Sunday, August 31, 2008

Tips Kejutkan Orang Bersahur

Kalau nak kejutkan org bangun tidur untuk sahur.. cam ni caranya..

1. baca doa bangun tidur kat telinga dia...
2. pegang anak jari kiri/kanan sambil tu panggil nama dia perlahan lahan..
3. renjis air kat muka dia...sambil panggil nama dia...
4. tampar tampar manja pipi dia..sambil panggil nama dia...
5. tutup kipas/air cond


Tapi kalau still tak effect

1. jerit nama dia kuat kuat...
2. gigit ibu jari kaki dia..cam antu toyol gigit
3. simbah air sebaldi...kalau bleh air rendam baju
4. tarik rambut dia sampai jatuh dr tilam
5. goyang badan dia kuat2 dan kata; "orang kampung datang, orang kampung datang"
6. jerit; "dah sampai.. turun.. turun..."
7. kata; "ta'am.. ta'am.."


Tapi kalau still tak effect gak

1. pergi kat telinga dia...then sebut maa rabbuka! sambil seru nama dia byk kali...
2. pergi kat dia, baca je surah yaa sin! hehehehehe


Tapi kalau still tak effect gak... ni je la cara terakhir

1. panggil je orang masjid/surau untuk uruskan... kerana Allah lebih menyayanginya
2. repot kat polis untuk dapatkan surat mati

Friday, August 29, 2008

Selamat Berpuasa






Mudah-mudahan jadi orang yang bertakwa. Amalan yang dibuat
dalam Ramadhan dapat diteruskan di dalam 11 bulan berikutnya.

Thursday, August 28, 2008

Doa Para Malaikat

InsyaAllah berikut adalah orang-orang yang didoakan oleh para malaikat :

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.
Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga Malaikat berdoa 'Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci."
(Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra.,hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/37)

2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.
Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah salah seorang diantara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya 'Ya Allah, ampunilah dia. Ya Allah sayangilah dia.'"
(Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., Shahih Muslim no. 469)

3. Orang-orang yang berada di saf depan di dalam solat berjamaah.
Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat kepada (orang-orang) yang berada pada saf-saf terdepan."
(Imam Abu Dawud (dan Ibnu Khuzaimah) dari Barra' bin 'Azib ra., hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud I/130)

4. Orang-orang yang menyambung saf pada solat berjemaah.
Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu berselawat kepada orang-orang yang menyambung saf-saf."
(Para Imam yaitu Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah ra., hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/272)

5. Para malaikat mengucapkan 'Amin' ketika seorang Imam selesai membaca Al Fatihah.
Rasulullah SAW bersabda, "Jika seorang Imam membaca 'ghairil maghdhuubi 'alaihim waladh dhaalinn', maka ucapkanlah oleh kamu semua 'aamiin', karena barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka dia akan diampuni dosanya yang masa lalu."
(Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., Shahih Bukhari no. 782)

6. Orang yang duduk di tempat solatnya setelah melakukan solat.
Rasulullah SAW bersabda, "Para malaikat akan selalu berselawat ( berdoa ) kepada salah satu diantara kalian selama dia ada di dalam tempat solat dimana dia melakukan solat, selama dia belum batal wudhunya, (para malaikat) berkata, 'Ya Allah ampunilah dan sayangilah dia.'
(Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah, Al Musnad no. 8106, Syaikh Ahmad Syakir menshahihkan hadits ini)

7. Orang - orang yang melakukan solat subuh dan asar secara berjemaah.
Rasulullah SAW bersabda, "Para malaikat berkumpul pada saat solat subuh lalu para malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga subuh) naik (ke langit), dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada mereka, 'Bagaimana kalian meninggalkan hambaku?', mereka menjawab, 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, maka ampunilah mereka pada hari kiamat.'"
(Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., Al Musnad no. 9140, hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Ahmad Syakir)

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.
Rasulullah SAW bersabda, "Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata 'aamiin dan engkaupun mendapatkan apa yang dia dapatkan.'"
(Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Ummud Darda' ra., Shahih Muslim no. 2733)

9. Orang-orang yang berinfak.
Rasulullah SAW bersabda, "Tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu diantara keduanya berkata, 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak'. Dan lainnya berkata, 'Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang bakhil.'"
(Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., Shahih Bukhari no. 1442 dan Shahih Muslim no. 1010)

10. Orang yang sedang makan sahur.
Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat (berdoa ) kepada orang-orang yang sedang makan sahur." Insya Allah termasuk disaat sahur untuk puasa sunat.
(Imam Ibnu Hibban dan Imam Ath Thabrani, meriwayaatkan dari Abdullah bin Umar ra., hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhiib wat Tarhiib I/519)

11. Orang yang sedang menjenguk orang sakit.
Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70.000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang bila-bila sahaja hingga petang dan di waktu malam bila-bila sahaja hingga subuh."
(Imam Ahmad meriwayatkan dari 'Ali bin Abi Thalib ra., Al Musnad no. 754, Syaikh Ahmad Syakir berkomentar,"Sanadnya shahih")

12. Seseorang yang sedang mengajarkan kebaikan kepada orang lain.
Rasulullah SAW bersabda, "Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seorang yang paling rendah diantara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkan ikan, semuanya bershalawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain."
(Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dari Abu Umamah Al Bahily ra., dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Kitab Shahih At Tirmidzi II/343)

~ Semoga kita dapat amal dan sampaikan. ~

Sunday, August 24, 2008

Sedekah

Kekuatan Sedekah
Diceritakan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Turmidzi dan Ahmad, seperti berikut :

Tatkala Allah Ta'ala menciptakan bumi, maka bumipun bergetar. Lalu Allah menciptakan gunung dengan kekuatan yang telah diberikan kepadanya, ternyata bumipun terdiam.


Para malaikat kehairanan akan penciptaan gunung tersebut. Kemudian mereka bertanya "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada gunung ?"

Allah menjawab, "Ada, iaitu besi"

Para malaikat bertanya lagi "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada besi ?"

Allah yang Maha Suci menjawab, "Ada, iaitu api"

Para malaikat kembali bertanya "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada api ?"

Allah yang Maha Agung menjawab, "Ada, iaitu air"


Para malaikatpun bertanya kembali "Ya Rabbi, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih kuat daripada air ?"


Allah yang Maha Tinggi dan Maha Sempurna menjawab, "Ada, iaitu angin"


Akhirnya para malaikatpun bertanya lagi "Ya Allah, adakah sesuatu dalam penciptaan-Mu yang lebih dahsyat dari itu semua ?"

Allah yang Maha Gagah dan Maha Dahsyat kehebatannya menjawab, "Ada, iaitu amal anak Adam yang mengeluarkan sedekah dengan tangan kanannya sementara tangan kirinya tidak mengetahuinya".

Pentingnya Ikhlas
Ertinya, yang paling hebat, paling kuat dan paling dahsyat sebenarnya adalah orang yang bersedekah tetapi tetap mampu menguasai dirinya, sehingga sedekah yang dilakukannya bersih, tulus dan ikhlas tanpa ada unsur menunjuk-nunjuk ataupun supaya diketahui orang lain.


Berkaitan dengan ikhlas ini, RasulAllah SAW mengingatkan dalam khutbahnya ketika baginda sampai di Madinah pada waktu hijrah dari Makkah : "Wahai segenap manusia ! Sesungguhnya amal itu tergantung kepada niat, dan seseorang akan mendapatkan (pahala) sesuai dengan apa yang diniatkannya".

Oleh kerana itu hendaknya kita selalu mengiringi sedekah kita dengan niat yang ikhlas hanya kerana Allah semata, tanpa berasa ingin dipuji, dianggap dermawan, dihormati, dll yang dapat menjadikan sedekah kita menjadi sia-sia.

Ganjaran Sedekah
RasulAllah SAW menganjurkan kepada kita umatnya untuk memperbanyak sedekah, hal itu dimaksudkan agar rezeki yang Allah berikan kepada kita menjadi bertambah berkah.

Allah memberikan jaminan kemudahan bagi orang yang berdekah, ganjaran yang berlipatganda (700 kali) dan sebagai ganti, sebagaimana firman-Nya dan sabda RasuluAllah SAW, sbb :

  • Allah Ta'ala berfirman, "Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertaqwa dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (syurga) maka Kami kelak akan menyiapkan baginya jalan yang mudah". {Qs. Al Lail (92) : 5-8}
  • Allah Ta'ala berfirman, "Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah maha luas (kurnia-Nya) lagi maha mengetahui". {Qs. Al Baqarah (2) : 261}
  • RasulAllah SAW bersabda, "Setiap awal pagi, semasa terbit matahari, ada dua malaikat menyeru kepada manusia dibumi. Yang satu menyeru, "Ya Tuhan, karuniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kepada Allah". Yang satu lagi menyeru "musnahkanlah orang yang menahan hartanya".

Tolak Bala Dengan Sedekah
Orang-orang yang beriman sangat sedar dengan kekuatan sedekah untuk menolak bala, kesulitan dan berbagai macam penyakit, sebagaimana sabda RasulAllah SAW, sbb :

  • "Bersegeralah bersedekah, sebab yang namanya bala tidak pernah mendahului sedekah".
  • "Belilah semua kesulitanmu dengan sedekah".
  • "Ubatilah penyakitmu dengan sedekah".

Banyak dari kita yang sudah mengetahui dan memahami perihal anjuran bersedekah ini, namun persoalannya seringkali kita teramat susah untuk melakukannya kerana kekhuatiran bahawa kita salah memberi, sebagai contoh kadang kala kita enggan memberi sedekah kepada pengemis yang kita temui ditepi jalan dengan anggapan bahawa mereka (pengemis/peminta tsb) menjadikan meminta-minta sebagai pekerjaannya, malas, dll. Padahal sesungguhnya prasangka kita yang demikian adalah bisikan-bisikan syaitan laknatullah yang tidak rela melihat kita berbuat baik (bersedekah) , sebaiknya mulai saat ini hendaknya kita hilangkan prasangka-prasangka yang demikian kerana seharusnya sedekah itu kita niatkan sebagai bukti keimanan kita atas perintah Allah dan rasul-Nya yang menganjurkan umatnya untuk selalu bersedekah.


Masalah mungkin timbul apabila ternyata kemudiannya bahawa sedekah yang kita beri kepada pengemis/peminta tadi tidak tepat sasaran, bukan lagi urusan kita, kerana sedekah hakikatnya adalah ladang amal bagi hamba-hamba Allah yang bertakwa. Pengemis/peminta/fakir miskin lainnya adalah ladang amal bagi orang yang berkemampuan, dapat kita bayangkan andaikata tidak ada lagi orang-orang tersebut, kepada siapa lagi kita dapat beramal (bersedekah) ???

Atau kalau kita termasuk orang yang tidak suka memberi sedekah (kepada pengemis/peminta/ fakir miskin) dengan berbagai alasan dan pertimbangan maka biasakanlah bersedekah dengan menyiapkan sejumlah wang sebelum solat Jum'at dan memasukkan ke kotak-kotak sumbangan yang tersedia dan biasakan dengan memberi sejumlah minima setiap Jumaat, misalnya Jumaat ini kita menyumbang RM5 kekotak amal tersebut maka sebaiknya Jumaat berikutnya harus dengan jumlah yang sama, syukur jika boleh diberi lebih dan yang terpentingnya harus diiringi dengan keikhlasan.

Sedekah anda, walaupun kecil tetapi amat berharga disisi Allah Azza Wa Jalla. Orang yang bakhil dan kikir dengan tidak menyedekahkan sebahagian hartanya akan rugi di dunia dan akhirat kerana tidak mendapat keberkatan. Jadi, sebenarnya orang yang bersedekah adalah untuk kepentingan dirinya. Sebab menginfakkan (belanjakan) harta akan memperoleh berkah dan sebaliknya menahannya adalah celaka. Tidak menghairankan jika orang yang bersedekah diibaratkan orang yang melabur (invest) dan menabung disisi Allah dengan jalan meminjamkan pemberiannya kepada Allah. Balasan yang akan diperolehnya berlipatganda. Mereka tidak akan rugi meskipun pada awalnya mereka kehilangan sesuatu.

Sedekah Yang Pahalanya Terus Mengalir
Dari Abu Hurairah RA, bahwa sesungguhnya Rasulullah SAW, telah bersabda : "Bila seorang hamba telah meninggal, segala amalnya terputus, kecuali tiga hal : amal jariyah, ilmu yang bermanfaat atau anak shalih yang mendo'akannya" (HR. Bukhari, dalam Adabul Mufrad).

Sampaikan
Dari Abdullah bin 'Amru ra, RasulAllah S.A.W bersabda: "Sampaikanlah pesanku walaupun hanya satu ayat".

Semoga Allah Ta'ala membalas 'amal Ibadah kita.

Friday, August 22, 2008

dah nak masuk tabligh dah..

Seorang sahabat mengeluh, ” Ana dah nak masuk tabligh dah. Pening dah dengan politik. Keliru. Dulu, segar juga dengar dan ulas pasal politik. Tapi, makin lama, apatah dengan isu muqabalah yang panas ni, makin ana rasa politik ni memang kotor. Politik tu memang la bersih, tapi orangnya kotor, susah nak cari yang bersih. Dalam PAS pun ana rasa ada yang macam UMNO perangainya. Mujurlah ana tak jadi politician macam anta. Anta nampak kuat tak apalah, tapi bukan ana. Huh, kawan - kawan ana pun dah macam ana. Pening. Dah nak masuk Tabligh dah.”

Baca seterusnya... KLIK SINI.

Thursday, August 21, 2008

Halkah Kepong, Kuala Lumpur



View besar sikit kat sini.

Penduduk : 90,000 (muslim 40%, lain-lain 60%)
Masjid dan surau : 45 buah
Hidup 5 amal : 3 masjid dan surau
Beberapa amal : 18 masjid dan surau
Jemaah 3 hari : 3 sebulan (30-40 orang)
Datang solat berjemaah : 2-3% dari yang muslim.

Baki kerja??? Banyak lagi wooo...

Saturday, August 16, 2008

Keluar 3 Hari

InsyaAllah keluar 3 hari (72 jam)
16-18 Ogos 2008.


Gambar Hiasan
Satu motor naik tiga orang kat Kemboja.
(aku yang kat belakang sekali, rasa nak tercicir aje)

Thursday, August 14, 2008

Kebenaran Di Akhir Zaman


Alangkah susahnya mencari kebenaran di akhir zaman
Terutama orang awam yang ilmu agamanya sekadar cukup untuk fardhu ain
Selain itu tidak mampu menilai benar atau salah, hak atau sesat

Orang munafik menuduh oang lain munafik yang tidak munafik
Orang yang sudah sesat menuduh orang yang tidak sesat sebagai sesat
Teraniayalah orang yang tidak munafik terzalimlah orang yang tidak sesat

Pembuat-pembuat bid'ah menuduh orang yang berjalan di atas As Sunnah
sebagai pembuat bid'ah, kerana sudah ramai yang tidak ikut As Sunnah.


Yang mengikut As Sunnah dipercayai orang ramai pembuat bid'ah.
Teraniayalah pula pengikut-pengikut As Sunnah, dianggap bid'ah.

Orang-orang baik dianggap jahat, penjahat-penjahat dianggap baik
Kerana orang yang baik terlalu sedikit mereka terpinggir,
terpinggir ertinya jahat pada pandangan ramai.

Orang yang ada jawatan tinggi cakapnya dianggap benar dan sah belaka
Rakyat jelata walaupun benar,
cakapnya tidak ada harga,
tidak diambil kira sekalipun dia seorang yang soleh
Jawatan tinggi yang menentukan salah benar sesuatu masalah

Bukankah terkeliru dibuatnya di dalam mencari kebenaran?
Begitulah watak akhir zaman, yang sudah jauh dari Rasul
Sungguh susah hendak mencari kebenaran,
macam hendak mencari gagak putih atau merah.

Tunjukkanlah kami ya Allah jalan kebenaran
Agar kami tidak sesat jalan menuju Engkau
Ya Allah selamatkan kami.

Tuesday, August 12, 2008

Bas Mini


Lepas lahir sampai umur 5 tahun aku tinggal kat Greenwood, Gombak. Aku ingat lagi masa aku 4 - 5 tahun, mak bawak aku sekali sekala pergi KL naik bas mini no 14. Masa tu bas warna merah. Favourite aku duduk kat single sit belah depan sekali.


Lepas tu pindah ke Kepong. Bermulalah kenangan aku bersama bas mini no 31. Mula-mula bas warna hijau, lepas tu warna pink. Tanya bini aku dia tahu la... Rahsia beb.

Masa sekolah rendah memang aku tak naik bas mini hari-hari sebab ada bas sekolah. Tapi seingat aku ada 2 kali aku balik naik bas mini sebab dah ketinggalan bas sekolah. Masa tu sekolah rendah kat jalan Ipoh.


Masa sekolah menangah kat VI, pergi naik kereta dengan abah, balik naik bas panjang. Sekali sekala naik bas mini.

Tahun 1991. Aku start kerja kat Kwong Yik Finance kat Ampang Park. Masa tu la bermula era pergi balik kerja naik bas mini. Dua kali bas. Dari Kepong turun kat Lebuh Ampang. Dari Lebuh Ampang ke Ampang Park.

Kalau ada konsert kat KL ke, tengok bola kat Stadium Merdeka ke, jalan-jalan kat pasar Tengku Abd Rahman ke, Central Market ke, Pertama ke, pergi snooker ke... mesti naik bas mini. Best sebab kecoh. Dating ngan bini pun dalam bas mini. Bini aku tinggal setaman dengan aku. Dia kerja kat area Central Market. Abang ipar aku driver bas mini 31. Tu yang tak leh cerita.


Sekarang, semua tu tinggal kenangan. Masa dah berlalu. Anak-anak dah berderet. Alhamdulillah masih diberi peluang hidup dan tahu maksud dihantar kat atas bumi ni. Kalau tak, masa berlalu, berlalu, berlalu dan hampeh.. Sia-sia belaka.

Hidup mesti diteruskan. Maksud mesti dicapai. Masa makin pendek...



Akaun Fi Sabilillah

Siapa nak infak di jalan Allah, boleh masukkan RM dalam akaun berikut;

Bank Islam 120 100 100 12345

Kalau dapat secara bulanan tetap lagi baik. InsyaAllah RM anda akan diguna 100% untuk agama.

*Nak info pasal akaun ni, email aku; azharkepong@yahoo.com
Sebelum menyumbang, pastikan pendapatan anda bersih dari rasuah, judi, riba dan
yang seumpamanya.

Contoh Hudud Pada Zaman Nabi SAW


Suatu ketika di zaman Nabi SAW, ada seorang lelaki bernama Mais Al Aslami. Beliau telah datang berjumpa Nabi SAW dan mengaku telah melakukan zina. Mendengarkan pengakuan beliau, Nabi SAW berkata kepadanya; "Mungkin kamu silap. Pulanglah dahulu dan fikir kembali akan pengakuan kamu."

Esoknya Mais datang semula dan membuat pengakuan yang sama. Nabi SAW berkata kepadanya; "Mungkin kamu sentuh-sentuh kulit sahaja dan tak buat yang lain. Pulanglah dahulu dan fikir kembali akan pengakuan kamu."

Esoknya Mais datang lagi dan masih tetap dengan pengakuannya. Nabi SAW berkata kepadanya; "Mungkin kamu tidur dalam satu selimut sahaja dan tak buat yang lain. Pulanglah dahulu dan fikir kembali akan pengakuan kamu."

Esoknya Mais tetap datang dan mengaku telah malakukan zina. Nabi SAW telah mengutus seorang sahabat untuk memanggil Abu Bakar ra. Bila Abu Bakar ra datang, Nabi SAW meminta Mais menghenbuskan nafas dari mulutnya supaya dapat dihidu oleh Abu Bakar ra. Setelah Mais berbuat begitu, Nabi SAW telah bertanya kepada Abu Bakar ra; "Adakah Mais mabuk arak?" Abu Bakar ra kata; "Tidak kerana tiada bau arak yang keluar dari mulut Mais."

Nabi SAW telah menyuruh Mais memanggil ketua kampungnya untuk mengadap Nabi SAW. Bila ketua kampung di bawa kepada Nabi SAW, baginda bertanya; "Adakah kamu kenal lelaki ini?" Ketua kampung menjawab; "Ya aku kenal dia semenjak kecil. Aku tahu keluarga dan tempat tinggalnya. Memang dia orang kampungku ya Rasulullah." Nabi bertanya lagi; "Semenjak kamu mengenalinya, pernahkah dia sakit gila atau hilang ingatan?" Ketua kampung manjawab; "Tidak pernah ya Rasulullah."

Lalu Nabi SAW memanggil Abu Bakar ra dan Umar ra untuk menjalankan hukuman terhadap pebuatan zina yang dilakukan oleh Mais. Oleh keran Mais telah berkahwin, maka hukumannya ialah direjam dengan batu sehingga mati. Maka dengan kerelaannya sendiri untuk mendapat hukuman, Mais telah diikat dan ditanam 3/4 badan dan dilontar dengan batu oleh orang ramai yang lalu di situ.

Mungkin kerana tidak tahan dengan kesakitan, Mais telah berjaya meloloskan dirinya dan cabut lari. Umar ra dan Khalid al Walid ra telah mengejar dan berjaya menangkap Mais semula. Beliau diikat dan ditanam dan dilontar dengan batu sehingga syahid. (semoga mangampunkan dosa beliau dan mati sebagai seorang sahabat).

Apabila perkara ini sampai ke pengetahuan Nabi SAW, maka baginda telah memanggil Umar ra dan Khalid al Walid ra untuk memberi keterangan. Nabi SAW tanya; "Kenapa dikejar dan ditangkap semula? Mungkin dosanya telah diampun oleh Allah SWT. Biarkan dia lari."

~ atau seperti yang disabdakan oleh Nabi SAW ~

***********************

Kisah ni aku tulis secara nota melalui kuliah Maghrib di masjid aku. Kisah yang lebih tepat kita boleh cari dari kitab-kitab hadis. Pengajaran dari kisah ni, sebenarnya kita jangan mudah nak menuduh-nuduh orang. Dan bukan senang nak menjatuhkan hukuman. Lagi satu kita kena sentiasa bertaubat dengan bersungguh-sungguh terhadap dosa yang kita dah buat.

Wallahua'lam.

Wednesday, August 06, 2008

Dari Hal Selipar

Keterangan gambar;
Dari kanan atas - selipar Anas, Ammar, Amir & A'isyah
Dari kanan bawah - selipar Mardhiah, Big Boss & bini Big Boss
(Mu'az belum ada selipar)

Inilah koleksi selipar dalam keluarga aku. Ni baru selipar, belum kasut sekolah dan kasut-kasut lain lagi. Dan tak termasuk selipar dan kasut yang tak boleh dipakai. Budak-budak ni kalau sorang beli selipar, yang lain pun nak beli selipar.

Selipar biru yang besar tu aje aku tak beli. Aku pinjam masjid punya. Maklumlah kat masjid aku ni banyak selipar tinggal. Diorang yang datang ni guna kaki manusia, tapi bila balik suka pinjam kaki ayam agaknya. Selipar aku orang dah kebas. Jadi aku tunggu sampai semua orang dah balik, baru aku cari selipar untuk dipinjam. Itupun aku ambik selipar ni kat depan rumah mandi mayat masjid. Mungkin mayat yang mandi kat sini, bila balik lupa pakai selipar.

Menengok selipar-selipar ni mengingatkan aku makin dekat nak ke kubur. Anak-anak dah membesar. Aku dah semakin tua (walaupun jiwa masih muda). Rambut pun dah mula tumbuh uban. Badan pun cepat penat. Perut je maintain macam dulu. Seluar jean 15 tahun dulu boleh pakai lagi beb. Jangan marah.

Sepanjang hidup aku dah berapa kali beli selipar, tak tahu lah. Buatnya setahun 2-3 pasang. Dari banyak-banyak selipar tu, tak tahu berapa banyak diguna untuk langkah pada jalan agama dan berapa banyak diguna untuk langkah pada jalan dunia. Hakikatnya setiap langkah menuju ke kubur.

Berapa ramai orang kat dunia ni yang ada macam-macam planning.
Planning lepas habis belajar.
Planning bila dah kawin.
Planning bila dah ada anak.
Planning di hari tua (tu la yang selalu disebut oleh ejen-ejen insuran macam aku!)
Rupa-rupanya malaikat maut dah planning nak cabut nyawa dia esok!

Macamana ye rasanya bila nyawa sedang ditarik keluar dari badan?
Kalau macam kaki ditarik keluar dari selipar, ok sangat la...
Tapi kalau macam tarik satu selipar supaya putus dua?

Semoga Allah sentiasa merahmati kita semua. Amin...

Sunday, August 03, 2008

Gi Taman

video
Tergolek la plaks..

Main lagi...


Pipi tembam.


Allah jadikan langit.


3 perempuan dalam family aku.


Yang bongsu (buat masa nie...)