Sunday, September 28, 2008

Antara Keperluan Dan Maksud

Mafhum firman Allah;
"Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku."
Surah az-Zariyat: ayat 56.

Mafhum firman Allah;
"Manusia bertanya kepada mu berapa banyak harta hendak dibelanjakan? Katakanlah apa yang lebih dari keperluan."

Surah Al Baqarah 219


Tahu ke apa dia keperluan dan maksud. Di akhir-akhir Ramadhan ni kita muhasabah la sikit.

Contoh 1;
Pemain striker bola sepak.

Maksud : Skor la sebanyak gol yang boleh.
Keperluan : Pandai gelecek, strategi yang baik, lari laju gila dan sebagainya.

Tapi kalau striker tu asyik gelecek sana-sini, pasing cantik-cantik, lari pecut macam lumba 100 meter sampai lupa nak skor gol. Boleh pakai ke?

Contoh 2;
Student/pelajar

Maksud : Lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan.
Keperluan : Alatulis, asrama yang selesa, motorsikal nak ke kelas dan seumpamanya.

Salah guna alatulis untuk conteng jamban, tidur je dalam bilik asrama tanpa study, motorsikal bawak pergi merayau dan bawak awek...

**************************************************

Kita dijadikan Allah pun ada maksud yang perlu dipenuhi.

Maksud :
  • Manusia secara umum dijadikan untuk mentauhidkan dan beribadat kepada Allah.
  • Nabi-nabi dan rasul-rasul dihantar untuk mengajak manusia mentauhidkan dan beribadat kepada Allah disamping mereka sendiri mentauhidkan dan beribadat kepada Allah.
  • Umat Nabi Muhammad SAW dihantar sama seperti maksud para Nabi dihantar.
Keperluan :
  • Makan & minum
  • Pakaian
  • Tempat tinggal
  • Kenderaan
  • Isteri/keluarga
Cuba fikir dan renung adakah kita (jangan check orang lain!), telah jadikan yang maksud itu maksud dan yang keperluan itu keperluan ATAU kita telah jadikan yang keperluan itu maksud dan yang maksud itu keperluan.

Contoh 1;
Bersederhana dalam keperluan dan menggunakan apa yang lebih dari keperluan untuk menyempurnakan maksud.

Contoh 2;
Menjadikan keperluan sebagai maksud. Iaitu seluruh masa, tenaga, harta, kemudaan, fikiran digunakan untuk mendapatkan keperluan.
  • Makan minum sehingga letih dan tak kenyang-kenyang serta mambazir.
  • Mengumpul pakain dalam almari sehingga kalau dikira harga mencecah ribu ringgit.
  • Buat renovation puluh ribu ringgit untuk mencantikkan rumah. Tukar perabot...
  • Kereta lama masih elok, beli kereta baru dan buat hutang baru. Tukar sport rim..
  • Kenduri kawin yang malampau-lampau dengan pelamin, tukar-tukar baju untuk fotografi, panggil band, joget lambak...
...atau kita tak tahu dan tak mahu ambik tahu, apa maksud dan apa keperluan kita sebagai manusia, umat Nabi Muhammad SAW dan hamba Allah dimuka bumi.

Ketahuilah di muka bumi sekarang ni ada 6 billion manusia dan dari jumlah itu hanya 1 billion sahaja orang Islam. Dari jumlah orang Islam masih ramai yang tak amal agama terutama meninggalkan solat. Masjid-masjid masih kosong. Agama hanya berkhatan, akad nikah dan solat jenazah. Dan kita masih sibuk dengan keperluan yang kita sangka maksud...

Semoga Allah ampunkan kita.

*******************************************

Habis tu nak buat camane? Benda dah jadi darah daging.
Memang dari kecik kita dah dibagitau.
'Belajar rajin-rajin. Nanti dapat kerja bagus. Gaji besar. Hidup senang.'

Tu lah sebab nya ulama minta kita lapangkan masa 3 hari sebulan, 40 hari setahun; untuk keluar dari 'lifestyle' kita yang biasa. Slow-slow... Amacam, boleh?


********************************************


Tambahan pada 3 Feb 2009;

Prof. Dr. Yusuf Qaradhawi menyatakan di dalam bukunya, al-'Ibadah Fi al-Islam, bahawa: "Sesungguhnya beribadah kepada Allah S.W.T. tidaklah terhad kepada mengerjakan solah, puasa, zakat dan haji dan perkara yang berkaitan dengannya seperti tilawah al-Quran, zikir, berdoa, beristighfar dan sebagainya sahaja sebagaimana fahaman sesetengah golongan Islam (yang mendakwa Islam). Ramai yang telah menyangka bahawa apabila mereka telah menunaikan fardhu-fardhu dan syiar-syiar yang tersebut bererti mereka telah manyempurnakan hak Allah S.W.T. terhadap mereka sepenuhnya. Mereka menyangka sudah selesai ditunaikan kewajipan 'Ubudiyyah terhadap Allah S.W.T..

Padahal tanggapan tersebut meleset daripada hakikatnya yang sebenar".

Beliau membuat penjelasan lagi bahawa:"Tidaklah dikira ibadah kepada Allah S.W.T. jika seseorang itu berfahaman: Aku solah, aku berpuasa, aku berzakat dan aku menunaikan haji tetapi aku bebas makan daging babi, minum arak, makan riba, berjudi serta menolak hukum-hukum syariat Allah S.W.T. yang tidak sesuai dengan pandanganku. Juga tidak dikira ibadah kepada Allah S.W.T. bagi orang yang menganggap ibadahnya hanya berada ketika di kawasan masjid, tetapi apabila ia keluar dari masjid dan mencebur diri dalam bidang-bidang kehidupan lain dia menjadi hamba kehendak dirinya, bebas mengikut kehendak hawa nafsunya dengan tidak menghiraukan hukum-hukum Allah S.W.T."

Oleh kerana itu maka setiap orang yang terkeliru mesti memperbetulkan fahamannnya kembali mengenai Islam dan ibadah kepada Allah S.W.T.. Semoga seluruh kehidupannya berada dalam keredhaan Allah S.W.T.. Cukuplah bagi seseorang Muslim itu berfikir bahawa ia adalah Khalifah Allah S.W.T. di muka bumi ini untuk menjalankan tugas dan arahan Allah S.W.T. serta melaksanakan kewajipan ber'ubudiyyah kepada Allah S.W.T. semat-mata. Memadai ia berbuat demikian untuk mencorakkan segala jenis amalannya dengan corak Islam hinggalah segala perkataan, perbuatan dan diamnya itu ibadah kepada Allah S.W.T..

Menurut al-Qaradhawi lagi bahawa ibadah itu merangkumi dua tugas besar yang menjadi teras bagi semua perkara yang tersebut sebelum ini. Tugas tersebut ialah:

1. Menyeru kepada kema'rufan dan mencegah daripada kemunkaran.

2. Berjihad ke jalan Allah S.W.T..

Menurut huraian asy-Syahid Sayyid Qutb bahawa kerja-kerja menyuruh kepada ma'ruf serta mencegah daripada munkar tidak boleh dipandang ringan. Umat ini tidak berjaya selagi ma'ruf tidak tertegak sebagai ma'ruf dan munkar tidak dimusnahkan sebagai munkar. Untuk melaksanakan tugas yang besar itu maka perlulah kepada pembentukan Ummah. Ummah yang tertegak atas dasar Iman kepada Allah S.W.T. dan Persaudaraan kerana Allah S.W.T. agar hukum-hukum Allah S.W.T. terlaksana, kerja-kerja ma'ruf berjalan dengan senang, kebenaran mengatasi kepalsuan, kebaikan sentiasa disokong dan kemungkaran sentiasa di tentang. Untuk sampai kepada ummah Islam sedemikian maka jihad yang berterusan diperlukan dan mengikuti jalan-jalan yang betul sebagaimana yang telah digariskan oleh Rasulullah S.A.W.

Thursday, September 25, 2008

Pergi Tak Kembali


Cerita ni aku ambil dari http://anakbapa.blogspot.com/

***************************************************************************

Hati mana tak akan pilu apabila anak tersayang diambil di kala kasih sayang sedia terbelai. Perasaan mana tidak hiba apabila permata hati dirampas ketika dalam dakapan mesra. Emosi mana yang tidak terganggu apabila insan harapan ghaib dalam sekelip mata. Mungkin rintihan ini dek kerana “emotional outburst” yang melulu dan tidak terkawal. Tetapi hakikatnya itulah perasaan seorang ayah yang kehilangan anak tercinta ……

Tanggal Isnin 8 September 2008, di kala umat Islam sedang asyik mengerjakan solat sunat Tarawih, puteriku Siti Hajar dalam diam-diam dijemput menemui PenciptaNya. Umurnya yang baru menempuh 23 tahun, pelajar tahun 1 UIA di dalam bidang Bahasa Arab dan memiliki tubuh badan yang sihat bukanlah merupakan alasan untuk memanjangkan usianya. Saat dan ketika puteriku dah sampai, dan sebagaimana janji Allah swt, 1 saat pun tidak akan ditangguhkan apabila ajal dah tiba. Aku pasrah kepada ketentuan Ilahi …….

Kakak, begitulah ia membahasakan dirinya, tidak pernah sakit lebih daripada 2 hari lamanya sebelum ini. Itu pun jarang berlaku. Kakak seorang yang sihat dan aktif di dalam kerja-kerja jamaah dan pelajaran. Secara tiba-tiba Kakak terkena sakit ruam di seluruh badan lebih kurang sebulan yang lalu. Aku ubati Kakak sebagaimana biasa. Ruamnya sembuh tetapi sendi-sendi kakinya pula rasa sengal dan sakit. Ujian darah di SJMC menunjukkan Kakak mengidap “Rheumatoid Athritis” yakni radang sendi di peringkat awal. Menurut doktor yang mana juga aku persetujui, ia hanya kecil, mudah sembuh dan tidak merbahaya. Kakak mengambil ubat-ubatan secara alopati, homeopati dan juga rawatan secara Islam. Hasilnya Kakak hampir sembuh 2 minggu kemudian. Apa yang peliknya, kebiasaan manusia apabila penyakitnya makin sembuh maka tahap kecergasannya pun semakin meningkat. Tetapi tidak dengan Kakak. Kecergasannya semakin menurun walaupun penyakitnya semakin sembuh. Ini yang membingungkanku dan semua orang ……

Lebihkurang 1 minggu yang lepas, Kakak tiba-tiba demam. Demam biasa saja, suhu tinggi sikit dan diiringi dengan batuk dan cirit-birit. Walaubagaimana pun keadaannya tidaklah begitu membimbangkan, musim demamlah katakan …..

Hari Isnin, ketika aku sibuk bersiap untuk ke tempat kerja pada sebelah pagi, isteriku memaklumkan bahawa Kakak merasa sedikit penat hari itu. Aku jenguki Kakak dan mendapati ia sedang berbaring relaks. “Nampak biasa saja,” bisik hati ku lantas bergegas ke tempat kerja. Di sekitar pukul 6.30 petang aku pulang dari kerja dan terus menjenguk Kakak. Pelik hari tu kerana Kakak tidak berbaring di biliknya sebaliknya memilih berada di bilik tetamu. Sebaik aku masuk, terpandang keadaan penat Kakak yang agak melampau sehinggakan kepala dan tangannya tergoyang-goyang di luar kawalan. “Ini sangat serius,” bentak hatiku. Saya cadangkan kepada Kakak supaya kita ke klinik tetapi Kakak menolak dengan lembut. “Kakak tak taulah ayah, Kakak penat betul hari ini. Boleh tak esok saja kita pergi klinik?”,ujarnya dengan nada yang amat memilukan. Hatiku bagai disiat-siat melihat keadaan Kakak. Aku angguk kepala tanda setuju. Aku duduk di sisinya lantas memegang dan mengusap tangan dan muka Kakak. Suhu badan normal, sendi-sendinya pun sudah tidak sakit lagi dan batuknya pun telah ghaib entah ke mana. Kakak berkata ia semakin sihat. Peluhnya keluar mencurah-curah dan ia berselera sekali makan. Walaupun ketika aku amati wajahnya dalam-dalam kelihatan seolah-olah ia seperti nazak tetapi aku cuba nafikan hakikat ini kerana keadaan fizikalnya tampak semakin baik. Baru aku sedari kemudian bahawa Kakak bukan penat biasa tetapi nyawanya semakin pendek dek ditarik perlahan-lahan oleh Malikul-Maut.

Aku berbual-bual mesra dengan Kakak sambil ia memegang erat tangan ku. Apabila aku menarik tangan untuk pergi bersiap berbuka puasa, Kakak merayu supaya aku tunggu sekejap lagi bersamanya. Aku berjanji akan kembali menemani Kakak selepas berbuka puasa di masjid. Sekembali aku dari masjid aku dapati Kakak semakin ok, siap senyum lagi dan meminta ayah pergi bertarawih ke masjid. Dia dah sembuh, katanya. Aku pergi bertarawih dengan agak ceria apabila mendengar pengakuan Kakak. Telepon bimbit pun tidak “bervibrate” ketika solat bermakna semua ok di rumah.

Ketika aku berada 100 meter dari rumah waktu pulang bertarawih, tiba-tiba telepon bimbit berbunyi. “Cepat bang anak kita tak mahu bangun!”, jerit isteriku. Menurut isteriku kemudiannya, selepas aku ke masjid, Kakak minta nak solat segera selepas azan Isya. Selesai solat ia meminta kebenaran maknya untuk berbaring relaks buat seketika. Maknya pun bersetuju dan membiarkan Kakak berbaring sambil ia sendiri menunaikan solat tarawih berhampiran dengan Kakak. Selesai solat witir isteriku berpaling ke belakang dan mendapati Kakak sedang berbaring tidak bergerak-gerak. Ia lantas cuba membangunkannya tetapi Kakak tetap membisu…..

Aku periksa nadinya, cuba mengesan bunyi nafas dan degupan jantungnya, tapi tiada. Aku cuba lakukan CPR, dan sebaik saja aku tiup di mulutnya udara mudah saja sampai ke paru-paru seolah-olah aku sedang meniup melalui straw ke dalam belon. Ini membuktikan bahawa Kakak sudah pergi, pergi selama-lamanya …..

Aku tidak mahu menghampakan isteriku. Lantas aku ajak abang ipar ku untuk mengangkat Kakak ke dalam kereta dan segera menuju ke pusat perubatan berhampiran. Sebaik tiba di pusat perubatan berkenaan, doktor di bahagian kecemasan hanya mengambil masa 10 minit untuk mengesahkan apa yang kami amat takuti, yang Kakak telah pun meninggalkan kita lebih setengah jam yang lalu. Air mata semua berguguran tak tertahan-tahan lagi. Aku cuba gagahi bertahan. Sebagai ayah aku kena pujuk ahli keluarga lain. Bagaimana dapat aku lakukan tugas ini jika aku turut sama terheret di dalam pesta air mata. Berterusan doaku semoga aku diberi kekuatan untuk menghadapi ujian yang amat hebat ini. Alhamdulillah makbul …..

Doktor tidak tahu nak tulis kematian mengejut ini disebabkan oleh penyakit apa. Umur muda dan tidak ada sejarah sebarang penyakit merbahaya. Dia meminta saya bersetuju dihantar ke hospital kerajaan untuk dibedahsiasat. Aku merayu dan merayu supaya jenazah puteriku tidak disiksa begitu rupa. Berkat doa dan pertolongan semua, sekali lagi Allah swt makbulkan doaku. Jenazah Kakak sedia untuk dibawa pulang ke rumah. Di saat itu pusat perubatan sudah dibanjiri oleh saudara dan rakan yang datang untuk berkongsi sedih. Di sekitar 1.30 pagi, jenazah Kakak sudah ada di rumah menunggu esok untuk dikebumikan. Ayah dan makku di kampong sudah luluh di dalam tangisan hiba. Mereka segera bertolak dari Perlis untuk bersama berkabung bersama keluargaku. Rakan taulan dan saudara mara tidak putus-putus berkunjung ke rumah ku sehingga ke subuh. Pukul 11 pagi Kakak dimandi, dikapan dan disolat jenazah (yang aku imami) sebaik saja selesai solat zohor. Menurut sorang Pak Aji yang tinggal berdekatan masjid mengakui bahawa ini adalah sejarah kehadiran paling ramai makmum bersolat jenazah sejak masjid ini mula dibuka. Rezekimu Kakak ……

Kakak selamat dikebumikan di Seksyen 21, Shah Alam sekitar jam 3.00 petang. Ayahku sendiri yang membuat tazkirah dan doa selepas selesai upacara pengkebumian. Kami sekeluarga pulang, pasrah kepada ketentuan Ilahi bahawa Kakak telah pergi buat selama-lamanya menemui allah rabbuljalil.

Ramai teman bertanya bagaimana aku boleh begitu “cool” menghadapi saat-saat kematian puteri sulong tercinta. Jawapannya mudah, kerana kekuatan yang Allah beri kepada ku. Kakak pergi dalam keadaan yang paling baik yang boleh kita minta. Ia anak yang sentiasa patuh kepada ibubapa, berakhlak mulia, sentiasa menjaga kehormatan diri dan ibadat. Malah ketika berbaring, lidahnya tidak lekang membaca Al-Qur’an dan berwirid. Kakak adalah insan yang mudah bertolak ansur dalam bab keduniaan. Jawapannya sentiasa,”Ikut suka hati ayah …..”. Walaubagaimanapun, Kakak begitu tegas dalam bab agama. Berapa kali bapa saudaranya ditegur kerana masih merokok. Kakak diberi pendidikan agama sejak kecil sehingga di Universiti, samada di sekolah atau di rumah. Kakak seorang yang rajin di dalm kerja-kerja jamaah dan memang memiliki jiwa pemimpin. Kehadiran ramai temannya dari UIA membuktikan hakikat ini. Di samping itu Kakak sangat cemerlang di dalam pelajarannya. Beberapa hari selepas meninggal dunia, kami menerima sepucuk surat daripada UIA memaklumkan Kakak tersenarai di dalam Senarai Dekan kerana kecemerlangan akademiknya. Saya menyaksikan sendiri banyak tanda-tanda kurniaan Allah kepada Kakak. Bilik tempat Kakak meninggal dunia harum semerbak bau bunga-bungaan (sehingga ke hari ini) walaupun kita tak pernah bawa masuk sekuntum bunga pun ke dalam rumah. Waktu dimandi jenazahnya oleh maknya tak ada sedikit najis apa pun keluar darinya. Wajahnya puteh berseri-seri, lembut ayu dan tersenyum seolah-olah seperti sedang tidur. Kombinasi semua ini dan banyak lagi memberikan seribu alasan untuk kami lebih gembira daripada bersedih di atas pemergiannya. Namun sebagai ayah, kehilangan Kakak tetap dirasai dan dirindui. Kakak telah membawa bersama secebis hati ayah yang tak mungkin dapat ayah perolehi kembali di dunia ini. Ayah sayang kepada Kakak dunia hingga ke akhirat ……..

Jemaah Di Penjara

Wah wah. Berita sensasi nih.

Hari Sabtu hingga Isnin yang lepas, jemaah masjid aku keluar 3 hari di Masjid Al Huda, Paya Jaras. Kami diterima dengan baik oleh imam, jemaah masjid dan orang kampung. Program diatur berbeza sikit dari bulan-bulan lain. Orang tanggungjawab Paya Jaras/Sg Buloh datang ziarah kami dan ambil sikit laporan kerja-kerja yang telah dibuat. Diorang sebuk sikit sebab selain dari jemah kami ada dua lagi jemaah di masjid berdekatan. Satu jemaah masturat (jemaah suami isteri) dan satu lagi jemaah 4 bulan Malaysia yang baru balik dari Italy dan Greece. Jemaah 4 bulan ni dimasukkan ke penjara Sg buloh.

Rilek.. rilek.. Bukan sebab diorang buat kesalahan, tapi untuk buat usaha di masjid kuarters penjara.

Habis cerita tu..

Masih cerita masa keluar 3 hari.

Dapat berita tentang kematian seorang karkun Sabah yang dulu tinggal dan buat usaha di masjid aku. Dah berapa bulan jugak dia balik Sabah. Umur baru 30 dan dah beristeri tapi belum ada anak. Ceritanya hari Sabtu tu, lepas terawih dia sakit perut. Pergi klinik dan ambik ubat. InsyaAllah dah lega sikit, pagi tu makan sahur. Lepas sahur, sakit perutnya datang balik. Dia meninggal jam 4 pagi tu jugak.

Ha.. amacam? Masih ada angan-angan nak hidup lama? Jangan perasan. Masa berlalu mendekatkan kita ke kubur. Siapa sangka dalam sihat wal afiat, rupa-rupanya dah nak mati. Times Up! Alhamdulillah, member yang mati ni nampak jenis yang jaga solat. Selalu ke masjid dan ada fikir agama walaupun baru keluar 3 hari beberapa kali. Bukan pulak bermakna kalau dah keluar ikut jemaah dah confirm ahli syurga. Tapi sekurang-kurangnya dah ada kesedaran tentang agama dan kehidupan akhirat. Kalau sebuk dunia, dunia, dunia tanpa ada fikir agama dan kerisauan tentang akhirat dan masih angan-angan nak hidup lama, tup tup Allah ambik nyawa. Nak kata apa? Nyesal tak guna..

Masih cerita 3 hari...

Imam kat masjid yang kami keluar ni suka betul dengan jemaah. Dia ni bukan imam aje tapi alim sekali sebab tiap-tiap malam dia bagi tazkirah pendek sebelum solat terawih. Banyak la perkara yang dinasihatkannya. Tapi yang best tu dia umumkan tentang kedatangan jemaah kami. Lepas tu dia kata kalau ada orang dari kampung kita keluar berdakwah tinggalkan anak bini, sebahagian masyarakat kita suka kondem. Kata apalah tinggal anak bini, tak beri nafkah dan sebagainya. Imam tu kata kita sepatutnya pergi tengok apa-apa keperluan keluarga yang ditinggalkan tu, bukannya nak kondem aja. Dia kata lagi kalau pendakyah Kristian, orang-orang dia sanggup bagi duit, cakap je berapa nak, diorang bagi.

Cerita 3 hari part akhir...

Balik 3 hari malam Isnin tu aku terpaksa drive kereta member aku. Dia ni malam rabun sikit katanya. Tak pelah aku drive, kau duduk sebelah jadi boss. Aku driver. Esoknya aku dengar member aku ni sakit perut pulak sampai kenan tahan dalam wad. Suspek apendik.

Pagi tadi aku jumpa dia. Dah keluar wad. Gastrik aje. Hari ni cuti mc.

Masih hidup lagi! Aku ingat sorang lagi...

Thursday, September 18, 2008

Lailatul Qadar

Dua malam yang istimewa dalam Islam ialah malam Lailatulqadar dan malam Nisfu Syaaban. Malam Lailatul Qadr itu afdhal dari segala malam di dalam setahun. Diikuti malam Nisfu Syabaan. Malam Lailatul Qadr ialah malam penetapan kadar iaitu takdir seperti kadar rezeki manakala malam Nisfu Syaaban ialah malam diserahkan buku yang mengandungi perkara yang ditakdirkan itu (buku baru kata orang). Malam Lailatul Qadr juga ialah malam diturunkan Al-Quran secara sekaligus dari Loh Mahfuz ke langit Baitul Izzah. Al-Quran diturunkan kepada Nabi s.a.w. secara sedikit-sedikit selama 23 tahun, mengikut keperluan dan masalah yang dihadapinya

Dukhan [4] (Kami menurunkan Al-Quran pada malam yang tersebut, kerana) pada malam yang berkat itu, dijelaskan (kepada malaikat) tiap-tiap perkara yang mengandungi hikmat serta tetap berlaku, (tidak berubah atau bertukar)

Al-Qadr [4] Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut).

Para sahabat nabi risau kerana tidak dapat berjihad dan beribadat seperti umat terdahulu, misalnya Bani Israel berjihad selama 80 tahun. Lalu Allah menurunkan surah Al-Qadr untuk menenangkan para sahabat nabi yang risau itu. Ramai orang tahu pahalanya 1000 bulan (84tahun)

Al-Qadr [3] Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.


Bilakah waktunya?

Pada mulanya Rasulullah s.a.w. telah mendapat tahu tentang bilakah malam Lailatulqadar, namun belum sempat Baginda hendak memberitahu sahabat, Baginda terlupa kerana melihat dua orang sahabat sedang bertengkar.

“Aku keluar untuk mengkhabarkan kepada kamu berkenaan Lailatul Qadar, tetapi ada dua orang sedang berselisih sehingga pengetahuan berkenaannya tidak diberikan. Mudah-mudahan ini lebih baik bagi kamu, carilah di malam 29, 27, 25 (dan dalam riwayat lain, pada malam ke tujuh, sembilan dan lima).”
(Hadis Riwayat al-Bukhari (4/232))

Nabi s.a.w. menyuruh umatnya mencari Lailatulqadar pada 10 malam terakhir, terutamanya malam-malam ganjil. Allah suka pada yang ganjil (witir). Allah suka pada sembahyang yang ganjil bilangannya seperti sembahyang witir.

Sabda Rasulullah s.a.w. dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud: "Carilah Malam Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir. Dalam hadis yang lain yang telah diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari yang bermaksud: Carilah Malam Lailatul Qadar pada malam ganjil 10 hari yang terakhir."

Waktu lailatulqadar tidak sama antara satu tempat dengan tempat lain. Imam Ghazali mempunyai formula untuk mengira lailatulqadar berdasarkan hari mula puasa mengikut pengalamannya. (mungkin boleh dipakai di Malaysia kerana tempat beliau di Iran atau Iraq tidak jauh dari sini)

Jika Awal Ramadhan (1 Ramadhan) jatuh pada hari :

[1] Ahad atau Rabu - Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-29 Ramadhan;

[2] Isnin - Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-21 Ramadhan;

[3] Selasa atau Jumaat - Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-27 Ramadhan;

[4] Khamis - Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-25 Ramadhan;

[5] Sabtu - Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-23 Ramadhan.


Cara Nabi mendapatkan lailatul qadar

Kebiasaannya Nabi Muhammad s.a.w. beriktikaf dengan memasuki masjid pada petang 19 Ramadhan selepas waktu Asar. Iktikaf bererti berhenti di masjid, berhenti dari segala urusan dunia, disertai niat untuk berhenti di dalam masjid sambil melakukan amalan seperti membaca al-quran, bertasbih dan sembahyang. Isteri-isteri Baginda pula beriktikaf di rumah masing-masing iaitu di tempat yang biasanya mereka bersembahyang. Hukum iktikaf pada 10 akhir Ramadhan ialah fardu kifayah dalam mazhab Hanafi dan sunat muakkad dalam mazhab Syafie.


Nak buat apa pada malam itu?

Usaha, dapatkan dan carilah Lailatulqadar. Bangunlah kira-kira dalam pukul 2-3 pagi dan buatlah apa-apa ibadat pun seperti berzikir, sembahyang, membaca quran.


Nak minta apa jika bertemu malam itu?

Telah diriwayatkan dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha bahawa dia bertanya, “Ya Rasulullah, apa pendapatmu jika aku mendapat Lailatul Qadar (mengetahui terjadinya), apa yang mesti aku ucapkan?” Baginda menjawab,
“Allahumma innaka ‘afuwwun karim, tuhibbull ‘afwa , fa’fu ‘anni."
Maksudnya;
“Ya Allah Engkau Maha Pengampun dan Mencintai orang yang meminta ampunan, maka ampunilah aku.”
(Hadis Riwayat at-Tirmidzi (3760), Ibnu Majah (3850) dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha. Sanadnya sahih)


Apa berlaku pada malam itu?

Al-Qadr [4] Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut).

Allamah Sawi mengatakan pada malam itu turun ruh malaikat yang mempunyai 1 badan dan 1,000 muka. Besarnya ruh malaikat ini ialah kepalanya berada di bawah Arasy dan kakinya bertunjang ke bumi. Setiap muka mempunyai 1,000 mulut, kerjanya memuji Allah, setiap lidah dalam bahasa yang berlainan (1,000 muka x 1,000 mulut = 1,000,000 bahasa)

Malaikat yang turun pada malam itu mengucapkan Salam kepada orang Islam kecuali kepada orang Islam yang meminum arak, memakan babi dan memutuskan Silatur-Rahim.

Antara kelebihan malam lailatul qadar ialah malaikat turun bersama 4 panji-panji iaitu 4 bendera yang diletakkan di 4 tempat:

  • Satu bendera diletakkan di atas Maqam nabi.
  • Satu bendera diletakkan di Baitul Maqdis
  • Satu bendera diletakkan di Baitullah
  • Satu bendera diletakkan di Bukit Thur

Tanda Malam Lailatul Qadar

Malam yang tidak panas dan tidak sejuk dan pada paginya matahari naik tidak banyak cahayanya kerana banyak malaikat turun naik pada malam itu.

Sunday, September 14, 2008

Khasiat Habbatus Sauda’

* Boleh baca artikel ni dengan syarat;
Yakin bahawa baik atau buruk HANYA datang dari Allah. Kejayaan hanya dalam agama, taat Allah ikut Rasulullah.



Habbatus Sauda ialah sejenis tumbuhan yang banyak didapati di kawasan Mediterranean dan di kawasan yang beriklim gurun. Banyak kajian telah dijalankan. Bagaimanapun kebanyakkannya ditulis di dalam Bahasa Arab, oleh itu pendedahan terhadap dunia antarabangsa tidak banyak dibuat.

Habbatus Sauda digunakan secara tradisional untuk beberapa keadaan seperti untuk menghasilkan kulit muka yang cerah, membantu merawat batuk dan asma, kencing manis, selsema, keguguran rambut, tekanan darah tinggi, masalah untuk tidur, sakit-sakit otot dan sendi, rasa loya dan muntah, mengurangkan kolesterol, merawat batu karang dan sebagainya.

Nabi Muhammad SAW bersabda dalam Haditsnya yang dikutip dari kitab Ash Shahihain ”Gunakanlah Habbatus Sauda’ kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)” (HR.Bukhari, Muslim)

Ibnu Sina di dalam bukunya Canon of Medicine menyatakan Habbatus Sauda …… merangsang tenaga dan membantu pemulihan kepenatan dan semangat.

Ibnu Qayyim di dalam bukunya Medicine of the Prophet menyatakan Habbatus Sauda berupaya memulihkan penyakit-penyakit seperti batuk, bronchitits, masalah perut, kecacingan, masalah kulit seperti jerawat, sakit senggugut dan haid yang lain, menambah susu badan, menambah pengaliran air liur dan sebagainya.

Dr Ahmad Elkadi pula membuat kajian dan mendapati Habbatus Sauda mempertingkatkan daya tahan sakit (immune system).

Antara bahan-bahan kandungan Habbatus Sauda ialah Fixed Oil (saturated dan unsaturated), Minyak-minyak Asas (sterol, thymohydroquinone, carvone, limonine, cymene), Alkaloids, Saponin dan Asid Amino.

Dalam kitab Al Tibb An-Nabawi (Pengobatan Cara Nabi) yang ditulis Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah, Habbatus Sauda’ dikenal juga sebagai Al Habbah Al Barokah. Dalam kitab tersebut disebutkan bahwa Habbatus Sauda’ dapat mengubati 50 macam penyakit tanpa efek. Suatu ulasan ilmu kedoktoran menampilkan bahawa kandungan Habbatus Sauda’ antara lain:

* Antiinflamasi, mengubati perih/radang tenggorokan.
* Antiarthritis, mengubati reumatik.
* Analgesik, mengubati sakit gigi dan sakit kepala (migrain).
* Aktivitas hormon, mengatur haid dan meningkatkan aliran susu.
* Antiseptik, mengubati bau mulut.
* Antivirus, mengubati demam dan flu.
* Dermatologi, mengubati jerawat dan eksim.
* Urinary tract, mengubati saluran kemih dan batu ginjal.
* Sistem kekebalan, meningkatkan daya tahan tubuh untuk menangkal penyakit.
* Gastrointestinal tract, mengubati mabuk, diare, kejang konstipasi, dan empedu.
* Sistem sirkulasi, meningkatkan kinerja jantung.
* Nematocidal, mengubati cacing pita.
* Respiratory tract, mengubati sesak nafas (asma).


Di bawah ini kami sertakan 7 ciri-ciri utama habbatus Sauda:

1. Nilai pemakanan
Habbatus Sauda kaya dengan:
  • monosaccharide glukosa, xylosa dsb.
  • polysaccharide
  • fatty acid yang tidak tepu (unsaturated essential fatty acids, EFA). EFA tidak boleh dihasilkan oleh badan kita, oleh itu sumber utamanya ialah dari pemakanan
  • amino acid yang membentuk protein
  • karotene iaitu sumber vitamin A
  • kalsium, zat besi, dsb.

2. Sistem imunisasi
Kajian yang dilakukan di Arab Saudi mendapati, habbatus Sauda berupaya meningkatkan sistem imunisasi anda (daya melawan penyakit). Oleh itu ia mungkin penting dalam pengawalan kanser, AIDS dan penyakit-penyakit berkaitan yang lain.

3. Anti-histamine
Histamine ialah bahan yang dikeluarkan oleh sel-sel mast di dalam badan yang menyebabkan kesan-kesan allergik (alahan). Habbatus Sauda mengandungi bahan yang menghalang protein kinase C, sejenis bahan yang mencetus penghasilan histamine. Oleh kerana penghidap penyakit asma selalunya mengalami masalah alahan, habbatus Sauda mungkin baik diambil secara berterusan oleh pesakit-pesakit ini.

4. Anti-tumor
Kajian in vitro mendapati habbatus Sauda berupaya menghalang pembentukan sel-sel tumor. Oleh itu, ia baik untuk digunakan untuk membantu menghalang penyakit kanser.

5. Anti-bakteria
Penyelidikan ke atas bahan ini mendapati ia mempunyai aktiviti anti-bakteria . Habbatus Sauda didapati berupaya mengawal bakteria seperti E.coli, V.cholera dan spesies Shigella. Ini bermakna habbatus Sauda baik untuk mereka yang menghidapi beberapa jenis penyakit seperti cirit-birit dan masalah-masalah perut yang lain.

6. Anti-radang (anti-inflammation)
Habbatus Sauda didapati boleh mengurangkan radang (bengkak). Oleh itu ia baik untuk pesakit asma (mengurangkan radang dalam paru-paru), eczema (alahan yang menyebabkan gatal, kulit merah dsb.) dan arthritis (bengkak sendi).

7. Menggalakkan pengeluaran susu
Kombinasi lemak dan hormon yang didapati di dalam habbatus Sauda menyebabkan pengeluaran susu ibu yang menyusukan bayi bertambah.


Hasil Kajian

Di Amerika, Nigella Sativa yang merupakan nama latin dari minyak jintan hitam, telah mendapat kejayan luar biasa sebagai makanan suplemen. Di Jerman, minyak habbasSauda telah tersedia dalam bentuk kapsul di farmasi.

Analisis ekstrak mengenai minyak dan kesan-kesannya juga telah dilakukan di Amerika dan hasilnya menunjukkan bahwa minyak kuno itu juga mujarab untuk segala macam penyakit. Para saintis Amerika telah merasa yakin bahwa kesan antibakteri dan antimikotis dari minyak habbasSaudayang merupakan obat Asia Timur dan di Asia berlangsung dalam waktu yang lama. Para dokter di Mesir dan Cina menggunakannya untuk obat segala macam radang serta infeksi jamur. Bahkan, para ilmuwan kanker Amerika secara meyakinkan telah membuktikan bahwa minyak habbasSaudamenurunkan kadar gula. Ekstrak Nigella Sativa membantu merangsang tulang sumsum dan sel-sel kekebalan. Demkian tulisan para ilmuwan kanker Immuno-Biology Laboratory dari Carolina Selatan. Selanjutnya, produksi interferon menghasilkan sel-sel normal terhadap kesan-kesan virus sel-sel yang merusak, menghancurkan sel-sel tumor, dan meningkatkan jumlah antibodi yang menghasilkan sel-sel B.

Seluruh fungsi ini menyebabkan minyak habbasSaudasebagai calon (alternatif) yang ideal untuk pencegahan dan pengobatan kanker. Para ilmuwan Amerika telah memplubikasikan bukunya yang pertama mengenai temuan “Study Of Black Cumin Oil On Human”. Para ilmuwan di Jerman kini juga sibuk menemukan kesan-kesan minyak Mesir yang berkaitan dengan tubuh manusia. Dr. Med. Peter Schleicher, ahli immunolog di Munich yang pada 1986 telah dinominasikan sebagai anggota termuda World Academy Scientists, menguji minyak habbasSaudadi lembaganya untuk menemukan terapi baru bagi penyakit kronis dan kesan-kesannya. Temuan-temuannya indentik dengan para koleganya di Amerika.

Schleicher menyatakan bahwa dengan menggunakan minyak habbasSaudayang memiliki asam lemak tak jenuh, misalnya unoleat dan asam gammalinolen masuk ke organisme. Dengan demikian, kemungkinan mencapai sintesa kekebalan yang penting dan mengatur zat-zat yang diambil seperti dari prostaglandin E. Minyak linoleat menstabilkan membran-membran sel dan prostaglandin memiliki kesan mencegah radang. Dengan demikian, reaksi kekebalan berhenti yang menimbulkan penyakit dan bahkan merupakan awal dari penyakit kronis seperti jerawat dan demam hingga kanker.

Di samping fungsi sel yang berlebihan pada orang yang menderita alergi distabilkan, melalui zat minyak habbasSauda antibodi juga ditekan. Sistem kekebalan yang berlebihan pada kajian (ilmuwan) Amerika juga menguji bahwa sistem kekebalan yang salah dapat diatur kembali dengan kesan yang kuat dari minyak ini. Sementara itu, Scheleicher telah menguji kesan minyak ini terhadap 600 pesakit. Sebagai hasilnya, dia meyakinkan pengobatan untuk alergi sekitar 70% dari pesakitnya. Di antara mereka adalah alergi terhadap serbuk dan debu serta jerawat dan penyakit neuro-dermatologis. Pesakit asma dan lainnya pada umumnya memiliki ketahanan yang lemah dan mudah terkena infeksi. Dari alasan itu Dr. Schleicher di Munich akan memasukkan minyak itu ke dalam pengobatan preventifnya terhadap pilek dan influenza.

Di Timur Tengah, minyak ini telah digunakan selama ribuan tahun sebagai obat untuk segala macam penyakit alergi, radang, gangguan menstruasi, tekanan moral, dan depresi, tetapi terutama terhadap bronkhitis, asma, dan neurodermatitis serta pencernaan yang buruk, bahkan impotensi.

*************************************************************

*Amacam, ok? Nak senang makan, cari yang jenis minyak dari perahan habatus sauda. Tak payah kunyah. 2-3 titik je, pagi dan malam. Kalau nak beli, beli yang ori 100%. Mahal sikit tak pe, janji ori. Last sekali, kalau betul-betul nak beli, beli dari aku secara online.

Kwang.. kwang.. kwang..

Klik Logo

Tuesday, September 09, 2008

Bijaksana.. di sana.. di sana..

Jadilah orang yang bijaksana.

Dalam hadis kata, pada bulan Ramadhan
1 amalan sunat dapat pahala 1 amalan fardu.
1 amalan fardu dapat pahala 70 amalan fardu.

Oleh itu;
20 rakaat sunat terawih berjemaah (20 rakaat x 1 pahala fardu),
dapat pahala 20 rakaat fardu berjemaah.

3 rakaat fardu maghrib berjemaah (3 rakaat x 70 pahala fardu),
dapat pahala 210 rakaat fardu berjemaah.

Tak ke gitu?

Lepas selesai solat terawih berjemaah di masjid, cuba kita pergi kedai mamak dan order teh tarik satu dan roti canai sekeping. Bila dah habis makan, pergi kat kaunter kedai tu dan cakap pada mamak;

"Oh mamak yang ku kasihi.. berapakah harga itu teh sama roti?"

Mamak akan kata; "Mune, rende.. aaa.. satu ringgit lapan pulo sen."

Kita pun dengan muka serius kata kata mamak; "Mamak, tadi saya sudah sembahyang terawih 20 rakaat. Itu pahala 20 fardu saya ada dapat, saya bayar pada mamak untuk itu roti sama teh, boleh ka?"

Mamak akan kata; "Cit, mana boleh la! Sini duit juga pakai la. Itu pahala awak kasi simpan la. Nanti di sana... di sana...di sana... boleh pakai la." (berapa banyak la.. la!)

Habis!

Cerita lain. Lepas mati. Dalam kubur.

Sanak saudara dah balik lepas kebumikan jenazah kita. Malaikat datang...
Datang nak tanya soalan. Keluarga dan sanak saudara semua dah balik!

"Woi, jangan balik dulu la. Tolong aku!"

Kata kat malaikat; "Wahai encik malaikat. Kat dunia aku ada banyak tinggalkan harta. Korang berdua pergi ambik semua harta aku. Tak pe. Aku bagi. Asal lepaskan aku dan jangan tanya soalan kat aku, boleh tak?"

Habis lagi!

Jadilah orang yang bijaksana.

Monday, September 08, 2008

Ulang Tahun Nikah

Kalau ikut tarikh masehi, hari ni ulang tahun aku nikah dengan isteri aku. Kalau ikut kalendar hijrah dah lepas pada 12 Rabiulakhir 1416. Aku nikah pada 08 September 1995 bersamaan dengan hari Jumaat, lepas solat Asar kat masjid Al Faizin, Taman Desa Jaya. Aku ngan isteri dari taman yang sama. Kira kawin dengan orang sekampung la ni.

Ni kad jemputan. Jemputlah datang. Tapi kena naik 'time-machine' la. 'Back to Future' ke, 'Voyager' ke.. dan yang seumpamanya. Kalau naik kereta-kereta biasa ni tak sampai nye..

Biasa la.. Yang kiri tu jemputan ke rumah pompuan, 10 September 1995. Yang kanan tu rumah lelaki, 17 September 1995.

Majlis penyerahan tugas. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Antara soalan yang ditanya oleh Pak Imam; 'Kau dah besunat?'

Lepas nikah ada jamuan sikit kat rumah pompuan. Lepas makan semua orang balik termasuk aku. Tu yang aku tak puas hati. Kan aku dah nikah tadi?

Ha.. ni kenduri kat rumah pompuan. Bila kenduri-kendara ni yang sibuk budak-budak dan makcik-makcik. Pakcik-pakcik lepak kat tepi sambil sembang-sembang dan hisap rokok. (gambar isteri aku tu aku purdahkan untuk keselamatan.) Kenduri hari Ahad. Hari Isnin aku bawa isteri aku lari ke Langkawi. Naik bas tu.. dari Puduraya. Jumaat baru balik. Masa tu surat nikah pun tak siap lagi.

Ni kenduri kat rumah aku. Nampak letih sikit. (gambar isteri aku purdahkan sekali lagi.)

***************************************************************

13 tahun kemudian... jeng, jeng, jeng... (kalau boleh masukkan sound latar belakang suspen cerita P Ramlee) ...



Ni lah anak-anak kami. Anugerah Allah yang tak boleh dijual beli.

Muhammad Muaz dah 6 bulan. Doakan kami semua diterima Allah sebagai dae agamaNya. Amin.

Sunday, September 07, 2008

Uji Minda

Kelmarin anak aku yang sulong, bila balik dari sekolah telah mengajukan satu permainan uji minda kepada adik-beradiknya. Aku pun tak terlepas dari menyelesaikan masalah uji minda tu. Alhamdulillah dalam 2 minit, benda tu dapat aku buat. Sapa-sapa nak try, boleh la...

Ni soalannya;

Pada gambarajah berikut, lukiskan garisan dari kotak A ke A, B ke B dan C ke C, TANPA menyilangkan garisan2 tersebut di antara satu sama lain. Garisan luar dari kotak merah yang besar juga tak dibenarkan.


Kalau boleh buat, tak le korang tu terel sangat sebab ni soalan untuk budak sekolah rendah. Tapi kalau tak dapat jawapan... maknanya... (tak pe la, aku tak nak tulis kat sini!)

Jangan la tensyen sampai buka puasa kalau tak dapat jawapan. Aku tak tanggungjawab.

Selamat menerai.

Saturday, September 06, 2008

Kesilapan Kerap Muslim di Ramadhan

Oleh; Ustaz Zaharuddin Abd Rahman

Pada hemat saya, kita bolehlah mengatakan bahawa objektif atau sasaran yang perlu dicapai oleh Muslim di bulan Ramadhan ini kepada dua yang terutama. Iaitu taqwa dan keampunan. Perihal objektif taqwa telah disebut dengan jelas di dalam ayat 183 dari surah al-Baqarah. Manakala objektif ‘mendapatkan keampunan' ternyata dari hadith sohih tentang Sayyidatina Aisyah r.a yang bertanya kepada nabi doa yang perlu dibaca tatkala sedar sedang mendapat lailatul qadar. Maka doa ringkas yang diajar oleh Nabi SAW adalah doa meminta keampunan Allah SWT.

Bagaimanapun, kemampuan untuk mendapatkan kesempurnaan pahala ramadhan kerap kali tergugat akibat kekurangan ilmu dan kekurang perihatinan umat Islam kini. Antara yang saya maksudkan adalah :-

1) Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja (bukan kerana uzur yang diterima Islam).
Perlu diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja tanpa uzur seperti mengeluarkan mani secara sengaja, merokok, makan dan minum. Ia dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua perkara yang membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu. (Fiqh as-Siyam, Al-Qaradawi, hlm 112).

Ia dikira denda yang pertama baginya selain kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini disebut di dalam sebuah hadith, Ertinya : "sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu" (Riwayat al-Bukhari)

2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam.
Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi SAW malah bercanggah dengan sunnah baginda. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam. (Awnul Ma'bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi SAW. (Fath al-Bari, 4/138)

3) Bersahur dengan hanya makan & minum sahaja tanpa ibadah lain.
Ini satu lagi kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik untuk beristigfar dan menunaikan solat malam.

Firman Allah ketika memuji orang mukmin ertinya : " dan ketika waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar" (Az-Zariyyat : 18)

يا رسول الله , أي الدعاء أسمع ؟ : قال : جوف الليل الأخير ودبر الصلوات المكتوبة

Ertinya : "Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :" Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu" ( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)

4) Menunaikan solat witir sejurus selepas terawih.
Menurut dalil-dalil yang sohih, waktu yang terbaik bagi solat witir adalah penutup segala solat sunat di sesuatu hari itu berdasarkan hadith ertinya "Jadikanlah solat sunat witir sebagai solat kamu yang terakhir dalam satu malam". (Fath al-Bari, no 936). Sememangnya tidak salah untuk melakukan witir selepas terawih, cuma sekiranya seseorang itu yakin akan kemampuannya untuk bangun bersahur dan boleh melakukan solat sunat selepas itu, maka adalah lebih elok ia melewatkan witirnya di akhir malam.

5) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa.
Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, ‘ponteng' solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi ‘kurus kering' pastinya.

6) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih.
Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatakala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi SAW bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.

7) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah.
Malanglah mereka kerana setiap amalan di kira dengan niat, jika niat utama seseorang itu ( samada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh Nabi SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhari. Maka, "Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat". (Riwayat al-Bukhari)

8) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa.
Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini.

9) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat.
Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)

10) Menganggap waktu imsak sebagai ‘lampu merah' bagi sahur.
Ini adalah kerana waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah ‘lampu amaran oren' yang di cadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu, janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakti ulama merupakan waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 278)

11) Wanita berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat.
Ini nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid, malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah da didedahkan berjalan dan naik tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.

12) Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram, samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba.
Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya, tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan' ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan lain.

Nabi Muhammad menceritakan :-

ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إلى السَّمَاءِ يا رَبِّ يا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ

Ertinya : menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya. ( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih)

Justeru, bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram?. Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri dari riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.

13) Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka.
Ini satu lagi jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam. Nabi SAW telah menyebut :-

ثلاثة لا ترد دعوتهم , الإمام العادل , والصائم حتى يفطر ودعوة المظلوم

Ertinya : "Tiga golongan yang tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang di zalimi" ( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )

Selain itu, doa menjadi bertambah maqbul tatkala ingin berbuka berdasarkan hadith.

إن للصائم عند فطره دعوة لا ترد

Ertinya : "Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak" ( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya sohih)

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

17 Oktober 2006

Friday, September 05, 2008

Hal Solat Terawih Lagi.

Satu perkara yang aku selalu fikirkan bila tiba bulan Ramadhan adalah hal masjid-masjid atau surau-surau yang hanya melakukan solat terawih 8 rakaat. Samada sebab ada ceramah agama atau memang sepanjang bulan Ramadhan solat 8 rakaat. Memang la solat terawih tu sunat hukumnya. Tapi tak kan lah yang dah sunat tu nak disunat-sunatkan lagi.



Baru-baru ni (Rabu malam Khamis), aku ke masjid Sri Petaling untuk program mesyuarat mingguan Kuala Lumpur. Mesyuarat start pukul 5.45 petang tapi aku sampai 6.30 petang. Jalan jam gilak! Hujan lebat pulak tu... Alhamdulillah sempat jugak duduk mesyuarat sampai 7 petang. Antara perkara yang ditarghib adalah kepentingan usaha untuk bawa ulama ke masjid Sri Petaling. Seorang dari ustaz di madrasah Sri Petaling beri laporan, beberapa bulan yang lepas beliau bertemu seorang lelaki yang baru balik dari keluar 40 hari.

Lelaki itu menceritakan pengalaman hidupnya yang ditimpa ujian demi ujian oleh Allah SWT. Bisnesnya telah jatuh dan isterinya minta diceraikan. Sehingga lelaki itu hampir-hampir hendak murtad (nauzubillah!). Ketika dia di pejabat agama kerana menguruskan hal penceraian, seorang ustaz (yang bukan karkun) yang datang kerana urusan yang lain telah berbual-bual dengan lelaki itu. Lelaki itu dengan hati terbuka telah menceritakan masalahnya kepada ustaz tersebut. Ustaz tersebut telah menasihati lelaki itu supaya datang ke masjid Sri Petaling dan ikuti program agama di sana.

Lelaki itu kemudiannya telah datang ke masjid Sri Petaling dan akhirnya telah melapangkan masa untuk keluar 3 hari dan 40 hari dan terselamat dari menjadi murtad. Dari cerita ni nak bagitau pentingnya usaha kepada para ulama supaya sekurang-kurangnya mereka suka dan senang hati terhadap usaha tabligh yang berjalan sekarang. Sedikit saja cakap dari mereka, orang akan terima dan mudah ikut.

Berbalik kepada hal terawih. Sebelum solat terawih dibuat pada malam tu (di masjid Sri Petaling), ustaz xyz (nama dirahsiakan), telah bangun dan beri sedikit nasihat berkenaan solat terawih. Katanya;

1. Bulan Ramadhan adalah bulan yang istimewa. Kita diwajibkan berpuasa pada siangnya dan disunatkan berterawih pada malamnya.

2. Pada solat terawih terdapat dua sunnah yang berasingan. Satu, solat itu sendiri dan kedua, mendengar bacaan quran sehingga khatam di dalam solat terawih.

3. Para sahabat berterawih 20 rakaat walaupun pada mulanya ada di antara mereka yang berterawih 8 atau 10 atau 12 rakaat tetapi solat mereka begitu panjang. Mereka membaca kira-kira 100 ayat quran dalam satu rakaat sehingga ada di antara para sahabat yang berterawih di dalam keadaan memegang tongkat supaya menahan diri mereka dari jatuh.

4. Akhirnya mereka sepakat untuk solat terawih sebanyak 20 rakaat dan itulah juga pendapat sepakat 4 mazhab yang muktabar. Amalan tersebut berterusan sehingga ke hari ini di masjidil Haram dan masjid Nabawi dan di seluruh dunia.

5. Orang yang berterawih 8 rakaat sudah tentu tidak akan dapat mendengar Quran sehingga khatam di dalam solat pada sebulan Ramadhan.

6. Amalan solat terawih 20 rakaat hendaklan kita usaha untuk hidupkan di setiap masjid dan surau di tempat kita.

* Pada pandangan aku;
i) memang baik dibuat ceramah agama berselang dengan solat terawih tapi kena pastikan solat terawih dibuat 20 rakaat.
ii) pastikan imam yang bawa solat terawih khatamkan 30 juzuk al Quran dalam solat terawih selama sebulan Ramadhan. Bukannya baca ½ juzuk dalam solat terawih dan habiskan ½ juzuk lagi dalam masa tadarus lepas solat terawih.
iii) tahlil arwah dibuat pada masa lain iaitu bukan selepas Isyak sebelum terawih. Atau kalau nak buat jugak, buatlah lepas solat terawih.
iv) selawat panjang berlagu-lagu tanpa faham sepatah haram apa yang diselawatkan pun kena ditinggalkan. Dah jadi macam nyanyian pulak. Selawatlah dengan sederhana kerana kita memang dituntut membanyakkan selawat pada bulan Ramadhan.
v) Datanglah ke masjid Sri Petaling dan tengok macamana solat terawih dibuat.

Wallahua'lam.

Wednesday, September 03, 2008

Nostalgia Solat Terawih

Yang berikut ni siaran ulangan posting tahun lepas. Terawih di Sri Petaling.

*Ya la.. cerita Mr Bean yang ulang ribu kali pun kita boleh tengok dan gelak bagai nak rak setiap kali diulang siaran.


Siaran Ulangan 1. (lambat sikit - imeem)


http://www.imeem.com/people/2M5Lyf9/playlist/P6i_Zs8L/terawih-sri-petaling-music-playlist/

Siaran Ulangan 2.
Jemput saudara semua ke perhimpunan mingguan umat Islam KL/Selangor di masjid Sri Petaling (berdekatan Stadium Bukit Jalil) pada setiap Sabtu malam minggu.

Program bermula dari Asar (Sabtu) hingga 8.00 pagi (Ahad). Penerangan2 tentang usaha agama dibuat oleh Ulama Masjid Sri Petaling dan dari ahli jemaah yang datang dari luar negara.

Kepada para alim ulama, ustaz & imam; ada program khas (jamuan & ramah mesra) untuk tuan selepas isyak, dibilik hujung sebelah kanan masjid.

Bila ingat-ingat balik, macam-macam kenangan dalam solat terawih ni.

1973 - Tahun aku lahir. Mana pergi solat terawih.
1974 hingga 1980 - Pun tak pergi sebab kecik lagi.
1980 hingga 1985 - Terawih di surau lama Desa Jaya. Sekarang surau tu dah tak ada sebab dah terbakar dalam tahun 90an.
1986 hingga 1990 - Masjid al Faizin, Desa Jaya baru di bina. Terawih kat sini. 1990 tahun aku ambik SPM.
1991 hingga 1994 - Zaman kegelapan. Dah lupa masjid. Kadang-kadang je pergi terawih. Tapi puasa tetap puasa!
1995 - Tahun bernikah. Alhamdullillah dah kembali berterawih. Tapi sebulan Ramadhan aje la muka kat masjid. Lepas tu kembali solat kat rumah.
1996 hingga 1998 - Masih macam tahun 1995.
1999 - Terawih di Kemaman masa keluar 40 hari.
2000 - Terawih di Kota Semarahan, Kuching, pun masa keluar 40 hari.

2001 - Kembali terawih di taman sendiri. (Tak dapat cuti 40 hari.)
2002 - Terawih dengan raya sekali kat Miri. Keluar 40 hari jugak.
2003 - Terawih kat India. Musim sejuk. Jadi berbungkus dengan selimut.
2004 - Kat Kuala Lipis.
2005 - Kat Zurich.
2006 hingga 2007 - Kat tempat sendiri semula. Keluar 40 hari sebelum Ramadhan.
2008 - Dah tiga malam aku terawih kat surau taman sebelah. Pakai 2 orang imam hafiz dari Myanmar. Satu malam satu juz Quran. Pukul 9 mlm start, pukul 10 mlm habis. Tak ada selawat panjang-panjang, tak ada tahlil dan sebut nama setiap arwah dan tak ada ceramah hingga terpaksa solat terawih 8 rakaat.