Sunday, December 30, 2007

Mimbar Cahaya

Al-Baihaqiyy dan An-Naqoosy telah mentakhrijkan di dalam mu'jamnya dan Ibn An-Najjaar daripada Waaqid bin Salaamah daripada Yaziid Ar-Riqoosyiyy dari Anas ra. Bahawa Rasulullah SAW telah bersabda (mafhumnya) :

"Mahukah aku kabarkan kepada kamu akan kaum-kaum yang mana mereka itu adalah bukan para anbiyaa` dan buka pula para syuhadaa`, (walhal) pada hari qiyaamat (nanti) para anbiyaa` dan para syuhadaa` merasa ghibtoh (iri hati) terhadap mereka itu lantaran manaazil (kedudukan) mereka (begitu dekat) dengan Allah, di atas minbar-minbar daripada nuur (cahaya) mereka dapat dikenali?"

Lalu mereka (para Sahabat r.ahum) bertanya : "Siapakah mereka itu wahai Rasulullah SAW? "

Baginda menjawab : "al-ladziina yuhabbibuuna `ibaadaloohi ilAllahi, wa yuhabbibuunAllaha ilaa `ibaadihi, wa yamsyuuna `alal-ardhi nushan;
artinya: (yaitu) orang-orang yang menjadikan para hamba Allah dicintai oleh Allah SWT , dan menjadikan Allah SWT dicintai oleh para hambanya, dan mereka itu berjalan kaki di atas (permukaan) bumi dalam hal keadaan memberikan nasihat."

Maka aku berkata : "Ini menjadikan Allah SWT dicintai oleh para hambanya, maka bagaimanakah mereka menjadikan para hamba Allah SWT dicintai oleh Allah SWT?"

Jawab baginda Rasulullah SAW : "Mereka itu menyuruh para hamba Allah dengan apa yang Allah SWT suka dan mereka itu mencegah para hamba Allah SWT daripada apa yang Allah SWT benci, maka apabila para hamba Allah SWT itu mentho'ati mereka lalu Allah `azza wa jalla menyintai mereka itu (yakni para hamba Allah itu)."

Hayaatus-Shohaabah, juzu` 3, halaman 288 dan 289.

Thursday, December 27, 2007

11 September, 2001


Teringat masa keluar di Bangladesh pada bulan Februari 2004. Pada hari-hari akhir semasa di markas Kakrail, Dakka; seorang tanggungjawab markas datang kepada kami jemaah Malaysia (kami dilayan macam raja, tak dapat nak balas jasa mereka) dan beri targhib dalam bahasa Inggeris. Di akhir targhibnya beliau cerita tentang pengalamannya keluar di New York, US pada masa Twin Tower dilanggar kapalterbang. (ini cerita first hand tau).

Pada masa tu beliau merupakan amir kepada jemaah yang terdiri dari 7 orang. Mereka buat usaha di sebuah masjid yang berdekatan dengan Twin Tower. Pada malam tu beliau telah mendapat mimpi yang meminta jemaah ni kena pindah ke tempat lain seawal pagi esoknya. Jadi keesokkan harinya, awal2 pagi jemah ni berkemas dan pindah dengan menyewa teksi. Pemandu teksi tu tak habis2 cerita tentang kehebatan dan kemahsyuran Twin Tower tersebut. Amir Bangladesh ni kata, 'Ini bangunan sekarang ada dan bila2 boleh tak ada. Allah kuasa, makhluk tak ada kuasa.'

Selang beberapa minit, tepat seperti yang dikata, dua biji kapalterbang dah langgar Twin Tower tu menyebabkan ianya roboh. Maka dipendekkan cerita semua ahli jemaah tu kena tangkap dengan polis yang lengkap bersenjata. Mereka dibawa ke satu tempat dan disoal siasat bertubi2. Sebelum tu amir jemaah dah pesan, apapun yang mereka tanya, kita cakap 6 perkara saja. Jangan cakap perkara2 lain. Akhirnya yang tukang soal tu pun jadi bosan.

Tak lama kemudian, seorang polis yang senior (mungkin ketua FBI la kot..) datang untuk soal siasat. Masa dia tengah bercakap dengan amir jemaah, si amir ni menyeluk2 pokenya untuk ambil sesuatu. Apalagi, polis yang ramai2 tu angkat senjata mereka dan hala kepada jemaah. Ketua polis tu suruh orang2nya check poket amir tu dan sebatang kayu sepanjang 1½ jengkal dikeluarkan dan dimasukkan ke dalam bekas plastik. Setelah pemeriksaan dibuat, ketua polis tu tanya, tu kayu apa. Jadi amir jemaah jawab tu KAYU SUGI yang kami guna untuk berus gigi mengikut sunah Nabi kami.

Lepas tu ketua polis tu kata kepada orang2nya, mereka ni nak berus gigi pun guna kayu, takkan la nak buat rancangan runtuhkan Twin Tower. Tak masuk akal langsung. Satu surat dikeluarkan mengatakan jemaah tu bebas dan diberi kebenaran duduk kat US sebulan lagi.

Kesimpulannya.
1. Kerja dakwah ni kerja kita, jadi kita buat aje. Nak ubah keadaan, tu hak Allah. Tak payah la kita nak mengamuk dan tunjuk perasaan sana sini.

2. Dalam sunah ada kejayaan dunia dan akhirat.

3. Jom la kita sungguh2 belajar & buat kerja ni.

Wednesday, December 26, 2007

Cuti Sekolah Dah Nak Tamat

Hmm.. Cuti sekolah dah nak habis. InsyaAllah minggu depan budak2 dah start sekolah. Jadi sunyi semula la rumah. Maklumla, sekolah pagi petang. Bila balik dah letih dan pukul 10 malam dah tido. Kalau time cuti tu, pukul 12 malam meriah lagi.

Saya cadang kepada ibu bapa semua, anak2 yang dah habis darjah 6, masukkan mereka ke madrasah hafiz.
Tapi biar la dengan kerelaan mereka. Kita cuma pujuk dan beri kelebihan jadi hafiz Quran. Habis hafal Quran, baru le tanya mereka nak sambung ambil alim atau nak sambung akademik. Saya pernah jumpa pelajar kedoktoran yang hafiz Quran. Dan orang yang hafiz Quran ni, bila belajar bab dunia memang kacang la sebab Quran dah dok dalam hati.

Video kat bawah ni adalah projek anak2 masa cuti. Tah bila tah diorang main kamera h/p abah dia. Masa abah dia tido kot...

video

Kwang kwang kwang..

Sunday, December 23, 2007

Raya Korban vs Korban Raya

Raya Korban
Kira raya terbesar bagi orang Islam. Sempena mengingati peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim as dan keluarga baginda. Semua orang dah maklum kisah baginda yang sehingga umur lanjut masih tak dapat anak. Bila dah dapat anak kena tinggalkan pulak di tanah Mekah yang tandus pada masa tu. Sedih sebenarnya cerita ni kalau dihayati betul2. Lepas tu bila dah boleh jumpa anak, diperintah untuk sembelih pulak. Adus, bapa mana yang sanggup sembelih anak hidup2? Sadis, sadis...

Jadi Allah dan RasulNya cerita kat kita kisah ni untuk apa? Suruh sembelih anak ke? Sebenarnya Allah suruh sembelih nafsu kita dan buat pengorbanan untuk menegakkan agama Allah di muka bumi. Tinggalkan lah sekejap anak isteri, rumah tangga, kedai, ladang & pejabat tu. Bukan nak suruh tinggalkan terus, sekejap aje! Nabi dah tunjuk cara, sahabat dah ikut 100% dan berjaya.
Kita? Tak kan nak ambil jalan lain ikut kepala dan nafsu kita.

Firman Allah;
Katakanlah (wahai Muhammad):
“Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, -

(jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya," maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).
(Surah At-Taubah, Ayat 24)

Korban Raya
1. Ayam (awal2 lagi dah kena korban untuk jamu sedara mara yang balik beraya)
2. Kambing
3. Lembu (seronok tul join gotong-royong sembelih lembu)
4. Unta (ada setengah tempat sembelih unta. Yang kelakar tu diikatnya kaki unta tu dan ditumbangkan macam lembu juga. Kan ke tak senonoh. Unta ni sembelih sambil dia berdiri aje lah bang oii..)
5. Solat Zohor berjemaah (termasuk lah 'otai' masjid dan pejuang2 yang melaungkan Islam)
6. Pahala aku (sebab nampak buruk saudara Islam)

Thursday, December 20, 2007

Dakwah Orang Bisu

video

Bulan Disember tahun lepas satu jemaah orang bisu dari Pakistan datang ke Malaysia. Mereka buat usaha ke atas orang-orang bisu supaya mereka juga dapat amal agama seperti kita. Laporan mengatakan orang-orang pekak & bisu selalu hidup terpinggir dari masyarakat dan mereka kurang dalam amalan agama.

Dengan izin Allah, hasil dari usaha mereka, satu jemaah 40 hari orang-orang bisu telah dikeluarkan. Tidak lama kemudian usaha semakin meningkat dan jemaah 40 hari orang bisu dihantar ke Pakistan. Sehingga kini, ada terjemahan untuk orang-orang bisu pada setiap malam minggu di masjid Sri Petaling. Sebelum ni tiada 'sign language' yang khas untuk menerangkan tentang kebesaran Allah, kisah Nabi dan lain-lain. Alhamdulillah, sekarang dah ada.

Setiap dari umat ini dihantar untuk buat kerja dakwah. Tak kira apa keadaan mereka. Orang-orang bisu pun boleh buat dakwah. Apa jawapan kita yang normal ni nak beri depan Allah bila ditanya tentang kerja ni. Ya Allah ampunilah kami. Terimalah kami untuk kerja ni. Amin!!!

Monday, December 17, 2007

Selimut Putih





Harta kata, 'Aku bukan milik mu lagi.'
Projek kata, 'Orang lain kena ambil alih.'
Isteri kata, 'Aku redho.'
Anak kata, 'Abah dah pergi.'
Saudara mara kata, 'Pak Long kau dah tak de!'
Jiran dan kawan kata, 'Kita sama2 uruskan arwah.'

Apa yang tinggal???
Iman dan amal.
Orang pandai; banyak ingat maut dan buat persiapan.

Friday, December 14, 2007

Tiru Macam Saya

Diriwayatkan oleh Abu Nu'aim,
Abdullah ibnu Umar Radhiyallahu Anhuma berkata:
"Barangsiapa yang ingin meniru, hendaklah ia meniru perjalanan orang yang sudah mati, yaitu perjalanan para sahabat Nabi Muhammad SAW, karena mereka itu adalah sebaik-baik ummat ini, dan sebersih-bersihnya hati, sedalam-dalamnya ilmu pengetahuan, dan seringan-ringannya penanggungan.

Mereka itu adalah suatu kaum yang telah dipilih Allah untuk menjadi para sahabat NabiNya SAW dan bekerja untuk menyebarkan agamaNya. Karena itu, hendaklah kamu mencontohi kelakuan mereka dan ikut perjalanan mereka. Mereka itulah para sahabat Nabi Muhammad SAW yang berdiri di atas jalan lurus, demi Allah yang memiliki Ka'bah!"

(Hilyatul-Auliya' 1:305)

Sunday, December 09, 2007

Elders Datang!

Alhamdulillah, dengan kehendak Allah, satu jemaah elders dari Raiwind seramai kira2 20 orang telah datang ke Kuala Lumpur dengan diketuai oleh Hj Abdul Wahab pada Rabu malam Khamis lepas @ 5 Disember. Jur untuk fikirman2 dari seluruh Malaysia telah dibuat bermula Subuh Khamis dan berakhir 12.15 tgh sebelum solat Jumaat. Kehadiran adalah diluar dugaan. Setiap ruang masjid dipenuhi sehinggalah ketingkat atas.

InsyaAllah, banyak manfaat rohani diperolehi dari kedatangan jemaah elders ini. Jemaah ini dalam rangka ziarah ke kawasan nusantara yang mana sebelum ini telah ke Yala, Thailand dan Jakarta, Indonesia. Hj Abdul Wahab telah mula buat usaha dakwah semenjak zaman Maulana Ilyas ini tidak pernah datang ke Malaysia sebelum ini. Walaupun keadaan beliau sangat uzur yang mana berjalan dengan dipapah dan bercakap dengan suara yang perlahan tapi masih mampu memberi bayan selama 3 jam. Ini kerana ruh dakwah sudah meresap kedalam setiap urat dan sendi.

Kesimpulan dari pesanan2 beliau adalah;

1. Kita kena buat keputusan untuk jadikan dakwah sebagai maksud hidup. Ini hanya akan tercapai jika kita mendepankan usaha dakwah dan mengkemudiankan segala urusan2 keperluan kita yang lain.

2. Kita kena taubat dan istighfar kerana telah tinggalkan maksud kita dihantar dan telah jadikan kerja lain sebagai maksud hidup kita. Hari2 kena solat taubat dan hajat supaya Allah ampunkan kita dan terima kita dalam usaha dakwah ini. Sentiasa baca 'Laa ilaha illa anta, subhanaka inni kuntu minazzolimin' dan istighfar2 yang lain.

3. Kita kena ajak dan ingatkan semua orang Islam pada kerja dakwah. Umat telah lupa kerja ini dan tak tahu pun kerja ini kerja kita. Umat sangka berniaga, bertani, makan gaji itulah kerja.

4. Kita kena ajak dan ingatkan semua orang Islam untuk bertaubat atas kezoliman kita ini.

5. Kita kena fikir sebagaimana fikir Nabi saw untuk selamatkan umat dari azab di akhirat.

6. Kita kena keluar 4 bulan setiap tahun untuk belajar agama dan usaha agama.

7. Kita kena atur untuk beri masa setiap hari di masjid. Bila nak buat dakwah, bila nak belajar agama, bila nak solat, baca quran,
zikir, doa dan bila nak buat khidmat.

Oleh itu kita kena belajar usaha dakwah ini dengan keluar di jalan Allah selama 4 bulan setiap tahun. Kemudian bila balik, buat usaha di kampung sendiri dengan istiqomah. Saya sedia, tuan macam mana?

*KL dah berapa hari panas dan tak hujan. Dengan kehendak dan perintah Allah hujan telah turun sepanjang siang dan malam dari pagi Khamis hingga ke tengahari Jumaat iaitu sepanjang jur dibuat. Subhanallah.

Wednesday, December 05, 2007

Berimankah kita?


Satu orang yang dalam poketnya hanya ada duit 1 ringgit.
Dalam bank tak ada duit. Dalam lemari tak ada. Bawah bantal pun tak ada.
Seringgit tu lah duit yang dia ada.
Ada ke kita panggil dia orang yang berduit?
Bukan ke seringgit tu duit juga!

Satu orang yang lain pulak ada harta hanya sebiji basikal buruk.
Merc tak ada. BM tak ada. Banglow jauh sekali.
Tu la saja harta yang dia ada.. Basikal buruk!
Ada ke kita panggil dia orang yang berharta?
Dan bukan ke basikal buruk tu kira harta juga.

Hari ni kita mengaku orang beriman
. Tapi iman yang macam mana?
Allah kata tanda-tanda orang beriman tu bila disebut nama Allah,
maka gementarlah hatinya.
Bila azan dilaungkan; 4 kali diawalnya dan 2 kali diakhirnya pak bilal
kata Allahu Akbar. Muka kita cam mana?
(sebab muka tu membayangkan apa yang duduk dalam hati,
ialah kalau orang yang takut hantu mesti mukanya berubah bila
lalu kat kubur! JANGAN PANDANG BELAKANG...)

Kalau pucat macam sahabat Nabi, tu dah kira iman kelas pertama. Syabas!
Kalau gelabah semacam dan tak boleh buat kerja lain, Alhamdulillah!
Kalau selamba buat dek aje... ?
Yang di pejabat, sebuk dengan pejabat.
Yang di kedai, sebuk dengan kedai.
Yang tengok tv, sebuk tukar channel lain (sebab channel tu ada azan!)
Yang basuh kereta, masih dengan seluar pendeknya.
Yang bergelak ketawa ngan anak bini, bertambah besar nganga nya.
Dan yang yang yang, masih dengan yang yang yang nya.

Dan lagi Nabi ada kata kat sahabat,
hendaklah bersaksi atas iman orang yang berulang-alik dari rumah
ke masjid.

Dan Allah kata pulak orang yang memakmurkan masjid2 Allah,
itulah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat.
(rujuk Quran - surah At Taubah).

Jadi, beriman ke kita?
Jom la kita sama-sama buat usaha atas iman.

Monday, December 03, 2007

Kelebihan Wanita Solehah









1. Doa wanita lebih maqbul dari lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat dari lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah SAW akan hal tersebut, jawab baginda : "Ibu lebih penyayang dari bapak dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

2. Wanita yang solehah itu lebih baik dari 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.

3. Seorang wanita solehah adalah lebih baik dari 70 orang wali.

4. Seorang wanita solehah adalah lebih baik dari 70 lelaki soleh.

5. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seumpama orang yang senantiasa menangis kerana takutkan Allah SWT dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

6. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedakah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan dari anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail AS

7. Tidaklah seorang wanita yang haidh itu, kecuali haidhnya merupakan kifarah (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidhnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah". Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa."; maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan AllahTa'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidhnya.

8. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW.) di dalam syurga.

9. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggung jawab, maka baginya adalah syurga.

10. Dari 'Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu dari anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka merekaakan menjadi penghalang baginya dari api neraka."

11. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

12. Apabila memanggil akan engkau kedua ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

13. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang dan puasanya)

15. 'Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah SAW. siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?" Jawab baginda, "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki ?" Jawab Rasulullah SAW. "Ibunya".

16. Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.

17. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu dari suaminya (10,000 tahun).

18. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

19. Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

20. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

21. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

22. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah SWT

23. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

24. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

25. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

26. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya dari badannya (susu badan) akan dapat satu pahala dari tiap-tiap titik susu yangdiberikannya. 27. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), makamalaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajibbaginya.

28. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

29. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

30. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila diahiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

31. Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya,bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.

32. Seorang wanita yang solehah lebih baik dari seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginyalapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.

33. Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau memandang ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya,memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keridhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya,tiap-tiap langkahnya dan setiap pandangannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.

34. Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.

35. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.

36. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.

37. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan medapat pahala jihad.

38. Jika wanita memijat suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memijat suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

39. Dari Hadrat Muaz ra.: Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api,maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.

40. Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanyayang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).

41. Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah SAW. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat ?" Jawab mereka,"Tidak". Sabda Baginda "Sebaiknya kamu sekalian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami niscaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.

42. Wanita yang memerah susu binatang dengan "Bismillah" akan didoakanoleh binatang itu dengan doa keberkatan.

43. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "Bismillah" , Allah akan berkahkan rezekinya.

44. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.

45. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan mejadikan 7 parit diantara dirinya dengan api neraka, jarak diantara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."

46. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat."

47. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat."

48. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian."

49. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya,menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya."

50. Sabda Nabi SAW: "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong kumis (misai) dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman dari taman- taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat."

51. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.

52. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal dari suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat dari yakut.

53. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat,tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

54. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.

55. Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya,cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).

56. Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.

57. Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.

58. Rasulullah SAW bersabda bahwa, "Allah telah memberikan sifat iri (pencemburu) untuk wanita dan jihad untuk lelaki. Jika seorang wanita melatih kesabarannya dengan iman dengan mengharapkan pahala dari sesuatu perkara yang menyebabkannya menjadi cemburu (iri hati), seperti misalnya suaminya menikahi istri kedua, maka ia akan menerima ganjaran seorang syahid".

Point-point dari halaman ini terdapat di dalam kitab Kanzul 'Ummal, Misykah, Riadlush Shalihin, Uqudilijjain, Bhahishti Zewar, Al-Hijab, dan lain-lain, checking satu persatu belum dibuat.

Mudah-mudahan dapat diambil ibrah darinya.