan izin Allah, aku bangun bagi nama. Tiada daya dan upaya melainkan dengan izin Allah. Fuhhh.. satu kepuasan dan ketenangan bila dapat bangun dan bagi nama. Alhamdulillah tafakut dah lulus dan jemaah aku lebih kurang 10 orang dapat dibentuk. Semua dalam jemaah ni adalah orang lama kecuali aku, orang yang PALING tak lama. Semoga Allah terima kita semua dan keluarga dan umat ni untuk jadi pembantu agama Allah. Kengkawan semua, tolong la doa untuk aku yang lemah ni.